fredag den 9. september 2011

Fredagsfarver og forandring


Jeg skal lige have mig en kop kaffe. Sidde lidt og summe i solen, der kaster en dristig stråle gennem vinduet. Pusle med ord i et indlæg, inden jeg trækker støvsugeren rundt i huset, lufter ud og lukker weekenden ind. James, Aimee og jeg er tilbage fra det nord-for-københavnske. James er blevet så god som ny. Det er min vurdering. Jeg håber at synsmanden er enig i næste uge. Den tid den glæde. Lige nu er der god varm kaffe og sol gennem vinduet. To sovende hunde, der var glade for at gense hinanden.

Selvom det har taget tilløb længe, synes jeg at efteråret er kommet pludseligt. Jeg undres og forundres over de tilsyneladende hurtige skift i naturen og farverne på træerne, der dagligt ændrer sig. Hasselnødder og kastanjer er at finde på jorden, oktober nærmer sig september eller også er det omvendt, til trods for at vi faktisk kun er i begyndelsen af måneden. Den niende. September. Stop lige her, tænker jeg og trækker håndbremsen, så min bil brat stopper på kanten til weekenden. Se ud. Nyd det. Bemærk hvert eneste blad i dets nuværende form og farve, inden det i morgen har påtaget en ny nuance. Der er farveleg og glæde. Nogle kalder det forfald, men jeg synes det handler om liv. Noget dør, for at noget andet kan leve. Noget skal væk, for at noget nyt kan komme til. Og efteråret gør det med manér. Der bliver ikke sparet på krudt, kulør og farvelade. Nydeligt! ;)

Da jeg kørte fra København lidt tidligere på dagen, mindedes jeg før i tiden, hvor jeg boede i byen. Hvis jeg havde aftalt en weekend på landet hos en veninde og jeg skulle afsted allerede fredag, var hele bilen pakket med forventning. Jeg har altid elsket at forlade byen og køre ud i det blå. Eller grønne. Ligeså meget jeg elsker byen og er en datter af København, ligeså meget elsker jeg at komme ud og fjerne mig fra dens larm, støj og livlige gader. Køre af motorvejen væk fra byen, mærke hvordan trafikken bliver lettere og luftigere og himlen åbner sig for enden af vejen. Køre fra. Begive mig ud på de mindre veje, langs træer, gennem skovstrækninger, se havet til højre eller venstre og nærme mig en destination, hvor der står hygge på menukortet. Hygge til forret, hovedret og dessert. Gåture i frisk luft, en tur til stranden, aftener med god snak, stearinlys, lækker mad og rødvin. Jeg har masser af gode minder om den slags weekender på landet. Gode veninder, som længe før mig var flyttet udenbys. Nu bor jeg her selv. Midt i det, jeg elskede at flygte til.

Den smilende kastanje er lånt hos isabella.dk

4 kommentarer:

  1. Ja, det er så smukt at se, at bladene er ved at få nye farver. Jeg kørte gennem en skov i går, og sensommeren viste sit smukke ansigt.
    Ha' en rigtig god weekend, Lene, klem!

    SvarSlet
  2. Efteråret er et smukt farveskifte i naturen. I morgen da jeg kom ud havde bonden været på arbejde og pløjet marken ved siden af vores hus. Flot brun muld! Et dejligt farveskifte og en konstatering af at sommeren er forbi og efteråret på vej!
    Dejlig weekend!

    SvarSlet
  3. Hausten er ei fin tid iallefall så lenge sola skin og det bruser over i nydlige farger - berre å glede seg:-))
    Og så likte eg så godt uttykket "den tid den glede"....her bruker vi som regel "den tid den sorg" og så mykje betre ditt uttrykk var....trur eg skal begynne å bruke det eg:-))

    Ha ei flott helg kjære du og klem

    SvarSlet
  4. Den der smilende kastanjen gjør meg glad.
    Takk for den!
    Fortsatt goood helg, Lene :o)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.