mandag den 26. september 2011

Røde ris og rygeost


Jeg er et morgenmenneske. Her sidder jeg med kaffe, ord og en vidunderlig solbær blåbær smoothie endnu inden lyset har gjort sin entre. De sidste morgener har det været sådan. Min søvn forsvinder, mens det endnu er nat eller det, der ligner. Og det er selvfølgelig tilsyneladende, men lyset er svundet meget de sidste par uger og efteråret boltrer sig for alvor derude. Det er køligt på den skarpe, gennemtrængende måde, når jeg går morgentur med hundene. Græsset er vådt og det tager timer, inden sol og vind får det tørt. Bladene falmer og falder, flyver afsted hen af vejen og lyder næsten som små trillende skridt. Det tænkte jeg på, da jeg sad og læste i haven i går. Det er som om de stadig er levende, bladene, når vinden tager dem med på tur. Hen af landevejen. Ind over hækken.

Mens jeg sidder her, kan jeg se lyset komme. Det er en prægtig ting at være til stede, når dagen gryr. Jeg værdsætte det tidspunkt og erklærer mig endnu engang for inkarneret morgenmenneske. Det er magisk at være med, når en ny dag ser lyset og står op på himlen. Specielt på dette tidspunkt af året, hvor duggen hænger tungt i grenene og disen trækker spor over marken og helt ud i horisonten. Forfald, siger nogen, men det er helt naturligt, at tingene må afsluttes for at noget nyt kan træde i karakter. Men først skal der plantes nye frø. Det er landmanden i fuld gang med nu, mens jeg overvejer, hvordan jeg bedst planter mine frø, som skal spire og gro til næste år. En del af det handler om at plante ord, som du måske har gættet.

Og hvorfor hedder indlægget så røde ris og rygeost? Jo ser du, i går aftes spiste jeg endnu engang røde ris til min wokret med kylling og masser af grønt, krydderierne var primært chili og kanel. En vidunderlig kombination. De røde ris er sprøde og pikante i smage, fulde af vitaminer og helt ubehandlede, økologiske og meget gode. Ydermere giver de en god mæthedsfornemmelse og så får man gode løbeben af dem. De er kommet for at blive. Farven er dyb og mørkerød. Jeg har noget med mad i de farver. Det er som om jeg spiser råstyrke og på denne tid af måneden, hvor jeg er i min måne, som indianerne kalder det, har jeg brug for ekstra god og sund mad. Sådan tænker jeg og sådan bliver det. Rygeosten spiser jeg lige nu på et godt stykke groft brød. Og rygeost har jeg altid elsket, lige siden jeg var en lille pige. Om morgenen eller senere på dagen. Sammen med laks eller gode tomater. Man kan lave rygeostecreme som tilbehør eller som sund dip til gode snacks.

Der er stadig lidt kaffe tilbage. Den vil jeg nyde i stilhed, mens dagen rejser sig af disen og en ny uge banker på. Gad vide om vi får mere solskinsvejr ala det, vi oplevede i går. Var det ikke herligt? Sommer sidst i september. Det var en gave, en sjælden ædelssten, guld af højeste karat. Måske er der mere, hvor det kommer fra? Men uanset hvad, så ha en dejlig mandag og en god start på ugen!

9 kommentarer:

  1. Rygeost - det varmer en fynbos hjerte.....skål i kaffe, du gode kvinde!Jeg vil frådse i hindbær.

    SvarSlet
  2. Røde ris lyder som et syn for guder - sådan nogle må jeg have fat i. Røde linser kender jeg, men ikke røde ris.
    Jeg sad også og nød morgengryet. Med kaffe, hjemmebagt groft speltbrød og hybenmarmelade - ren magi :-)
    Klem og ha' en god mandag!

    SvarSlet
  3. God dag til deg - Rygeost - er det det samme som røkt ost her til lands skal tro? I så fall så kan du få alt for meg, det er en ost som ikke faller i smak hos meg. Men koser meg med en kaffe jeg og - og snart er eggene ferdig kokt - så morgenmaten står snart på bordet og kjæresten er inne for en matpause. Livet er jo engentlig godt:-))

    Klem

    SvarSlet
  4. Det er forunderligt hvor hutigt det bliver mørkt om morgenen - eller retter sagt hvor hvor hurtigt man føler at mørketimerne bliver flere.
    Jeg elsker at komme op og have god tid om morgenen, men har nok lidt svært ved at komme tidligt nok i seng til at få den ekstra halve time som ville gøre morgenen perfekt. Det kan man vel arbejde lidt på. Vil helst sent i seng (den skønne aftenro der er i huset) og tidligt op - en problematisk kombination.
    Knus og god uge!

    SvarSlet
  5. Både rygeost, røde ris og din stlle morgenstund med kaffe høres vidunderlig forlokkende ut, Lene.

    Håper din dag blir like god. Jeg har lunsj for meg selv på klasserommet i dag; forøvrig en aldeles strålende flott høstdag: hvem skulle tro vi er i slutten av september? Ikke vi her nord, i alle fall! For en bonus slike dager er.

    Klem

    SvarSlet
  6. Ååårh, hvor lyder det SKØNT, Lene. Får helt lyst til at forkæle min krop med gode sunde sager - efter en eftermiddag med masser af vidt brød og chips ;-) Tror jeg må lave lidt ekstra grøntsager til aftensmaden.

    Kh. Eva

    SvarSlet
  7. Kan åbenbart ikke længere stave til 'hvidt' :)

    SvarSlet
  8. Du får sikkert mangt et vakkert syn når du er tidlig opp på morningen :-)

    Ha en fin dag - klem Siv

    SvarSlet
  9. Rygeost smakte jeg for første gang i Midelfart, på en ferie for 19 år siden. Smakte godt. Har aldri sett det i handelen her i Norge.
    I dag kjøpte jeg brennevinsost i Sverige. Har du smakt det? Mmm, nydelig på knekkebrød.

    Kjøpte en pakke røde ris fra Danmark i august. Skal jammen følge din oppskrift en dag. Tusen takk!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.