onsdag den 19. oktober 2011

Quinoa og kåldolmere


Det er stadig mørkt, når vi står op. Vinteren rykker tættere på, for hver dag der går. I går var efterårsvejret skarpere og mere markant. Det regnede og haglede sågar, blæsten tog for sig af retterne og bladene fløj af træerne og rundt i vinden. Det susede om ørerne og det blev med et vantetid. Det var koldt. Gennemtrængende. Godt at komme ind igen efter hundeturen, drikke ingefærte af min nye røde tekop og få varmen igen. På sådan en dag ønsker man sig en pejs. Jeg gør i hvert fald. Det ville være helt på sin plads at lægge brændeknuder til rette og siden høre ilden buldre, stirre ind i flammerne og drømme sig væk. Og havde du spurgt mig i går, hvor jeg så ville drømme mig hen, havde svaret nok været til Sydamerika. For dagens ret var sydamerikansk. Der var curry tilbage fra forleden dag og den bliver kun bedre af at stå. Den er lavet efter ægte sydamerikansk vandreopskrift. I går serverede jeg quinoa til. I tre farver. Så bliver det ikke mere farvestrålende.

Vidste du, at quinoa er den næstmest sunde plante i hele verden? Det er der nogen, der siger. Da jeg spurgte en veninde, som har stor forstand på den slags, fordi hun er uddannet til det og det har hendes store interesse, gav hun mig ret. Det er sundt. Quinoa. Bare ordet gør mig glad. Det er et smukt ord. Der er poesi og fantasi i det. Det får mig til at se en historie. Quinoa er en plante som stammer fra Andesbjergene i Sydamerika, hvor den er en meget vigtig fødevareafgrøde. Det er ikke en kornsort. Inkaerne kaldte quinoa for "Moderkornet" og betragtede det som helligt. Quinoa har et meget højt næringsindhold, ofte med op til 50% mere protein end andre korn og er dermed også fantastisk at bruge som erstatning for kød i vegetarisk madlavning. Quinoa har i øvrigt en enestående aminosyrebalance. Den er nærmere den ideelle proteinbalance end noget andet korn, og den indeholder alle essentielle fedtsyrer. Jeg kunne blive ved. Der står meget godt om quinoa, når man slår det op og min veninde forsikrede mig også om, at jeg roligt kunne spise rigelige mængder af quinoa. Det er godt for mig. Og det smager skønt.

Apropos mad, så skal jeg prøve noget nyt i aften. Jeg vil lave min egne kåldolmere og nu er vi vist tilbage på disse breddegrader, hvad madens geografi angår. Det er godt at komme lidt omkring og for mig er madlavning også et slags eventyr. Det er en rejse i smag, duft, ingredienser og krydderier. Det er næsten magisk og det kan gøre mig glad på en dag, hvor jeg ellers ikke er det. Jeg kan simpelthen mærke, hvor vigtigt det er for mig at spise god mad. Sund mad. Med med farver og gode krydderier. Og selvom kåldolmere ikke har quinoas næringsværdi, så forventer jeg mig alligevel en nydelig smagsoplevelse. Opskriften har jeg fundet hos Camilla Plum og jeg skal bruge spidskål. Jeg glæder mig allerede! ;)
 
Her sidder jeg en tidlig morgen med kaffe ved stearinlysets skær og skriver om mad. Jeg smiler lidt af mig selv. Jeg har dårligt spist den sidste bid ostemad på svensk brød. Men altså. Mad gør glad. God og sund mad. Du er hvad du spiser! Hvad spiser du?

10 kommentarer:

  1. Lige nu spiser jeg A38 med havregryn, hørfrø, rosiner , valnødder og ikke mindst blåbær :-)

    SvarSlet
  2. jeg har lige spist en skive med Rugbrød og leverpostei(rugbrødet har jeg bakt selv)
    Og i går laget jeg lasagne, med masse grønnsaker i. Mmmmmmmm det er så godt!
    Quinoa har jeg aldri smakt. Det høres spennende ut.
    Kan jeg også si at sopp(svampe) er en god erstatning for kjøtt, det også?!!!
    Ha en fin dag, Lene.

    SvarSlet
  3. Kaffe med mælk, i dag gad jeg ikke, men ellers ned efter en croissant....eller to. Hamrende usundt, men det er jo ferie.

    SvarSlet
  4. Vi spiser også quinoa - men det er lidt siden sidt, og nu vil jeg straks finde posen frem igen. Det var meget spændende at læse, Lene. Vi går meget op i sund kost uden dog at være fanatiske.
    Klem og ha' en god dag nede sydpå. Her skinner solen, men det blæser helt vildt.

    SvarSlet
  5. Dejligt at du fik mig til at mindes min barndom og min mor, der lavede kåldolmere ... en ret der helt er forsvundet fra min menu liste.
    Måske skulle jeg genopfriske i lidt moderne stil

    SvarSlet
  6. Jeg spiste kylling med masse god indian og gurkemeiekrydder, ris og wooket taiblanding med en deilig kyllingsaus til. Litt sundt og litt usundt. Jeg baker "ekte dansk rugbrød" fra ferdigblandet mel og det er bare veldig veldig godt.

    Aner ikke hva verken kåldolmere eller Quinoa er - men jeg kan vel kanskje google det:-)) Klem

    SvarSlet
  7. Takk for svar hos meg og det blir omtrent det samme som kålruletter som vi lager her - har ikke prøvd det med potet, eple og purre seng -men det hørest jo fantastisk godt ut:-)

    jannetove

    SvarSlet
  8. Akkurat nå nyter jeg lakrissnører. Gal etter lakris! Hihi.
    Ha en fin kveld. Klem fra Lill-Karin.

    SvarSlet
  9. Jeg spiser det meste Lene, rimeligt varierende både koldt og varmt, men en dejlig ostemad er bare et must her hos mig.
    I kærlige tanker, god Torsdag.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.