søndag den 9. oktober 2011

Bortfløyne ryper i fantasisaus


Hvordan er det lige hun staver, tænker du måske, når du ser indlæggets overskrift. Det er da ikke dansk. Og nej, det er det faktisk ikke. Det er norsk. Det er navnet på filosoffens livret. Det er den ret, jeg skal lave til ham for igen at få hans tunge på gled. Men hvordan får man fat på ryper, som er fløjet væk? Se det er en nordnorsk hemmelighed, som jeg endnu har til gode.

Jeg lavede god gammeldags lasagne med salat i går. Det fik ham bare til at rynke på næsen, den gode filosof. Tror du han ville smage? Han vendte sig bare væk og så ud på aftenhimlen, som senere blev smukt beklædt med stjerner. Og stjerneskud. Det skulle have været helt fantastisk i går, men jeg var ikke blandt de heldige, som fik øje på et eneste. Jeg så stjerner og de blinkede opmuntrende til mig, men jeg så ingen stjerneskud. Men en ting er hvad øjet ser. Noget andet er hvad hjertet ved. Og blot det at vide, at der var tusindevis af stjerneskud derude i nat, mens månen tog til og gjorde sig klar til at blive fuld om nogle dage, det trøstede mig. Det er ikke alt, man kan se hele tiden. Men det er godt at vide, at det findes alligevel. Som venner langt væk. Venner, der bor i hjertet og er et sted under samme stjernehimmel. Måske er vi fysisk langt fra hinanden, men vi står under samme magiske stjernehimmel og skuer de samme stjerner og den samme gode måne. I hjertet er der ingen afstand.

Måske så jeg ingen stjerneskud, men jeg har masser af gode ønsker. For hvis man ingen ønsker har, hvordan skal man så få et ønske opfyldt? Da dagen stod op, stod jeg med og gik tur med hundene med det samme. På med tøjet og ud i morgenen, der knitrede i sit magiske frostlys. Vinterens første frostvejr. Solen stod op i horisonten og malede himlen lyserød. Der lå en forsigtig dis over landskabet og engle dansede på marken foran træerne i tykningen. Det knitrede for hvert et skridt, jeg tog, sprød lyd af skrøbelig frost på græsstrå. Jeg havde vanter på! Det var koldt og frisk og sådan en morgen ved man, at livet giver mening. Det siger naturen. Hvis man bare er helt stille og lytter, så fortæller den gerne. Jeg fik lyst til at sætte mig ned midt på den frostklædte brakmark og lytte til historien. Sidde under morgenhimlen og sige godnat til månen.

Bortfløjne ryper i fantasisovs. Jeg skal nok finde ud af at lave den ret. Og måske er jeg endda så heldig, at jeg kan finde ryper nok, så vi alle kan smage. Og hvem ved, måske taler vi alle norsk med nordligt dialekt efter det måltid? Kun fantasien sætter grænser og det er en god ting at vide på oktobers niende dag.

Tak Janna for navnet på den uden tvivl delikate ret! ;)

8 kommentarer:

  1. Den ret glæder jeg mig til at smage, fordi det er muligt at smage på sådan en ret i cyperspace.
    Kun fantasien sætter grænserne og i fantasien er der ingen grænser.
    Ønsker dig en fornøjelig søndag :-)

    SvarSlet
  2. Herlig rett, som setter alle sanser og fantasi i sving! Jeg gleder meg stort til å lese boka di, når den kommer! For den kommer! Filosofen er med deg, og flusst med gode energier er med deg, og du kan og du vil!
    Varme tanker og klemmer til deg, på denne forblåste og kalde oktoberdagen. Men..oktober..har en fin farge på seg.. (i henhold til dagens innlegg hos meg)

    SvarSlet
  3. Hei igjen! Nå er jeg helt i fyr og flamme her - etter kommentarene på mitt bloggeinnlegg (les kommentaren jeg har skrevet der) Som svar på ditt spørsmål, så er fargen på tallet 3 - lyseblå..
    Skrives snart! Klem

    SvarSlet
  4. Bare hyggelig, Lene. Det er forøvrig en rett min mor støtt og stadig komponerte når jeg som barn spurte hva vi skulle ha til middag i dag; ho var en mester til å lage noe godt ut av de begrensede råvarene vi hadde tilgjengelige i vårt lille, nord-norske fiskevær. Og når jeg spurte hvor rypene var henne - for som oftest var det fisk vi fikk servert -så svarte mor: Det, Janna, finner du nok ut av en vakker dag!

