mandag den 31. oktober 2011

Det er uhyggeligt ... sådan da


Jeg havde troet, det ville være lyst, når vi vågnede og stod op. Vi har jo fået en time foræret, uret blev stillet tilbage, søndagen var længere. Men det er ikke lyst. Endnu. Det er tåget. Jeg kan kun skimte gråligt lys gennem vinduerne, en slags fugtig tøven. Dagen kan ikke tage sig sammen. Landskabet ligner et eventyr, ikke mandag, den sidste dag i oktober. Er jeg stået af på en forkert perron? Jeg skyndte mig bare at hoppe af toget, da det gjorde holdt. Nu sidder jeg her på stationscafëen og drikker kaffe med mælk. Der er ikke mange andre gæster. Værten holder sig diskret bag disken, tørrer kopper og glas af med et viskestykke og fløjter en melodi, jeg synes jeg har hørt før. Jeg kan ikke rigtig huske hvor.

Måske er det fordi, det er Halloween. Naturen har klædt sig ud, edderkoppespindene kan tydelig ses mellem træer og grene, i buskadset og på græsset. Så tydeligt, som det nu kan blive, når disen danser. Flammen fra stearinlyset danser også, det hele er som en slags melodi fra en gammel sort og hvid film. Bortset fra orange. Græskar. Stearinlys. Kanten af min tallerken.

Lagde du mærke til, hvor hurtigt det blev mørkt i går? Den time kunne mærkes! Det var som om nogen bare slukkede for lyset og undlod at tænde stjernerne til gengæld. Det blev bare mørkt. Kulsort. Jeg blev så forbavset, nærmest overrumplet, jeg stod i køkkenet og var ved at lave mad. Jeg blev lidt trist. Jamen, det gjorde jeg. Det var som om der slet ingen overgang var mellem efterår og vinter. Det skete med et lydløst brag. Et tryk på en knap. Og der stod jeg tilbage med duftende krydderier og simremad, alene i vinterens første aften. Kæresten var endnu ikke kommet tilbage fra Lolland. Jeg spiste alene ved køkkenbordet med en bog ved min side. Det er til gengæld hyggeligt. Jeg læser en god krimi lige nu. Det skulle der til. Og så sad jeg og tænkte på, at det er nu jeg skal nyde de stunder, læsetimerne, bøgerne, alt det indendørs, for mørket bliver kun længere og stærkere fra nu af.

Jeg skrev disse linjer, mens jeg stirrede ud i mørket

Hvem har malet natten sort som kul
Hvem har slukket lyset og lagt månen i et hul
Hvem har taget stjernerne og hevet solen ned
Hvis du tror du ved hvem
Send mig en besked

Nu skal jeg ud i den tågende by. Jeg har jo min opgave. Den fortsætter de næste uger og dagene er anderledes. Jeg får ikke skrevet så meget, men jeg har notesbogen med og tanker og små sætninger dukker trofast op og bliver nedfældet. De smiler til mig. Fortrøstningsfuldt. Inspirationen er med mig. Lige nu er jeg svært inspireret til at skrive en magisk mordgåde eller måske en lille historie om trolde, hekse og græskar, der bliver levende. Bliver den mon uhyggelig, spøger du, og jeg smiler underfundigt. Måske. Det hører sig jo ligesom til på Halloween.

7 kommentarer:

  1. Det merkes at det er blitt mørkere. Heldigvis har jeg mange uleste bøker i bokhyllen som jeg gleder meg til å ta fatt på.

    Grått og trist vær her i dag.

    Jeg har fridag i dag, og den skal brukes til lesing, turgåing og trening.

    Ha ei god uke!

    SvarSlet
  2. Det var helt mærkeligt, at var mørkt allerede klokken 17 i går. Men snart vender det igen, og dagene bliver længere. Vi må skutte os i vinterhulen og hygge os på bedste vis med fx bøger, god mad og traveture ...
    Klem og en dejlig dag til dig, Megan.

    SvarSlet
  3. Dine stemningsforklaringer er helt unikke Lene, mørket har holdt sit indtog og dagene bliver kortere og kortere lige indtil 21 December og som du rigtigt nok er inde på er der rigelig med rum for at læse til øjnene løber i vand, jeg har også slået mig ned med bøger og starinlys, herligt.
    I kærlige tanker, god Mandag aften.

    SvarSlet
  4. Jeg er heldig stilt,
    FOR jeg LIKER mørket og denne årstiden.
    Jeg liker variajonene vi har her nord.
    Alle årstidene.
    Nå kan vi virkelig kose oss inne.
    Tenne levende lys, lese gode bøker, spille spill, blogge, drikke rause mengder med varmende te osv.osv. Livet er herlig, også om høsten og vinteren! :)

    SvarSlet
  5. Jeg sier som Ida; jeg elsker mørketiden, for nå er det bare dager til solen forsvinner under horisonten her hos oss, for ikke å dukke opp igjen før i slutten av januar. To hele måneder er den borte, og jeg koser meg med peisvarme, mat og gode bøker. Enkelte dager og netter er likevel lyset helt fantastisk her nord, og jeg kan ikke se meg mett på himmel, nordlys og myriader av stjerne r som omslutter lille meg her nede på jorden. Da oppleves livet her i skogen som et eventyr... jeg gleder meg!
    Ha en fin kveld videre.
    Klem

    SvarSlet
  6. Ja det ble fort mørkt i går - og ikkje syns eg heller det var så mykje lysare i dag morgon. Men vi hadde no sola vi da:-))

    Klem

    SvarSlet
  7. Genkender og finder min egen oplevelse i dine smukke ord, mørket kom som ved et trylleslag i går og efterlod mig forbavset. I dag har vi holdt mørkning, købt stearinlys, og jeg forsøger at omstille mig til indetiden. KH Charlotte

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.