mandag den 10. oktober 2011

Et hus i sjælen


Jeg glæder mig til at lære huset at kende. Det står nu stolt og næsten færdigt og venter tålmodigt på, at dets nye beboerne skal flytte ind. Hunde, mennesker, møbler og bøger.

Når jeg er derude, nyder jeg de store rum og lyset, der som det naturligste falder ind gennem vinduet. Skyggerne, der danser i kroge og på nye plankegulve. Den smalle knagende trappe til første sal, som er et levn fra gamle dage og hullet i entreen til den nye trappe, som skal laves specielt, fordi det gamle hus er ikke et typehus. Det kan ikke købes som nyt. Det er gammelt og det er stolt af sin historie. Og vi er stolte af det. Hver eneste gang vi træder ind gennem døren, bliver glæden og gensynet større. December. Det bliver vores måned, dér flytter vi ind. Vi satser på, at de sidste brikker i puslespillet kan gå op i en højere husenhed, så vi endelig kan træde ind gennem døren og vide, at nu er vi hjemme. Jeg kan mærke at huset glæder sig. Det summer af god energi og spændt forventning. Jeg glæder mig til at lære det at kende, dets lyse og mørke sider, lyset, skyggerne, hemmelighederne. For gamle huse bærer altid på en hemmelighed. Måske vil det ligeså langsomt afsløre sin historie for mig, når jeg går rundt i dets rum eller sidder på mit magiske arbejdsværelse med lys fra de store vinduer i gavlen. Når jeg træder ud på balkoen og kigger ud på de gamle æbletræer eller skuer over markerne mod venstre.

I dag går en arbejdsmand i gang med at lave hegn omkring haven, så hundene kan boltre sig uden at stikke af. Det bliver en fin have med en stor plæne. Vi skal have nogle rosenbede med planter fra svigermor, som er en rigtig rosendame. Ellers bliver det store rustikke krukker langs husmure og gavle, for jeg er egentlig ikke et havemenneske. Jeg kender mine begrænsninger, hvad det arbejde angår og det accepterer jeg. Men jeg elsker blomster og planter, så jeg sætter mig nogle enkelte gode plantemål. Det er blandt andet også noget med stokroser, som jeg har et helt specielt forhold til. Men mere om det senere. Nu skal de sidste håndværkere jo først i sving og siden skal vi flytte ind. Give os tid til at lære huset at kende. Møde os selv i nye omgivelser. December.

Jeg har huset i sjælen på denne mandag i oktober. Og så har jeg i øvrigt gode mandagsplaner, der blandt andet indeholder coaching, en tur til Roskilde og sidst på dagen, ikke mindst, en løbetur. Nydeligt! ;) Jeg ønsker dig en god start på den nye uge og håber, at du får masser af gode oplevelser med dig. Vær åben, så kommer de!

16 kommentarer:

  1. det høres vidunderlig ut Lene.. jeg gleder meg til å se og høre når dere flytter inn : ))

    have kan fint laves i krukker.. jeg hadde det meste i krukker.. så var der styr på det : ) og jeg kunne sette de i laden vinetrstid.. jeg lærte at klematis kan du også stille i krukker.. de skal bare ha en snor å klatre i : ) men jeg plantet en hvit stokkrose og en klematis ved muren.. det skulle jeg ikke ha gjort.. de fikk ikke nok plads..

    fortsatt fin dag til deg Lene : )

    SvarSlet
  2. Tak Berit, og jeg vil meget gerne komme nordover om vinteren. Måske næste år? Jeg vil utrolig gerne smage jeres uden tvivl fantastiske vinterretter (madglad!), opleve det blå mørke og måske lidt nordlys som krydderi! ;)

    SvarSlet
  3. Hej Lene!
    Hvor er jeres stue smuk og jeg elsker lys indfald, som du. Det bliver skønt at flytte til så smukke omgivelser.
    God dag til dig.
    Knus.

    SvarSlet
  4. Åh.....dette blir bare så utrolig bra Lene:)) Huset er et slott, dere kommer til å får det så bra der. Godt for hundene også:)
    Deilig med store vinduflater som slipper inn masse lys:)
    Ja, nå kan du glede deg til desember:)
    Klem fra meg:)

    SvarSlet
  5. Det blir flott - og så er det så godt å ha noe å glede seg til:-))

    En finfin dag til deg Lene og klem

    SvarSlet
  6. Hvor der det bare fantastisk ud! Jeg øsnker jer al mulig lykke i jeres nye hus når I flytter ind. Andet tror jeg egentlig heller ikke kan lade sig gøre sådan et sted!
    Faktsik er der så smukt at jeg sikkert bliver nødt til at komme på besøg næste gang jer er i Dk.....

    SvarSlet
  7. Men jeg skal nok lære at stave før jeg kommer ;-) - eller i det mindste læse mine svar igennem før jeg trykker på send....

    SvarSlet
  8. Hvor er det et smukt billede....jeg kan huske, Miri engang skrev om sin "sjæls slot" i Sverige - et smukt udtryk.

    SvarSlet
  9. skjønner veldig godt at dere gleder dere til å flytte inn - det ser skikkelig fint ut :-)

    Ha en flott mandag - klem Siv

    SvarSlet
  10. Det er da slett ikke rart at du ser desember i møte :)
    Og jeg gleder meg til flere bilder derfra!
    Vakre tanker fra K@ri*

    SvarSlet
  11. Hvor bliver det flot og dejlig lyst. December - det er jo lige om lidt ;o) Det lyder skønt med en stor have som hundene kan boltre sig i :) Knus

    SvarSlet
  12. Deres nye hus ser riktig spennende ut. Og i nydelige farger, med et "naturgulv".
    Jeg elsker stokkroser, og klarte å få de til et år. De minner om Danmark.
    Jeg er heller ikke noe hagemenneske, men liker å se det gror rundt meg, bare jeg slipper å jobbe for mye med det.
    bare vent, så er desember plutselig der.

    SvarSlet
  13. Huset deres er intet mindre enn et drømmehus, Lene, bygget for og av drømmer...? Her kommer nok både stokkroser og kreativ skriving til å blostre, det er jeg overbevist om.

    En drøm, Lene, en drøm av et hus ser detut til å bli...

    Stor klem til heldige deg.

    SvarSlet
  14. ...blomstre,,, ikke "blostre*...

    SvarSlet
  15. Kære Lene
    Hvor må det være fantastisk med sådan et hus der står og venter. Det er en meget smuk stue med et flot lysindfald.Glæder mig til at se det hele.
    Rigtig god tirsdag:-)

    SvarSlet
  16. Hvor er det dejligt, at I nu ved, I flytter ind i december, Lene. Huset ser lyst og smukt ud, og hundene får et paradis at boltre sig i. Ønsker dig en dejlig tirsdag - her bliver den brugt på vask og rengøring, og det smukke vejr lægger også op til en lang travetur.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.