fredag den 16. september 2011

Lad livet være en tyttebærtur


Kender du det? Du siger noget, du ikke aner hvor kommer fra. Det dukker bare op. Du bliver mindst ligeså forundret som modtageren over de ord, der kom fra din mund. Faktisk er du ikke helt sikker på, at det overhovedet var dig, der sagde ordene. Men det var din stemme. Dine læber, der formede sig og din tunge, der lagde sig tilrette om udtalelsen. Og hvis du sidder og skriver til en anden, så hørte du bare en stemme i dit indre, der sagde det, mens du skrev. Helt automatisk fandt dine fingre de rigtige bogstaver på tastaturet og så stod det der, sort på hvidt. Lad livet være en tyttebærtur.

Lad livet være en tyttebærtur. Det sagde jeg. Eller rettere sagt, det skrev jeg til Berit, da hun for et stykke tid i et blogindlæg fortalte om en tyttebærtur, hun var blevet inviteret til. Her taler vi Nordnorge. Jeg kunne straks se det for mig, vand og fjelde, gåtur blandt sten og krat og hvor man nu går tur, når man er så højt op i Norge. Det første efterår, lyset som er anderledes. Så skal man ud og samle tyttebær, hvis man har lyst. Berit glædede sig til turen og beskrev den i korte træk. Jeg så resten for mig. Faktisk var jeg helt væk i tyttebærdrømmerier, som om der opstod en slags magi mellem linjerne, der transporterede mig til et helt andet sted end morgenen i min skrivestue. Og jeg skrev en kommentar til Berit, der bare dryppede fra mit tastatur til lyden af stemmen i mit indre: Lad livet være en tyttebærtur.

Siden har jeg tænkt på sætningen. Jeg kan godt lide den. Jeg kan godt lide ordet tyttebærtur. Der er noget Astrid Lindgren indeover, noget Emil fra Lønneberg og Småland, selvom vi jo er i Norge i det her tilfælde. Vi er i hvert fald i Skandinavien. Men ikke nok med hvor vi, det er noget med, hvordan vi har det. Vi er taget på eventyr. Vi er taget ud for at finde tyttebær, men turen er meget mere end det. Det er noget med forventning om at opleve naturen, tage de gode sko eller støvler på, så vi kan gå i timevis. Det er noget med hinandens selskab, rygsækken med proviant og lidt varmt at drikke, den åbne himmel og livet, der folder sig ud, mens vi går. På et tidspunkt ser vi dem. De røde bær lyser som rubiner i efterårssolen. Tyttebær. Det var jo egentlig dem, vi var kommet for at finde og samle, så vi kan lave tyttebærmarmelade, gele eller hvad vi nu har i sinde at bruge de små bær til. Og vi samler dem og føler os lykkelige, fordi vi fandt dem. Fordi de ser struttende sunde ud og fordi de var en del af vores mission. Men når vi vender næsten hjemad, er vi opfyldt af mange andre oplevelser end tyttebærene. De rasler forsigtigt i spanden eller kurven. De er håndgribelige beviser på, at vi faktisk var der. Derude. I naturen. I efteråret. Med hinanden. På eventyr. Men der er meget mere end det.

Lad livet være en tyttebærtur, skrev jeg og jo mere jeg tænker over det, desto mere mener jeg det. Det kan godt være, at vi har noget, vi gerne vil og som vi går efter, men det betyder ikke, at vi går direkte derhen, hvor det findes. Tyttebærerne eller hvad det nu er, vi drømmer om. Vi nyder turen. Vi har lagt os tilrette i eventyrets favn og så tager vi imod. Ser, hvad der sker. Lader os overraske og forundre over det, der præsenterer sig for os på vejen. Fugle. Træer. Udsigter. Indsigter. Sådan burde livet jo i grunden være. Et eventyr. Og ved du hvad, det er det faktisk også. Livet er et eventyr, hvis du bestemmer dig for, at det skal være sådan. Det er dit valg. Og mens jeg sidder her og solen stiger op på en temmelig blå efterårshimmel, kan jeg mærke at det har bundfældet sig, sætningen, forståelsen og beslutningen. Jeg vil lade mit liv være en tyttebærtur!

Jeg håber, at du får en eventyrlig fredag og finder masser af fristende tyttebær på din vej. Nyd det! :)

9 kommentarer:

  1. Din beskrivelse af en tyttebærtur gav mig billerder af en ravtur ved havet. Så nu skal mit liv fremover være som en ravtur - det har det vist altid været, men det er et spørgsmål om at blive bevidst om det og så gå målrettet efter det.Rigtig god tyttebærdag til dig:-)

    SvarSlet
  2. : )))))))) herlig ! jeg forstod godt hva du mente da du skrev det.. Ravheksen assosierer det med sin opplevelse ved havet.. vi kan nok alle omdøpe den tyttebærturen til noe som passer for oss.. og ha glede av det : )

    men tænk nu om jeg sier.. du er helt på bærtur !
    det betyder at du tar fullstendig fejl : ))))) så bærtur her i nord har altså en dobbelbetydning : ))))

    ha en eventyrlig dag du og : ) knus

    SvarSlet
  3. Sjovt Berit med denne dobbeltbetydning. Det elsker jeg! ;) Der er noget med paradokset i livet som fortryller mig. Det dobbeltsidige. Herlig, som I siger i Norge! :))

    Håber også du får en eventyrlig dag og at den bliver en TYTTEBÆRTUR!

    SvarSlet
  4. For et fabelaktig slagord! Den kjøper jeg. Ok?

    Elsker både dobbelbetydningen og det helt konkrete.
    Elsker å samle og sanke bær, sopp etc, oppleve naturen og den klare høstluften.

    JA, jeg vil gjerne la livet være en tyttebærtur.

    SvarSlet
  5. Jeg vil!!! :) På eventyr eller skattejakt... :)

    Jeg vil at livet skal vere en tyttebærtur og hvem bryr seg om vi ender på bærtur innimellom? Det er slik livet er.. :)

    Ha en fantastisk fredag kjære deg! <3

    Klem

    SvarSlet
  6. Skønt eksempel på, at ordene nogle gange kommer helt af sig selv, uden vi ved hvorfor :-) Jeg kender det så godt.
    Ha' en dejlig weekend, Lene, og jeg håber, den bliver en supergod tyttebærtur. Klem

    SvarSlet
  7. Livets tyttebærturer kan nok bringe oss på mang en bærtur, men det er vel hva vi gjør disse turene til som teller. Lærer vi noe av disse turene, kan vi godt famle litt i blinde, lete mellom bringebærris og kratt, tåle at blåbærene vi fant viste seg å være blokkebær og at tyttebærene var litt sure og umodne. For meg finnes tyttebærene her i skogen, bokstavelig og billedlig talt!

    Ha en fin helg, Lene. Håper du finner noen skinnende blanke, høyrøde tyttebær.
    klem

    SvarSlet
  8. Eg har ikkje funne tyttebær - men eg har funne mykje livsglede. Har vore i utruleg god form og berre kost meg med å vere heime i fred og ro og i sola:-))

    God helg til deg fra meg:-))

    SvarSlet
  9. Livet er en tyttebærtur, kanskje finner man det man leter etter, kanskje ikke..spennende er det ihvertfall;)..og som Berit sier, det gjelder å ikke være "på bærtur":O)
    Nyt kvelden, her skinner sola i hyttelandet;)
    Klem/knus;)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.