tirsdag den 18. oktober 2011

Svensk inspiration


Da vi gik tur på Bregentved forleden eftermiddag, viste efteråret sig fra sin bedste side. Det gav os blod på tanden og helt impulsivt besluttede vi os for at tage en smuttur til Sverige i går. Vi er i Sverige et par gange om året, en tur over broen, Lund, Ystad eller en anden god by. Frokost. Kanelboller. Svensk kaffe og skånsk kærlighed. Lidt shopping og gåtur. At køre over broen, er virkelig som en lille rejse. Det gør godt at krydse Øresund og spejde ud over vandet. Et lille skib, som forlængst har fået slagside, ligger stadig forladt der i vandet. Jeg kigger på det hver gang og undrer mig over, at det ikke er blevet fjernet. En historie dukker op.  Hvad mon der skete? Og hvorfor har ingen tænkt sig at bugsere det forladte skib på land?

Vi var i Lund i går. Gik tur gennem byen, kiggede på forretninger, bøger, film, keramik. Jeg fandt en lækker notesbog i universitetsboghandlen, som skal indeholde inspiration til de skriverier, jeg netop er startet på. Og godt jeg købte den, for mens vi sad i madsalen på Grand Hotel, hvor vi lod os friste til god frokost, kom inspirationen. Et dryp. En sætning. Jeg fandt straks notesbogen frem og skrev i den. De allerførste ord. Jeg har besluttet mig for at notesbogen skal følge mig i tykt og tyndt, mens jeg skriver på det, jeg gør nu. I går var kun starten. Frokosten på Grand Hotel var i øvrigt utrolig god og slet ikke så dyr, som det måske kan lyde. Og der var stil over det, store lysekroner, hvide duge og betjening på hver finger. Intet var overladt til tilfældighederne og maden var inspiration i sig selv. Jeg valgte den varme vegetarret, som var kåldolmer med rygeost fra Fyn. Det smagte guddommeligt.

Resten af dagen fløj afsted. Kaffe på en café. En tur ned i min favoritbutik, hvor jeg dog nøjedes med at kigge denne gang. Endelig købte vi ind, for vi hjembringer altid lidt svenske specialiteter og kaffen er billigere. Nu har vi til et stykke tid. Og apropos kaffe, så sidder jeg her i en ny mørk morgen. Jeg kan høre regnen tromme mod ruden. Turen til Sverige var i går. I dag er det atter hverdag på matriklen. Tirsdag, tåge og regn. Anderledes. Ny. God. Sæt i gang.

7 kommentarer:

  1. Godmorgen Lene!
    Hvor lyder det dejligt med en lille tur til Sverige. Tillykke med din notesbog :-)
    Min dag bliver også god, besøg af en kusine for første gang, som voksen.
    Knus og god dag.

    SvarSlet
  2. god morgen : ))

    det høres ut som en dejlig dag !! Lund er en flott by.. Ystad også.. vi var ved å købe hus lige udenfor Ystad.. men så valgte vi Hjørring i stedet..

    i dag er himmelen rosa.. jeg gleder meg til å gå ut.. for det dufter efterår der ute.. jepp.. det blir en dejlig dag : ))

    klæm fra mæ ..

    SvarSlet
  3. Det er merkelig når man drar over grensen til nabolandet, så er opplevelsene annerledes. Våre 3 naboland Sverige, Danmark og Norge her i skandianvia er grovt sett like når det gjelder kultur, språk og levesett. Likevel merker man nyansene og ulikhetene når man er der. Positivt og fint. Som kanelbullarna med sockerstrø til eksempel :o)

    Her jeg bor er det kort vei til både Sverige og Danmark. Kun en kort ferjereise unna. Eller 50 minutter med fly. Ah, jeg kjenner dragningen mot Danmark. Ofte. Det å ha kontakt med dere danske bloggere gjør at dragningen stagges. For en stund iallefall.

    Nydelig tirsdag ønskes deg, Lene.

    SvarSlet
  4. Lund er en fin by - eg har vore der på eit seminar ein gang - men det er lenge siden. Her skinner sola etter nattas regn og vind. Kjenner berre litt til kuren i går - så ja trur det blir ein god dag her også:-))

    Klem jannetove

    SvarSlet
  5. Kunne godt ha tenkt meg å bo sånn at jeg bare kunne kjøre over broa for så å være i Ystad - herlig liten by :-) Høres koselig ut :-D

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlet
  6. Dere har tydeligvis hatt en herlig liten Sverigetur! Mange nye impulser og inntrykk på kort tid... og du, jeg også simepelthen elsker vakre notisbøker. Bare må ha en til enhver tid! Og ja... vi som elsker å skrive, kan ikke la være å klare oss uten! Ønsker deg en strålende kveld! Nå skal jeg ut i mørket, for å møte en venninne. Vi skal rense et rom i en bygning... vi "heksene"... Klem til deg!

    SvarSlet
  7. Det høres ut som en koselig dag. Slike dager kan jeg like. Min kjære og jeg hadde en slike dag i forrige uke, da vi var i Tromsø en dagstur. Det gir påfyll i hverdagen, små pusterom for å hente oss inn i en ellers meget travel hverdag.


    ha en fin onsdagskveld videre.
    Klem

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.