lørdag den 3. september 2011

Efterår, en ny begyndelse


Luften er koldere. En smule mere frisk. Sprød. Det er ikke længere sommer og det er i grunden en lettelse. Jeg nyder de kølige morgener, duften af efterår, som hænger i luften, bål og høstet korn. Og det er hyggeligt om aftenen, når solen synker i horisonten, lyset dæmpes og man kan tænde stearinlys og gøre sig det behagelig med bog, film, eller hvad man nu laver. Eller ikke laver. Man behøver nemlig ikke altid lave noget. Det er en misforståelse. Det gør godt at sidde og stirre ud i luften, kigge på solnedgangen og ud i skumringen. Eller bare lukke øjnene og mærke sig selv. Gå helt i livets center og bare være. Lade tankerne få en pause. Det er efteråret godt til.

Samtidig er det næsten som en ny begyndelse. Man får uvilkårligt lyst til at starte på noget nyt eller genoptage noget gammelt, som man synes godt om. Træning. Et kursus. Eller et nyt strikketøj. Og nej, jeg har ikke tænkt mig igen at falde i den fælde. For det er en fælde for mig. Det er jeg sikker på. Jeg tænker, at det ser så hyggeligt ud, når andre kvinder sidder der og nørkler med garn i spændende farver og kvaliteter. Det falder jeg for. Garnet. Farverne. Og potentialet. Den flotte cardigan eller den vamsede sweater. Et sjal eller tykke hyggelige sokker. Så langt så godt. Jeg køber garnet, strikkepindene og så starter jeg. Det har gider jeg godt. Jamen det gør jeg virkelig. De første par dage. Så går der lidt længere tid i mellem og pludselig en dag opdager jeg, at garnet ligger i en pose ved siden af sofaen og ved at afgå ved døden. Av for pokker! Det dyre garn. Og jeg taler med formanende stemme til mig selv, men kvinden vil ikke lytte. Hun gider alligevel ikke. Og min søde mormor er for længst død, hun plejede ellers at hjælpe mig med at gøre det færdigt. Hæfte ender og sy sammen, hvis jeg da nåede så langt. Men strik I bare, jer som strikker. Jeg har en bunke af gode bøger, der skal læses, når mørket kommer. Te, sofa og et tæppe, som ikke er strikket men købt. Og der er film. Samtaler. Salighed.

I dag skal jeg fortsætte min feng-shui togt, tænker jeg. Jeg har ikke længere brug for det sommertøj, der hænger på bøjlerne i klædeskabet. Nu skal der hænge de ting, som jeg får brug for her i den køligere tid. Farverne er lidt anderledes, lidt mørkere. Jeg skal have kigget på trøjer og cardigans og beslutte, hvad der bliver mine personlige favoritter i år. Det er lidt hyggeligt, det der med de store trøjer og sokkerne, når det er helt i begyndelsen af den vinterlige tid. Støvlerne skal pudses. Og på et snarligt tidspunkt skal det hele jo pakkes sammen i kasser og transporteres de 2 kilometer længere ud på landet til huset. For vi flytter i år. Sidst på året. Derfor vil det være en fordel, hvis jeg på forhånd har sorteret og har styr på alt det, tænker jeg. Jeg er meget optimistisk og klarsynet i dag, kan du nok høre. Der er noget praktiker over mig og det skal udnyttes! Sådan er jeg nemlig langt fra altid! ;)

Hvad skal du lave i dag? Eller hvad skal du være? Husk, at man ikke altid behøver at gøre og lave. Man kan også bare være og det er der noget godtgørende og befriende i. Vi prøver igen. Hvad skal du lave i dag? Jeg skal ikke lave noget! Jeg skal være. Jeg skal være mig og bare mærke at alt er besjælet og at alting har sin tid. Gå en tur. Sidde på det dugvåde græs og høre efterårets sang. Synge lidt med. God lørdag! :)

6 kommentarer:

  1. Ja, man skal huske at "være" - bare sådan. Jeg er ekspert i at sidde og lave ingenting, mens tankerne bare flyver stille og roligt, og det elsker jeg. Man får så mange gode ideer imens. Det med at strikke holder jeg også af. Jeg er bestemt ikke god til det, men skidt med det. Jeg er heller ikke god til at male, men det er afslappende og rart alligevel. Af og til tager jeg fat i begge dele - bare for en stund. Og imens pønser jeg - på historier og nye påfund. :-)

    SvarSlet
  2. Bare at sidde og være..En kvalitet jeg ikke besidder:-)
    I dag har jeg mange planer. Lidt for mange.
    Tror jeg begynder langsomt, med ekstra kaffe og en lækker broderibog :-)

    SvarSlet
  3. Min pc har gått i svart - så her blir det strikke og hekle prosjekter. Men først skal jeg på flytte/garagesalg hos en god veninne - kanskje finner jeg noen snurrepipperier som kan få ny eier - eller kanskje får jeg meg bare en hyggelig stund sammen med andre på loppejakt. I kveld er det duket for krepselag og godt hvitt i glasset. Tror det blir mye bare å vere i dag.

    Ha en fin lørdag hvor enn du er min venn og klem:-))

    SvarSlet
  4. Jeg skal bare nyde at være mig selv i denne weekend, har været sammen med familie, venner og bekendte på skift igennem de sidste 3 uger, og det har været dejligt, men nu skal også være godt at være alene, og slappe af.

    Og hvad er afslapning så for mig, jo tid ved symaskinen, med strikketøjet, i haven, og endelig forhåbentlig en god film, hvor srtikkepindene også gløder.

    Så er der lige et par ting, der SKAL gøres men alt i alt en dejlig weekend står for døren ...

    SvarSlet
  5. JEg koser meg alene hjemme med Major....det er helgen min:)
    Ang. strikketøy..enig, det ser faktisk koselig ut....men jeg kommer ikke så langt som deg Lene. Jeg kjøper nemlig ikke garnet, for jeg vet ikke hvordan jeg kommer igang:)) Må vel ta en tur til Tove:)
    Høsten er deilig, spesielt september er nydelig:) Men som hundeeiere er vi vel glad i alle årstider..kan jo ikke annet.
    Nyt kvelden, klem fra meg:)

    SvarSlet
  6. så deilige betraktninger om efteråret.. ja det er den beste tid for å starte på nytt.. nu når alt visner ned.. tenke gjennom hva der skjedde denne sommeren.. hente frem vintertøjet.. de varme fargene.. efteråret er den dejligte tid for meg..

    hva strikking angår hadde jeg det på samme vis.. jeg kjøpte og kjøpte.. den ene fristelsen etter den andre.. så inngikk jeg en avtale med meg selv.. jeg plukket opp det garn jeg likte best og laget et skjerf.. punktum ! så det neste prosjekt.. den gleden over å endelig fullføre var enorm..

    vi skal ikke springe over på jakt etter noe andet.. det blir feil.. vi skal fullføre det vi har begynt.. ellers er vejen full av løse tråder ! det blir nesten som en flukt.. fra hvad ?? os selv ?? jeg tror det : )

    nu skal jeg lese dit søndagsinnlegg.. vi sees ; )

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.