    Og, det, Lene, vedder jeg på at du også finner ut av!

    Klem

    SvarSlet
  5. Den rett høres da nydelig ut. I fantasisausen kan du ha både tyttebær(de er røde og bitre) og litt fløtemysost fra Norge. Da får du en rund og fin saus, med litt "snert" i.
    Hvis du ingen ønsker har, får du dem ikke oppfyllt, sier du. Det er helt rett, Lene.
    Og Marianne og jeg fant også ut, da vi var på Fanø, at det er mye vi kunne ønske oss, men som er så kostbart, at det kun bliver ved drømmen. Men drømmer er også gode å ha.
    Ja, jeg vet vi snakket engang om å treffes når jeg var i København, og det var jeg jo for etpar uker siden. men jeg hadde kun èn dag der i byen, og den var med Marianne.
    Neste gang lager vi en avtale innen jeg reiser, så får vi det nok til. Og så får du treffe skjønne Marianne også.
    Ha en deilig søndagskveld.

    SvarSlet
  6. Egentlig hadde det vært fint om du kom hit til nordområdene og fikk skikkelig tilberedet rype med skikkelig fløtesaus. Ikke bortfløyet.

    Bror min er rypejeger, - kanskje er dette mulig å få til - f.eks neste år? Eirin er sikkert enig med meg! Fantasti og drøm er vidunderlig, men skikkelig rypemiddag er mega fantastisk.

    p.s. Jeg så heller ikke noe særskilt på himmelen - det var overskyet. Men sånn er nå livet, noen gevinser og noen tap.

    SvarSlet
  7. Eg stod ute på verandaen når klokka var passert 21.oo og såg etter stjerneskudd og mine ønsker er vel sikkert ikkje så veldig hemmelege....Når det 4. stjerneskuddet reiste forbi tok eg meg sjølv i å tenkje på om Lene også stod ein stad i Danmark og kikka etter stjerneskudd:-))

    Klem til deg og kos deg med den gode maten:-))

    SvarSlet
  8. : ))) nu griner jeg godt : ))) og alle de fantastiske kommentarer her : )) jo Janna har fullstendig rett.. du finne nog ud av det en dag : ))))) vi pleide å få dessert også til denne retten.. "nesen i bordet" : ))

    Disse uttrykk tror jeg stammer fra den tiden da det ikke stod så godt til med økonomien.. mødrene gjorde som Janna sier.. skapte mat av det de hadde.. enkel mat.. for å gjøre det litt spennende, kom de gjerne på slike fantasiretter : ))

    en annen ret han filosofen nok savner er skreimølje.. det er torsk med lever og rogn.. den spiser vi vinterstid.. i januar, februar, .. da er torsken gyteklar og full av rogn.. du får kanskje love ham en møljefest : )) eller friste med torsketunger ! der han kommer fra står ungene hele vinteren på fiskemottak og skjærer tunger for å tjene penger.. vi vender de i mel, salt og pepper og steker de til de har en sprø overflate..

    Lene.. du må bare komme nordover vinterstid.. det er så mange fantastiske matretter vi kan by på da.. du har jo allerede smakt grillet tørrfisk : )) kanskje du våger deg å prøve lutefisk også : ))

    stjerneskudd så jeg ikke.. heller ingen stjerner.. jeg glemte de av : )) men er det noe jeg savner er det de danske stjerneskudd ; )

    ha en fin dag.. her er grått og vått og snø i fjellene : )

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.