onsdag den 14. september 2011

Når toget ikke standser


Hvad hvis toget ikke stopper på din perron? Du har stået og ventet, spejdet ud i horisonten og set et smukt tog komme kørende i det fjerne. Du ved bare, at det er smukt, selvom du egentlig ikke kan se det endnu. Du er helt sikker på, at lige netop det tog er løsningen på din udfordring. Eller simpelthen er din vej videre. Du har tænkt mange tanker om toget. Gode tanker. Gjort dig forestillinger om, hvordan det vil være at stige ombord. Hanke op i kufferten, drage et lettelsens suk og med et ben af gangen gå op af trinene og ombord. Du ved det på forhånd. Og nu kan du se toget komme. Du kan begynde at høre det, den metalliske lyd af elektricitet og en smule jordrystelse. Lige nok til at det når dit mellemgulv. Fornemmelsen af noget stort, der kommer nærmere. Glæde. En smule nervøsitet. Endelig. Nu kommer det. Du kan se forlygterne lyse op i tusmørket, den rumlende lyd bliver højere og du går uvilkårligt et skridt tilbage i sand ærbødighed. Dit tog. Nu er det nu!

Du er parat til at tage fat i din baggage, lettere foroverbøjet og besluttet på at være den første, der stiger ombord. Indtil du indser, at du faktisk er den eneste passager på perronen. Det er oplagt. Toget er kommet kun for din skyld. Du ser det for dig. Den røde løber vil rulle sig ud, togpersonalet vil tage imod dig med åbne arme og alting går op i en højere enhed. Solen kommer frem på himlen og skinner fornøjet, selvom det egentlig nærmer sig aften. Hvem bryder sig om det, når toget endelig er på din station? Du er så klar.

Du forstår det først, da toget passerer dig uden at tage farten af. Nu må det da stoppe. Er der ikke nogen, der kan trække i nødbremsen? Du vinker ivrigt med hænderne, hopper på stedet og begynder at råbe. Stop. Stop. Jeg skal med. Men det skal du bare ikke. For toget stopper ikke ved din station. Hvad sker der? Hvorfor ser de dig ikke? Du spejder ind i kupeerne og ser en masse glæde mennesker, der hygger sig ved bordene. I forbifarten kan du se, at de smiler. Ler. En kvinde eller mand, som til forveksling ligner dig selv, vinker til dig fra sin varme plads bag togets rude. Så er det forbi. Bagenden af toget glider forbi dig i togrumlefart og lyden forplanter sig til dit hjerte. Smerte. Skuffelse. Forbløffelse. Det glemte dig. Toget. Det standsede ikke. Alene står du tilbage på en kold og tom perron, mens mørket endnu engang sænker sig.

Måske spørger du dig selv om, hvorfor toget ikke standsede ved din perron? Du græder. Du er frustreret. Du havde satset alt på det tog. Det kørte forbi og tog både din tro og dit håb med. Kun dig lod det tilbage. Marianne Williamson har sagt det således: Hvis et tog ikke standser på din station, er det ikke dit tog. Hvad for noget? Ikke mit tog? Jamen, jeg havde satset alt på det tog. Jeg var klar. Jeg kunne se det hele for mig. Hvorfor var det ikke mit tog? Vent, svarer en stemme, bare vent. Der kommer et andet tog. Og når det er dit tog, så ved du det. Så kan du mærke det. Det sætter farten ned og standser på perronen foran dig. Døren åbnes. Du går ombord. Spørgsmålet er bare, om du vil vente på perronen til toget kommer eller du vil benytte lejligheden til at udforske den by, stationen tilhører. Opleve noget. Lære noget. Det er op til dig.

I går standsede et tog ved min perron. Det holdt stille længe. Det åbnede sine døre. Men jeg kunne ikke gå ombord. Mine ben ville ikke lystre mig. Eller rettere sagt, jeg bad slet ikke mine ben om at gå. Jeg tøvede. Jeg mærkede efter. Og min mavefornemmelse var ikke i tvivl. Det var ikke mit tog. Det var fristende og der var mange gode kupeer. Det var bare ikke mine kupeer. De passagerer, som sad og så glade ud, var ikke mine medpassagerer. Ikke på nuværende tidspunkt i min rejse. Måske slet ikke. Toget har holdt stille hele natten, tålmodigt, ventende, mens fuldmånen lyste og igen stjal af min nattesøvn. Men altså. Ingen tvivl. Jeg lader toget køre. Der kommer et andet tog. Senere. Når jeg er klar, kommer toget. Det stoler jeg. Jeg lytter til mit hjerte. Kør tog. Jeg ønsker dig den dejligste rejse.

8 kommentarer:

  1. nå sukker jeg dypt ! jeg var så spent men nu føler jeg jammen meg skuffelse.. jeg tenkte du ville fortelle om ditt møte og at det hadde gått fint.. men man skal følge magefølelsen.. den er alltid rett !!

    jeg håper ditt tog kommer snart.. jeg venter også.. på mitt..

    kan du have en god dag : )

    SvarSlet
  2. Ja magefølelsen skal man kjenne på og det er ikke alltid man skal hoppe på det første toget....for det kommer alltid flere....
    Ha en fin dag Lene...Major og jeg har vært på tur i kuling og regn...nå er høsten her for fullt!!
    Klem:)

    SvarSlet
  3. Forventningens glæde er den største - undertiden ;-)

    SvarSlet
  4. Meget smukt at læse din tekst, Lene - og vi kender det jo så udmærket alle sammen. Det kan ikke nytte at stige på et tog, der ikke er vores. Dine ord minder mig om den gamle sang 'Der kommer altid en sporvogn og en pige til'.
    Klem fra et blæsende og regnvådt Nordsjælland!

    SvarSlet
  5. Jeg har også stor tro på at man er helt sikker når ens tog kommer :-) Men noen ganger tror man at det er det riktige som stopper, men så hører man en liten stemme inni seg som sier at du skal vente...at det ikke er riktig.

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlet
  6. Hvis din mavefornemmelse ikke var den rigtige, var toget heller ikke det rigtige Lene, så enkelt kan det konkluderes, du mærker med det samme når det er dit tog, ingen tvivl om det.
    I kærlige tanker, god Onsdag aften.

    SvarSlet
  7. I Norge har vi et slagord: Det kommer alltids et tog..
    Jeg har for øyeblikket en følelse av å løpe mellom perrongene og hoppe på flere samtidig...
    Nyt uka videre, klemmer fra meg;)

    SvarSlet
  8. Kjære Lene
    Jeg er overbevist om at underbevisstheten din tok avgjørelsen for deg; det var ikke din tur til å stige ombord, til å finne din kupe, til å suse avgårde langs akkurat de skinnene, på akkurat det toget. Det var ikke din Orient Express... Men som flere sier over her; det kommer nok flere tog, og ett av dem vil være akkurat det du har ventet på, og når det kommer; ja, da vil du vite det - med hele deg!

    Ha en fin kveld.
    Klem

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.