tirsdag den 25. oktober 2011

Mens jeg venter på lyset



Stormen har været voldsom i nat. Den har råbt og skreget og holdt mig vågen i timevis. Når den suser om hushjørnet fra en vis retning, lyder det som om, at den har tænkt sig at rive huset det. Det har den måske også, men det lykkedes ikke. Til gengæld gjorde den min søvn til noget, jeg bare lå og drømte om, og da det lykkedes mig at falde i søvn, var drømmene også stormfulde og vindblæste. Sikke en nat.

Så står man op, famler sig gennem mørket, tænder lys og tager tøj på. Mærker kulden, trækken gennem de gamle vinduer, hen over gulvet og gennem revner og sprækker i murene. Vi bor i et gammelt hus helt ud til marken og isoleringen kunne have været bedre.

Det er så sandelig efterår. De sidste blade forlader nu grene på krogede træer. Kastes rundt i luften, i mørket, lander i en bunke, spredes, hvirvler videre og bliver til sidst til jord. Af jord er du kommet. Hvordan mon de har det, bladene, mens de tager på deres sidste rejse? De blade, der engang var små lysegrønne spirer, knopper på træer tilbage i foråret, hvor alt var nyt og håbet havde samme farve som trækronerne. Mærker de mon, at deres tid er kommet og accepterer de deres skæbne uden at protestere? Eller er der modstand, er det i virkeligheden modvillige blade, vi ser falde fra himlen og blive til en farvestrålende symfoni af rød, gul og orange? Kæmper de mod forfald og forrådnelse? Eller ved de, at alting har sin tid og tænker de på, at efter vinter kommer vår? Nye knopper. Nye blade? Nu er det din tur, fætter Blad. Vær smuk, voks, gør dig stolt og stærk og lav sammen med de andre blade omridset af det smukkeste træ, verden endnu har set.

Jeg venter bare på lyset. Så går jeg ud i vinden med hundene. Morgentur. Morgenbad. I dag skal jeg ud af huset. Jeg har en opgave. Det har jeg faktisk den næste måneds tid. Der er andre boller på hverdagssuppen. For en stund. Den sidste bid af efterår. De sidste blade. Så går vi ind i vinteren eller også går den ind i os. Ingen ved helt, hvordan det egentlig er. Eller måske gør du?

7 kommentarer:

  1. And the leaves turn from red to brown
    To be trodden down
    To be trodden down
    And the leaves turn from red to brown
    Fall to the ground
    Fall to the ground

    Ordene er hentet fra det britiske bandet Marillion sin nydelige sang "Beautiful". Jeg kom på den da jeg leste innlegget ditt, et poetisk, vakkert og inspirerende innlegg.
    Sangen kan du høre her:

    http://www.youtube.com/watch?v=T_GzPCJWTmE

    Ha en vakker dag! Klem fra meg.

    SvarSlet
  2. så underlig Lene at du skulle skrive om dette..

    jeg går hver dag og kikker på trærne.. noen har kastet bladene.. uten å mukke.. mens noen er standhaftig.. vil ikke gi slipp..

    jeg kikker på bladene som ligger i store hauger i gatene.. noen har de flotteste farger.. andre er gått i oppløsning.. man ser kun konturene av deres årer.. som et skjelett..

    noen av trærne har dannet nye knopper.. jeg kan se spissen av de blader som skal komme.. akkurat som om de kikker ut for å ta en titt på den verden de skal til om en tid..

    jeg har mange ganger tenkt den samme tanke som du.. kjemper de også ?

    vi har forøvrig en nydelig dag her i nord.. himmelen har tatt på de vakreste farger her til morgenen.. jeg skal igang å pakke mere..

    ha en god dag.. knus

    SvarSlet
  3. Nyder dine morgen tanker ...
    Jeg kommer stille og roligt i gang med dagens gøremål, de første er allerede overstået, men dine tanker gør mig parat til at møde dagen på en god måde, tak ...

    SvarSlet
  4. Ja, det er virkelig blevet efterår med regn og rusk og mørke. Selv om det er lidt sørgmodigt, oplevede jeg forleden dag, at det var skønt at gå tur i Kattehale, mens regnen silede ned. Ønsker dig en dejlig dag med dine planer, klem!

    SvarSlet
  5. Jeg forsøger at vænne mig....det er ikke helt nemt.Man kan sige- her giver det mere lys, når bladene er faldet...:-)

    SvarSlet
  6. Det er fint med storm syns eg - er vant til det som kjem frå vestnorge. Det bles aldri så hard her på østlandet som i vest - så eg savner en skikkelig storm eg:-))

    Ha en fin dag Lene og klem:-)

    SvarSlet
  7. Jeg har lagt meg, ikke riktig i form, og det gjorde godt å lese dine betrakninger nå, Lene. Gode bilder å ta med meg inn i søvnen i kveld.

    Håper natten i natt blir bedre!
    Klem

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.