tirsdag den 20. september 2011

Lidt om vejr og humør


Fuglene synger udenfor mit vindue. Det er et tegn på, at det bliver endnu en smuk efterårsdag. Vinden er stille, den har lagt sig til at sove, hviler sit blæsegen, for den har som regel en travl periode i det sene efterår og i begyndelsen af vinteren. Jeg kan godt lide efteråret. Et væld af smukke farver, daglige forandringer, frisk sprød luft og våde blade, der når de ikke er så våde hvirvler rundt i vinden som orangerødegule konfetti.

Det er tilsyneladende ikke alle, som er enige i, at efteråret er en skøn tid. Specielt ikke i år. Og nu kommer der noget, jeg slet ikke fatter. Fordi det har været sådan en regnvåd og solfattig sommer, er efteråret en slags forbandelse. Hvordan kan man glæde sig over efterår i slutningen af september, når sommeren var så dårlig? Lad mig lige forstå det ret. Sommeren var ikke en af de bedste. Faktisk var det den mest regnvåde i noget nær 100 år. Det er ikke bare noget vi bilder os ind, nej, meteologerne nikker og laver grundige statistikker. Så hvis vi længtes efter sol og sommer, ligesom i gamle dage, jamen så blev vi slemt skuffede. Det betyder så også, at vi heller ikke kan nyde efteråret, for vi sidder tilbage med en dårlig smag i munden af sommerfiasko. Det påvirker resten af året. Det påvirker vores humør. Det giver os grund til at være gnavne og det giver os endnu mere at brokke os over. Er det sådan, det er?

Som du måske kan gætte, stødte jeg på eksemplet i går og det fik mig til at tænke. Her går jeg og nyder efteråret og så viser det sig, at jeg tilsyneladende er helt forkert på den. Det kan man ikke, fordi sommeren var dårlig. Men jeg kan. Og det håber og jeg tror så sandelig også at andre kan. Vi skal videre. Hver eneste dag er ny og hvis vi lader vejret påvirke vores humør, så er vi ilde stedt. Hvis vi i forvejen har forventninger til temperatur og vindforhold, nedbør og nattefrost, jamen så kan vi næsten kun blive slemt skuffede. Er det mon det, vi ønsker? At tilbringe vores dage med brok og skuffelse? Vi får det, som vi vil have det. Verden afspejler vores tanker og vores humør. Og hver eneste sure mand eller kvinde, der brokker sig og tordner gennem dage med sit dårlige humør, påvirker endnu et menneske i negativ retning. Sender dårlig energi ud. Og har det uden tvivl ikke særlig godt midt i sin tordensky af arrigskab over vejrets vindretning og mågernes efterladenskaber på bilruden.

Jeg løb tur i skoven i går eftermiddag. Solen skinnede over vandpytter og efterårsklædte træer. Luften var frisk, den helt specielle efterårsduft af svampe, våde blade og tidlig forrådnelse, der går lige i næseborene. Skarp luft. Lyset sænkede sig over skoven, men trækronerne strålede som guld i den sene eftermiddag. Jeg følte mig heldig. For det første var jeg sammen med en god veninde, og det er i sig selv en lykke. Løbe sammen. Tale lidt og ellers bare følge sin egen rytme og løbe sit eget løb, velvidende at den anden er lige i nærheden. Det ved vi bare. Vi er opmærksomme på hinandens løbeskridt og åndedræt, men vi lytter til skovens lyde. En frø kvækker. En fasan skratter i krattet. Og det er efterår. Sommeren var måske ikke en af de bedste, men vi er allerede langt inde i den næste årstid. Som fryder. Som byder på solrige dage, regn, rusk og hvad ved jeg. Naturen er ligeglad. Den lever og ånder og opfordrer os til hver en tid at ånde med. Være. Bare være. Ikke vurdere, bedømme og fordømme. Ikke sætte i bås og kategori. Bare være. Løbe. Gå. Stå helt stille.

