fredag den 14. oktober 2011

Fredag med Josie


Morgenmørke. Kaffe i koppen. Fredag er ankommet uden større ståhej og jeg stod op før uret ringede. Kærestens vækkeur er højt og skingert. En clockradio, han ikke formår at få rigtig indstillet. Den brager godmorgen, skratter og i en altfor høj tone. Jeg hader at blive vækket på den måde. Det gør jeg virkelig. Min morgen må gerne være mild og blid. Sagte toner, subtile strømninger, små kærlige kys der indikerer, at morgenen er kommet og at det er tid til at forlade drømmeland for at begive sig ud på nye eventyr. I dag kom jeg den ubehagelige skratten i forkøbet og det var i grunden dejligt. Selv vågne. Ligge ligeså stille og indstille sig på dagen og vejen.

Vejen går nordpå i dag. Josie og jeg skal på udflugt. Vi skal mødes med Josies opdrætter, som egentlig er bosat er Ecuador, men hun er hjemme i et par uger. Vi har flere gange talt om at mødes og nu bliver det. I eftermiddag. Vi skal gå tur og hygge lidt, hun skal se den gode Josie, som nu er 12 år. Tænk engang. Er det virkelig så længe siden, vi hentede den gule guldklump i Skamstrup ved Mørkøv? Der er løbet meget vand under broen siden dengang og jeg er gået over mange broer. Men Josie lever heldigvis endnu og i dag skal vi to på tur. Metrologerne har lovet sol og høj himmel og frost og stjernehimmel kunne godt tyde på, at de får ret. Heldigvis. Det bliver skønt med en eftermiddagstur, hyggeligt at mødes med Josies opdrætter og gå tur et helt andet sted.

Efterfølgende kører vi i sommerhus for at besøge min mor. Bare Josie og jeg. Kæresten passer de to andre hundepiger. Det bliver nok sidste sommerhustur i år. Min mor plejer at flytte tilbage til byen i slutningen af oktober. Så er sæsonen forbi. Det er vinter. Der er noget vemodigt ved den tanke, men det er kun kortvarigt. Jeg har besluttet mig for, at vinteren er en god tid. Jo jo, tid til eftertanke og alt det, jeg skrev om i går. Mange slags sne og gode supper. Blandt andet. Men i dag er det ikke vinter. Det bliver en flot efterårsfredag og omridset af en nydelig dag kan skimtes i horisonten, hvor solen dovent strækker sig og begynder at stige. Jeg kan ikke se den endnu, men den er der.

Ha en dejlig fredag, du også! :)

12 kommentarer:

  1. Hei kjære deg! Det var nydelige ord du skrev hos meg. Ord jeg kjenner meg sterkt igjen i - vi er jo så like, du og jeg. Lidenskapelig opptatt av ord... I dag var det tungt å våkne. Mørkt og kaldt ute, men det er fredag. Og fredagen er kremhvit... Deilig farge.
    Nyt den kremhvite dagen med hund og kos og god energi! Klem fra Liv Hege

    SvarSlet
  2. ...P.S... Ja, det var en herlig tanke det du skrev om blafrende stearinlys, kanskje et lite glass rødt og gode samtaler - på samme frekvens...;-)

    SvarSlet
  3. Her tegner det også til at blive en smuk fredag med højt til loftet. Rigtig dejlig dag til dig, klem.

    SvarSlet
  4. God udflugt, Megan - det lyder rigtig spændende! Dejligt også at du skal besøge din mor. Vi er heldige med vejret i øjeblikket, og her skinner solen fra en skyfri himmel.
    Klem!

    SvarSlet
  5. En litt tung og vanskelig morgen her i dag - men det betyr berre at eg må legge litt ekstra i jobben må å våkne til og finne dei positive tankane. Ei bloggrunde, levande lys og ein kjærest som lagar oss ein sein frukost er eit langt steg på den vegen. Kos deg i dag Lene - du har nok fortjent det:-))

    Klem

    SvarSlet
  6. vi hadde den deiligste soloppgang her i dag.. nå er der regn.. og vind..

    vinter ja.. i år har jeg bestemt at den blir god.. jeg skal oppleve den på en annen plass.. det blir spennende å se den i et nytt lys og med "nye" øjne : )

    jo.. det er alltid vemodig å pakke.. reise.. man vil helst ikke.. selv om det kun er for en kort tid.. måske skulle man ta med en eske sommerminner.. for å gjøre ventetiden kortere : ))

    god tur og god weekend : )

    SvarSlet
  7. Hun er godvakker din Josie.

    Håper fredagen bli akkurat slik du ønsker deg den.

    SvarSlet
  8. God fredag - både mødet med opdrætteren og sommerhustur med Josie og din mor. Skøn weekend til jer - knus

    SvarSlet
  9. Solen kommer helt sikkert til at skinne på dig og din helt egen fantastiske hundesol. Håber I får en herlig dag sammen. Hunde med mange års erfaringer rullende i blodet er en stor fornøjelse at være sammen med. De øser rundhåndet af alt det de ved om livet og minder os om vigtigheden af at nyde hvert eneste øjeblik. Nærværets mestre.

    SvarSlet
  10. DEjligt foto af josie. HÅBer i har haft en dejlig fredag...

    SvarSlet
  11. Oversender god lyseblå lørdagsfarge! Klem til deg

    SvarSlet
  12. Så flott et bilde av JOSIE! Man kan ikke se at hun er 12 år.
    Jeg håper dere to hadde en fin tur sammen.
    God helg!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.