søndag den 16. oktober 2011

Af bagvejen


Vejret er nærmest guddommeligt i disse dage. Sol, klar himmel og gyldne efterårsfarver. Frost om morgenen, sprød magi i en symfoni så skrøbelig og alligevel stærk. Jeg skyndte mig at stå op, da jeg vågende. Lyset var ved at komme, jeg kunne skimte morgenen gennem gardinet og jeg følte mig frisk og udhvilet, selvom det var tidligt for en søndag. Jeg har alligevel aldrig været kendt for at sove længe og synes ikke, at der er grund til at lave om på det ry. Jeg er derimod fan af morgenen og når den arter som den gør i disse dage, er det nærmest et syn, jeg ikke vil gå glip af. Lyserød horisont, rim over landskabet, frost som en sart tæppe og et slags magisk lys, der sætter gang i fantasien. Inspiration. Lige fra morgenstunden.

Vi havde en dejlig dag i fredags, Josie og jeg. Ved middagstid var vi klar og jeg satte GPS til, eftersom vi skulle på besøg hos Josies opdrætters søster i et område, jeg ikke kender. Den gode GPS har besluttet sig for, at man ikke kører af motorvejen og sådan er det. Den var jeg helt med på. Vi blev i stedet ført med over land, gennem skov, op og ned af bakke og blev præsenteret for det smukkeste efterårslandskab, man kan forestille sig. Solen skinnede og vi kørte i et gyldent lys. Det er dejligt at komme helt ud på de små veje, når man ikke har mere travlt end som så. Se små klynger af hus, der ikke engang kan kalde sig en landsby. Får på markerne, levende hegn, stolte træer, stilhed. Det var næsten som at køre bagom det egentlig liv. Det tilsyneladende. Det var som om GPSen vidste, at der foregik noget langt mere smukt på den anden side. Lad bare de andre skynde sig afsted, sagde stemmen i højtaleren. Vi har ikke travlt. Vi kommer til tiden, men vi kommer af den tilsyneladende langsomme omvej. Den smukke. Værsgo. Bagvejen.

Og sådan blev fredag. Smuk. Vi genså Josies opdrætter, der nu bor i Ecuador, men var hjemme i nogle uger. Hun var glad for at se Josie igen efter 10 år. En helt speciel oplevelse. Vi gik tur i bunden af Isefjorden. Igennem en skov og ud til vandet. En tur langs vandet, en god snak, mens solen dansede på himlen og spejlede sig i fjorden. Blikstille rolighed. Sådan en tur er som balsam for sjælen. Det hele falder på plads. Og Josie nød at være på tur med mig alene, det var der ingen tvivl om. Hun strålede, min gamle sol. Senere kørte vi op til mor i sommerhuset. Gik endnu en tur i den sidste eftermiddagssol, drak rødvin og lavede mad. Hyggede. Og selvfølgelig overnattede vi. Dagen i går blev lidt anderledes end påtænkt, men det gjorde ikke noget. Planer kan laves om og det blev de. Og nu sidder jeg her, solidt placeret i søndagen med god kaffe og et blafrende stearinlys. En ny dag er kommet.

GOD SØNDAG!

7 kommentarer:

  1. Hvor er det dejligt at køre ad andre veje end de sædvanlige Lene, sådan helt alternativt, det er ligesom den indre rejse, følelserne har mere tid til at meddele sig på sådan en alternativ vej, der kommer rigtigt maget til udtryk af ens indre i sådan en dejlig situation, vi er mere bevidste, i stedet for på en stresset motorvej hvor vi bare kører på underbevistheden.
    I kærlige tanker, god Søndag.

    SvarSlet
  2. Det lyder som den dejligste fredag, du havde! Ja, sikke et vejr, og igen i dag stråler solen fra en blå og skyfri himmel. Om et par timer kører jeg i skoven med picnickurv.

    God søndag, Megan, klem herfra!

    SvarSlet
  3. Skønt er det at køre ad bag- og omveje og nyde.
    Solidt placeret i søndagen :-)
    God søndag til dig og hundetøserne.

    Black og jeg har trådt det knasende græs fladt
    på vores tur til bageren. En frisk morgen.

    SvarSlet
  4. Eg og kjæresten brukar alltid å prøve å finne ein omveg når vi er ute på tur - få oppleve ein ny veg og nye synsintrykk. Og å endre planer og vere impulsiv er det spennande med livet.
    Her skal søndagen gå med til å rydde plass til at snekkeren skal kome å gjere nokre grep for å få ein meir behageleg kvardag....det blir spennande:-))
    Ha en god søndag og kos deg:-))

    SvarSlet
  5. Å gå på "nye stier" er alltid spennende... og oppleve nye øyeblikk, nye mennsker og nye inntrykk... det er å virkelig leve. Med alle sine sanser. Nyt søndagen! Klem

    SvarSlet
  6. Kan tenke meg det var spesielt for oppdretter å se Josie etter alle disse årene;)..og GPS er et must, vi har nettopp fått en;)
    Her har vi milde dager igjen, måtte det vare.
    Ha en fin søndag videre, knus;)

    SvarSlet
  7. hmm.. nu blev jeg betenkt ! jeg var da sikker på jeg postet en kommentar her søndag aften !!

    nu ville jeg bare inn og si god uke til deg.. siden du tydeligvis er travel ..

    klæm fra mæ : )

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.