Hvis du lader vejret ødelægge dit gode humør, så vil hvad som helst påvirke din sindstilstand og din livsglæde. Sådan er det! Det er valg. Jeg vælger at følge med årstiderne og se det smukke i hver eneste dag. Som lige nu. Solen skinner i trætoppene og dagen er ny. Jeg vælger en god dag. Hvad gør du?

På billedet den gode Aimee hund.

6 kommentarer:

  1. det er nok det at man vet at det nå går mot vinter og man stritter i mot med alle krefter : ) sommeren må komme først.. så skal vi akseptere efteråret : ))

    egentlig barnslig tankegang : ))

    god efterårsdag til deg !

    SvarSlet
  2. Godmorgen Lene!
    Alle brokker sig over vejret, men efter jeg er blevet opmærksom på det du nævner med dårlig energi er jeg også begyndt at nyde efteråret, som førhen kun for mig varslede vinteren, som igen føltes som et langt uoverkommeligt stykke tid. Efter jeg fik stress og depression er jeg meget mere ude og holder nu af vejret måske fordi jeg sætter pris på hver dag jeg har det godt.
    Knus og god dag til dig.
    PS. fin brun Labrador :-)

    SvarSlet
  3. Å jeg ELSKER efteråret og er faktisk kun ærgerlig over at det regner HELE tiden fordi jeg allermest elsker de knirkene blade og det klare luft. Regn er også ok men der må godt være små pauser indimellem. Men du har ret når du skriver at efteråret bliver klemt mellem en sorg over den mistede sommer og frygt for den kommene vinter. Det har efteråret ikke fortjent.

    SvarSlet
  4. Veldig kloke ord og jammen godt å bli påminna om at vi må ut og vere blide og glade og smitte andre med vår glede. Våknet til solskinn i dag - men inne i hodet var det gråvær og kroppen føles tung....muligens en reaksjon på forrige ukes operasjon. Men så leser eg dine ord og husker plutselig på at eg har jo bestemt meg for at livet SKAL vere godt - takk for dine ord - no hiv eg meg rundt og ordner litt i huset og så ut på tur - har et par passe store berg som skal bestigast. Ha en fin dag sjønne du og klem

    SvarSlet
  5. Jeg var slet ikke klar til den skønne sprøde og friske luft, som efteråret bærer med sig. Jeg hungrede efter flere blomster og grøntsager, der ville modnes, da det hele klaskede sammen.
    Men så begyndte jeg at nyde den skarpe sol og de få timer med blå himmel og duftene der ændrer sig. De smukke farver, kastanjerne der er på vej og også regnvejrsdagene, for det er altså ikke værre end at man kan trække i regntøj og gummistøvler. Og det kan jeg faktisk rigtig godt lide.

    Nu vælger jeg at nyde det og også nyde, at det er ok at sidde inde med strik og stearinlys i den nye varme cardigan og en dejlig kop te.

    Den mørke tid har nemlig også glæder, som vi skal lægge mærke til og sætte pris på. Både efteråret og livets skyggesider. De sidstnævnte giver mig nemlig grobund for vækst. Hvis jeg kan se det.

    Klem og hav en dejlig regnvåd tirsdag.

    SvarSlet
  6. Du har jo helt ret, efteråret er så smukt og dejligt. Det dufter og lyser af farver, stemningen er til hygge og gåture. Var faktisk på en sådan efterårstur med min mand i søndags, nede ved vores sø. Og man hukser pludselig på stearinlys og ild i pejsen - vi var ved at blive stegt i går for det er faktisk alt for varmt til det endnu. Men hyggeligt var det.....
    Så jeg vælger også at modtage dagene positivt og nyde den smukke skov som jeg er så priviligeret at have lige udenfor. For det varer jo ikke længe før den er dækket af sne og kun tilgængelig på ski - og så kan du tro jeg vil fortryde hvis jeg ikke fik den nydt lige nu!
    Efterårsknus herfra.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.