torsdag den 8. september 2011

Vind, vejr og Værløse


Skoven har ændret sig siden i går. Her fra vinduet, hvor jeg sidder med kaffen, kan jeg tydeligt se skovkanten og de yderste træer og trækroner, der rejser sig over søen og op mod himlen. Bladene er falmet lidt mere, der er kommet en gylden glød over det, der i går var grønt. Efteråret har for alvor fået fat. På mine ture i går fandt jeg nedfaldne kastanjer, de rødbrune frugter fra kastanjetræet, som ellers hører oktober til. Pludselig går det stærkt. Det der var grønt, bliver gult og rødt. I går aftes, da min svigerinde og jeg gik tur med hundene gennem mørket, var det koldt som i oktober. Det tidspunkt, hvor man så småt overvejer at tage handsker på. Vi gik gennem våde blade og mærkede fugten fra jorden, duften af våd muld og forgangenhed. Sommeren er forbi. Det er efterår. Også i den grad.

Som du måske har gættet, befinder jeg mig stadig nord for København, mens min gode bil James er i servicepleje hos min bror. James skal gøres klar til syn og når man er en ældre herre, støder der som regel små skavanker til. James er ingen undtagelse. Der var travlhed på værkstedet i går, så min bror arbejdede på ham på overtid, men blev ikke færdig. Men heldigvis kan jeg jo blive her og arbejde fra spisebordet i stuen med udsigt over skoven, der ændrer farve som timerne går. Aimee er med mig, mens Keeva er blevet hos kæresten på landet. Hun er i løbetid. Min bror har en gammel hanhund, så det kunne ikke komme på tale at tage hende med. Og kæresten er vist glad for selskab hjemme på matriklen. Høsten er endelig overstået, men den våde jord gør det svært at komme ordentlig i gang med efterårsarbejdet. Der skal jo pløjes, harves og sås! Men vejret gør som vejret vil og vi venter tålmodigt på at skyerne trækker sig tilbage. Håber på endeløse dage med tørvejr og solskin. Sådan kan jo september jo også være. Men lige nu leger hun oktober. Flirter med gyldne varme farver, regnskyer og kølig vind. Vi har alle vores særheder og september er ingen undtagelse.

Jeg ønsker dig en god efterårsdag. Tænk gode tanker! :)

8 kommentarer:

  1. Jamen du er jo her, lige i nærheden af mig !
    Hvor herligt :-)
    Håber James snart bliver fitt for fight Igen :-)

    SvarSlet
  2. Ja, jeg er helt tæt på! :)

    SvarSlet
  3. jo mer det regner, desto hurtigere kommer efteråret.. her hvor vi har hatt sol og tørrvær, er skogen bare såvidt kommet i gang.. normalt er det helt gul ved jakt-tiden som starter i morgen.. det er så underlig ! alt er snudd helt om på..

    jeg kan godt forstå landmænd som fortviler.. her sør i landet har regnet atter en gang ødelagt avlinger.. det er træls !

    håper du har gode dager med dine prosjekt og selvutvikling : ) klæm fra mæ

    SvarSlet
  4. Det er også med oss mennesker som med gamle biler - de må inn til service fra tid til annen. Jeg takker for gode ord hos meg og håper på at min service neste uke skal gå så smertefritt som mulig og at jeg blir godkjent når jeg skal til kontroll:-))

    Klem
    jannetove

    SvarSlet
  5. Septembers himmel er så grå...

    Selvom efteråret har sin charme med den klareste luft, kulden der farver kinderne og den bløde gyldne skovbund, savner jeg virkelig sensommerlyset og den sidste rest af sommer.

    Jeg må vist på en lang travetur nede i skoven og overgive mig til efteråret. Og måske lave en kastanjefigur - for ældre er jeg altså ikke ;)

    Nyd din dag!

    SvarSlet
  6. Træerne er helt klart begyndt at få gyldne medaljer på og luften er også den der lidt skarpe klare efterårsduft der ikke lader i tvivl om at nu er vi på vej mod mørkere dage.
    Men så bliver det tid til stearinlys, gåture og ild i pejsen - slet ikke så tosset.
    Bare vi sørger for at få noget dagslys hver dag...
    Knus og god fornøjelse i dine midlertidige omgivelser.

    SvarSlet
  7. Begynner og se en aning av orange og rødt på bladene hos meg også...det er jo igrunnen et vakkert syn. Men det som er litt spesiellt her jeg bor, er at vi rekker knapt å nyte det før vinden kommer og blåser av alt løvet...så høstfarger er en sjelden vare her ved havet. Men i helga skal vi på hytta og da skal vi kjøre til fjellet og gå tur der. Det blir vakkert.
    Lykke til med James:) Klem til deg:)

    SvarSlet
  8. Ja, her er det også nå skjedd et temperaturmessig værskifte. Brr...
    Bjørka i hagen har løvfall.
    Håper du får bilen ship-shape i morgen, Lene.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.