torsdag den 6. oktober 2011

Kvindelige riddertanker


Nogle gange har man brug for at se sin verden fra et andet perspektiv. Man kan simpelthen flytte fokus og vælge at se på sin situation med andre briller. Man kan få en coach til at hjælpe sig med det eller man kan selv lege. Prøve sig frem. Nogle gange kører man fast i en problemstilling eller render rundt om sig selv med de samme tromlende tanker. Det er som om man hænger fast i kviksand, der blot trækker en længere ned, jo mere man kæmper imod. Det næsten som om man forsøger at fange fisk uden snøre. Der står man ved vandløbet med en vis legemesdel i vandskorpen og kæmper for at få en fisk til at blive i hænderne. Men den er våd og slimet, glat som en ål, og får du den overhovedet at se eller mærke, er den hurtigt videre igen. Hvor pokker finder man en fiskestang og en god krog henne? Hvordan fanger man sig selv?

Egentlig ville jeg slet ikke skrive om fisk og fossende vandløb, selvom der er noget skønt og beroligende ved den vandholdige tanke. Jeg ville skrive om at man kan lege med perspektiverne. En mulighed er at tage noget andet tøj på. Helt andre klæder. Forestille sig, at man er en historisk person, som virkelig har levet og udrettet store ting, ting, som man gerne vil efterlignede eller karaktertræk, som man beundrer hos den person. Mod. Viljestyrke. En, som tør følge sine drømme og gå hele vejen for det hun, eller han, tror på. I dag er jeg Albert Einstein. Jeg tillader mig selv at tænke store visionære og vovede tanker. Jeg er opfinder. Jeg opfinder en ny måde at anskue min situation på. Eller? Hvem vil du gerne være i dag og hvorfor? Hvad er det for ting ved den person, du kommer til at tænke, som gør at du gerne vil efterligne vedkommende? Og det er helt i orden at efterligne. Det er faktisk ret smart. Og er det ovenikøbet en nulevende person, som man måske endda kender, så kan man spørge vedkommende om hvordan han eller hun gjorde eller gør. Hvad hun tænker. Så kan man overføre det til sig selv og tænke på samme eller lignende måde. Når du kan, kan jeg også og omvendt! Vi kan lære meget af hinanden.

I dag er jeg selv en kvindelig ridder. Det havde jeg brug for og jeg er endt som Jeanne d'Arc, jomfruen fra d´Orleans. Og nej, jeg har ikke taget ridderrustning eller mandstøj på, men jeg havde brug for at tænke på en kvindelige ridderskikkelse og finde nogle af hendes styrker frem i mig selv. Desuden er det en slags inspiration til en karakter i en af mine historier, tror jeg nok. Alt kan ske, ikke mindst når man som Jeanne d'Arc følger sit hjerte og det, man tror på. Hele vejen. Også selvom man bliver bange. Eller falder af hesten. For Jeanne d'Arc rejste sig altid og steg stolt tilbage i sadlen. Eller red uden sadel måske?

I dag er jeg en kvindelig ridder. Hvem er du? ;)

Statuen er tyvstjåletlånt på http://da.wikipedia.org/wiki/Jeanne_d'Arc, hvor du selvfølgelig kan læse meget mere om min dags heltinde.

8 kommentarer:

  1. hmmm.. jeg vet ikke.. klarer ikke tenke store tanker for tiden.. men det kommer nok. : ))

    ha en fin dag !

    SvarSlet
  2. Det er nemlig helt legalt at efterligne. Vi gør helt fra fødslen, hvor vi efterligner ansigtsudtryk, lyde og bevægelser. Spejler os i andre og prøver at finde den vi er og vil være.

    Jeg er vist bare mig selv i dag, men i aften vil jeg garanteret gerne have en bid af en spændende kreativ dame, som jeg skal høre fortælle om sine designs.

    Klem

    SvarSlet
  3. Interessant perspektiv, Lene - det tror jeg, at jeg skal lege videre med. Ved ikke lige på stående fod, hvem jeg vil efterligne, men et andet perspektiv på livet, kunne jeg vist godt bruge. :-)

    Ha' en god ridder-dag!

    Knus Lisbethk

    SvarSlet
  4. Interessant perspektiv, Lene - det tror jeg, at jeg skal lege videre med. Ved ikke lige på stående fod, hvem jeg vil efterligne, men et andet perspektiv på livet, kunne jeg vist godt bruge. :-)

    Ha' en god ridder-dag!

    SvarSlet
  5. Ja, veldig interessant perspektiv, Lene... Men hvem jeg er i dag, vet jeg sannelig ikke. Jeg bare vet at jeg stadig er i endring... eller i bevegelse, kanskje. Og det er det som gjør livet så spennende. Takker for dine verdifulle ord hos meg. Etter å ha lest innlegget ditt, valgte jeg å slette min siste setning i mitt innlegg. For som du selv er inne på, så er det ikke alltid det er nuet som er den beste tiden... Men at vi stadig er i bevegelse, det tror jeg vi er enige om. Nyt dagen, du gode, energiske, kreative Lene! Klem

    SvarSlet
  6. Vet ikke helt hvem jeg er til enhver tid, men satser på at jeg hele tiden er utgaver av meg selv..og de kan veksle alt ettersom hva jeg føler kreves av meg... jeg er jo lærer i ungdomsskolen, og der trenger jeg alle mine sider:O)..+ noen jeg sikkert ikke har:)
    Ha ei flott helg, klem fra meg som skal legge om til vinterdekk;)

    SvarSlet
  7. At drømme om at være en anden person end den du er, er at lade den person du er gå til spilde Lene, men man kan sagtens søge at modulere andres succes, hvorfor bruge den tid andre har brugt til at øge deres kompetencer hvis man ligeså godt kan modulere dem og spare alle spiltimerne som har været lærerige for den person vi vil modulere, på samme måde gælder os selv, kan vi være til inspiration for andre er det bare super godt.
    I kærlige tanker, god Torsdag aften.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.