torsdag den 20. oktober 2011

God morgen kvinde


Jeg vågnede før vækkeuret. Det sker jo. Jeg følte mig frisk og udhvilet, men blev liggende lidt. Måske vil søvnen tage mig, tænkte jeg og lod øjnene forblive lukkede. Det gjorde alligevel ingen forskel. Der var kulsort omkring mig. Det er sidst i oktober. Lyset kommer langsomt. Tøvende. Når jeg står op, har jeg ingen anelse om vind og vejr, hvis jeg da ikke kan høre regnen tromme mod vinduerne eller vinden suse i træerne. Det kunne jeg ikke i dag. Der var stille. Søvnen kom ikke tilbage, så jeg stod op og måtte tænde lys.

Hundene bliver altid glade, når vi står op og kommer ned af trappen. Det er nærmest en fest hver gang. Deres modtagelse er en konge eller dronning værdig, deres dansede bagkroppe og logrende haler overlader intet til tilfældighederne. De er glade. De er friske og klar til en ny dag. Forventningsfulde. De nyder rutinerne. De stiller ikke spørgsmålstegn ved alting, de nyder det bare. Ud i haven. Ind igen. Se på, mens jeg øser hundemaden op i skålene og hælder kogende vand over. Det skal stå der og trække, så de trisser lidt utålmodige rundt eller lægger sig på deres tæppe. Venter. Betragter. Når jeg laver min egen morgenmad, kommer de straks. Morgenost! Det har været et fast indslag på programmet siden jeg fik min første hund Molly for efterhånden mange år siden. Sort labrador var hun. En stor personlighed. Hun indførte morgenosten. Og det har mine hundepiger glæde af den dag i dag. Det er Mollys fortjeneste og jeg bliver varm om hjertet, når jeg tænker på hende.

Jeg ville gerne være mere som hundene. Mere umiddelbar. Bare nyde dagen og vejen og ikke stille alle de spørgsmål. Hele tiden. Nogle gange skal man bare koble fra og være til. Sanse. Gå uden at vide hvorhen. Vejen bliver til, mens man går, har mange sagt og skrevet og jeg har også gjort det, for det kan ikke være anderledes. Ikke desto mindre kommer tankerne. Hvad mon der sker? Kan jeg klare det her? Og hvilke udfordringer vil møde mig og er jeg klar til at møde dem? Hvordan bliver jeg overhovedet klar? Stop, siger hundene, morgenen er ny. Se ud. Og her sidder jeg og kigger ind og ser slet ikke, at lyset er ved at stå op derude. Himlen rødmer forsigtigt af de ord, den nye morgen har hvisket i hendes ører. Bare jeg vidste besked. Hvad mon hun fik at vide? Træerne vokser ud gennem mørket, bliver mere markante, karakterfulde. Ikke to træer er ens. Sammen danner de et fantastisk mønster mod morgenhimlen. Stolte silhouetter.

Morgenkvinden drikker kaffe. Skriver ord. Hundene venter tålmodigt og tiden står stille. I et sekund. Så går den videre. Et øjeblik. En tanke. Kan man virkelig styre sine tanker, kan man virkelig plante gode tanker som små frø, der spirer og bliver til positive tankeplanter? Planter, der breder sig. Træer. Tanketræer med gode grene og kviste. Jeg forsøger. Hver eneste dag. Og jeg bliver inspireret af mine hunde og naturen omkring mig. Uden dem var jeg ingenting. De får mig ned på jorden. De giver mig ro. Glæde. Styrke. Der er gode sjæle omkring mig. Og god kaffe.

God morgen!

7 kommentarer:

  1. Det er længe om at blive lyst nu Lene, nye positive tanker må holde sit indtog i denne tid og ikke mindst fastholdelsen af dem hvis det er muligt, det er ved at være tid for indendørshygge og heldigvis har jeg intet imod at sidde med en god bog og få foråret til at indfinde sig i det fjerne.
    Dine hunde har en dejlig smag, morgenost uhmmm, den går også rent ind herover på fyn.
    I kærlige tanker, god Torsdag.

    SvarSlet
  2. Eg vakna og tidleg i dag - veldig tidleg - men det var fint. Det har komt eit lite melisdryss (les snø) over landskapet her i natt. Med levande lys, kaffe og knekkebrød vart morgonen berre nydleg vakker.
    Ha en fin dag du og dine firbeinte venner - Klem jannetove

    SvarSlet
  3. Ja engang imellem kunne det være lokkende, at være "hund" men så skulle det være i et godt hjem:)
    Jeg håber du får en dejlig efterårsdag. Her hos os på Djursland skinner solen og lover en dejlig dag!

    SvarSlet
  4. Jeg tror, jeg i den tid her i Frankrig er som hundene....følger bare med og ER. Meget sundt og helende. Ja, den med osten....her er det som regel bare et stykke tørt brød.

    SvarSlet
  5. dyr bruker innstinktet.. vi bruker "fornuften" om vi legger den til side kan vi nok leve friere.. ikke tenke så mye på konsekvenser.. vi tenker for mye.. generelt..

    Rocky smiler.. og danser : )) og ja.. man blir glad over å ha deres selskap !

    ha en fin dag.. her er himmelen grå.. : ))

    SvarSlet
  6. God kaffe er viktig hver morgen.
    Og tenk å bli møtt hver morgen av "smilende" og glade hunder. Jeg har heldigvis en glad katt som møter meg om morgenen, men hun tenker mest på mat, hun også.
    Ha en fin dag!

    SvarSlet
  7. Hvis vi forsøger vort bedste med at plante de positive tanker hver dag når vi står op, så tror jeg på det lykkedes, bedre og bedre. Uden tvivl ikke altid det letteste når tanker presser på.
    Læser stadig med men har ikke været så flittig med kommenterene på det sidste.
    God og positiv weekend til dig og dine.
    Knus

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.