lørdag den 24. september 2011

Drømmetid og sted


Drømmer du om et sted? Et helt specielt sted, som kun er dit og hvor ingen andre kommer, med mindre du har inviteret dem? Jeg aner ikke, hvorfor jeg kom til at tænke på lige netop det her til morgen. Egentlig ville jeg have skrevet om, at jeg vågnede tidligt og stod op, mens det stadig var mørkt. Fik lov at se lyset bryde frem i øst som et lyselilla mirakel på morgenhimlen. Jeg ville have sagt, at jeg stod og tilberedte min morgenmad ved køkkenvinduet, mens dådyr listede tilbage i skoven for at gemme sig lidt væk efter en nat i fred på marken. Og at jeg følte mig heldig for at få lov til at opleve det. At bo lige her. Midt i naturen.

Men så fik jeg sat mig i min skrivestue med kaffe og ord. Fik øje på et indlæg, hvor Lavendel skriver at hun om en uge sidder i Sydfrankrig. Sydfrankrig! Det var kodeordet. Det fik mig på afveje og mine tanker kredsede om olivenlunde, vinmarker og helt andre temperaturer, end vi har her i det nordlige Europa på denne tid af året. Mine følelser fulgte med og jeg kunne mærke længslen efter at pakke og rejse. En anden slags rejse end den, jeg allerede er på. Tænk at sidde i en lun brise tæt ved vandet, høre bølgerne skvulpe mod strandkanten og se solen gå ned i vest, mens delfinerne synger aftensang og vinen serveres. Små skåle med oliven og figner og andre lækkerier, som hører de breddegrader til. Sidde og sukke veltilfreds efter en god skrivedag, hvor historien for alvor har taget form. Være spændt på næste kapitel, udviklingen, drejningen, overraskelserne, frydefuld over de ord, der tilsyneladende nærmest vælger sig selv. Sydfrankrig.

Jeg ved egentlig ikke om det er mit sted. Det var bare en sviptur og en drøm, der rejste sig som solen på septemberhimlen. Men jeg kunne godt tænke mig et sted sydpå, og hvem ved, måske bliver det en dag sådan. Når jeg har skrevet flere bøger og når verden spændt venter på næste bog. Jeg smiler. Man har lov at drømme og man skal drømme stort. Ikke være beskeden. Man får ofte det, man beder om, men man skal virkelig ønske sig det. Så meget, at man beslutter sig for, at ens liv fremover skal dreje sig om at opfylde den drøm. Tankerne skal kredse om drømmen, man skal kunne mærke dens sødme og følelserne skal være med på legen. Man tager det første skridt. Og synes det tager ueendelig lang tid. Men det findes ikke uden, et skridt af gangen. Drømmer du om sådan et sted? Er du på vej derhen?

Jeg er på vej ud i lørdagen og ikke til Sydfrankrig, nej. Ikke i dag. For de gode meteologer er i gavehumør og lover op til 20 grader lørdag, søndag, solskin, sensommer, så sent, ja hvem skulle have troet det? Det skal nydes! Jeg vil have dagens gøremål overstået, rengøringen, indkøb og så bare kaste mig ud i dagen. Jeg tænker bog og stol i haven, for det er noget af det bedste, jeg ved. Kaffe med mælk, notesbog, bog og briller. Mærke solen varme, for det gør den vel stadigvæk her sidst i september. 20 grader. Det er jo næsten Sydfrankrig! Og en skål med oliven kan jeg såmænd også trylle frem. ;)

Ha' en dejlig lørdag. Lad solen skinne på dig. Tag imod. Dagen er din!

6 kommentarer:

  1. Godmorgen og tak for påmindelsen om, at værdsætte mit helt eget sted. Jeg er så heldig, at jeg har mit sted både i det virkelige liv og også i mine tanker. Jeg bor på mit sted og kommer til, at elske det sted højere og højere for hver dag der går. Samtidig har jeg igennem flere år "arbejdet" med at skabe mit sted i tankerne, jeg kan blot lukke øjnene og så er jeg der. Det kan være en god ting når der skal skabes nærvær!
    Jeg vil også gribe dagen og glæder mig til en smuk efterårsdag - rigtig dejlig lørdag til dig.

    SvarSlet
  2. min mormor sa ofte, vær forsiktig med hva du ønsker deg, det kan gå i oppfyllelse..

    jeg har ofte tenkt på det.. jeg ønsket å bli alene.. være meg selv.. slippe mas.. ansvar.. og nå sitter jeg her alene.. og ønsker at jeg hadde noen å dele tanker med.. være sammen med.. ja, man skal tenke seg om hva man ønsker : )

    drømmer skal man strekke seg etter.. bare man ikke blir oppslukt av de..

    ha en deilig dag i solen : )

    SvarSlet
  3. Man får ofte høre at man skal tillate seg å drømme, og at ting blir skapt når vi dagdrømmer. Selv synes jeg det er vanskelig å drømme dersom jeg ikke har et snev av tro på at det en gang kan bli mulig å oppleve det. Det handler vel mest om hvordan man har det der og da. Men drømmer med et snev av tro vil jeg anta er medisin for sjelen.

    SvarSlet
  4. Danmark går osse an - både i går og i dag har der været smukt her .... men du er velkommen en yges tid - jeg har 2 soveværelser!:-)

    SvarSlet
  5. Tusind tak Lone, det ville godt nok ikke være dårligt! ;)

    SvarSlet
  6. Høres ut som en deilig lørdag, Lene.
    Dansk indian summer på vei?
    Jobbehelg for meg her. Fint det og :o)

    God kveld med simremat og noe godt i glasset. Vi spiser hos venner i kveld. Hm, hva blir menyen tro?

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.