onsdag den 24. august 2011

Trafik, hold da helt op!


Jeg var i København i går. Igen. Men denne gang  havde jeg bilen med og ikke nok med at jeg kørte i den til København, jeg kørte også i den i København. I myldretidstrafikken. Jeg kørte ind af Roskildevej og var omkring nogle af Frederiksbergs perler. Jeg skulle hente en gammel veninde, som bor i udkanten af Frederiksberg helt ud til Nørrebro. Indre by med andre ord. Trafik med andre ord. Meget trafik!

Jeg er jo en pige af byen og har taget kørekort i København. Jeg lærte at køre i trafikken også den, der myldrer i tiden sidst på eftermiddagen. Det hører med. Og i årevis har jeg kørt i bil til og fra min egen bopæl på Frederiksberg og mod Holte. Gennem Frederiksberg og Nørrebro. Ud til Lyngbyvejen. Og mange andre steder. Jeg var vant til det. Tænkte ikke så meget over, at det er et sandt virvar af biler, cyklister og fodgængere og at man skal have et øje på hver finger, et i nakken og huske at bruge alle spejlene og sin sjette sans. Når jeg kom hjem, skulle jeg finde en parkeringsplads, og det var ikke altid let. Søg og du skal finde. Jeg fandt. Men måtte nogle gange køre lidt rundt, inden jeg kunne stille bilen og sige tak for i dag. Sådan var det. Men nu har jeg altså boet på landet i over seks år og har mistet rutinen med at køre bykørsel. Den slags, som virkelig sætter en bilist og tålmodigheden på prøve. Når jeg tager til byen, er det ofte med toget, hvis jeg da ikke bare parkerer hos min ex og co. og tager S-toget videre ind. Boede jeg i byen, ville jeg være cyklist som alle de andre, når jeg skulle krydse grænsen til den indre by og det trafikale virvar.

Selvfølgelig gjorde jeg det. Jeg kørte ind og fik hentet min gamle veninde. Og jeg bragte hende såmænd også tilbage til hendes bopæl, da aftenen var ved at være forbi. Men på det tidspunkt var den værste trafik væk og så synes jeg næsten det var som en leg. I myldretiden er det alt andet end leg. Det er alvor. Også i den grad. Et er den tætte trafik, bilerne, der kører i kø og alle de mange lyskryds. Noget andet er cyklisterne. Dem er der mange af. Rigtig mange. Og det er ikke alle steder, der er cykelsti og slet ikke alle cyklister, som holder sig til stierne eller færdselsreglerne. Det sætter en bilist på prøve. Og det var jeg også i går, da James og jeg igen gav den som byboere. Jeg bestod prøven, men jeg havde alle antenner ude og greb mig selv i at tænke og mærke, at det faktisk var ret anstrengende. Det er ikke bare at køre. Det handler om alt muligt andet. Og cyklisterne kaster sig ud i trafikken, så man bliver i tvivl om de har livet kært. På alle sider af bilen. Færdselsreglerne er en by i Rusland, der hersker anerki. Det havde jeg glemt. Men jeg fik lukket af for cyklister og fik såmænd også fingeren, men jeg passede på og gjorde ingen fortræd. Det var mit mål. Og så at få hentet min kære gamle veninde, så ingen fik skrammer. Jeg nåede mit mål og havde en god aften! ;)

Da jeg forlod byen og dagen slukkede sit lys, gadelamperne skinnede om kap med månen og gav genskær i de småvåde gader, følte jeg mig lettet. Glad. For jeg var på vej hjem! Ud af byen, af motorvejen og tilbage til landet. Gud, hvor er her stille. Velsignet stille. Da jeg steg ud af bilen, mødte stilheden mig som en kælen mur af velvære, silke og salighed. Her bor jeg. På landet. Byboen var kommet hjem. Og konstaterer, at hun har forandret sig siden dengang i storbysmyldret. Ude godt men hjemme bedst. Selvom hjemme er relativt, så har jeg en præferance. Dejligt at kunne bruge byen og kende den som sin egen bukselomme, men skønt at vende næsen tilbage til åbne marke og stjernehimmel.

Ha' en dejlig onsdag, hvor end du befinder dig. By, land eller udland. Giv dig selv en fin dag! :)

11 kommentarer:

  1. Jeg tilslutter mig - det er præcis min oplevelse, når jeg en sjælden gang kører i København. Helst parkerer jeg ved en station og tager toget fx fra Holte. Nogle gange har jeg købt et parkering-dagskort og parkeret på Frederiksberg og så nydt den smukke travetur ind mod centrum.
    Klem og lad os nyde roen på landet begge to :)

    SvarSlet
  2. Jeg tilslutter mig også. København kan være noget af et mareridt at køre i.
    Dejligt at bruge byen og aldeles skønt at komme hjem på landet.
    Nyd dagen.

    SvarSlet
  3. Puha! Jeg er også et barn af byen og kørte i årevis frem og tilbage på cykel mellem Frederiksberg og Indre by, hvor jeg arbejdede. Det var noget af en opgave dengang, hvor man skulle tackle Gammel Kongevej og sporvognsskinnerne i myldretiden. Men det er blevet værre - og jeg ville nødig køre på cykel dér i dag. I dag kører jeg af og til ind til byen i bil, men som regel nøjes jeg med turen ind fra Østerport og parkerer ved Marmorkirken eller i nærheden deraf. Så går jeg for resten... ;-)

    SvarSlet
  4. JEg smiler:) For jeg kjenne meg VELDIG igjen:) Jeg kjører ikke bil i Trondheim lengre!! Og jeg var jo i Trondheim på bloggtreff på lørdag....så masse mennesker og så mye bråk og støy....åh, det var godt å komme hjem til havet og stillheten. Og jeg har bodd her i kun 2 år:)
    Ha en god dag på landet, kos deg og nyt stillheten:)
    Klem fra meg:)

    SvarSlet
  5. Uha....det er en djævelsk verden. har nogen gange lånt Datterens cykel og kørt fra Amager til indre by.....så leger man med sin skæbne....cyklisterne er værst!

    SvarSlet
  6. Jeg har vokst opp på landet, men har bodd i by en del år av mitt liv. Siste periode var et års tid i Tromsø, og jeg vil aldri mer bo permanent i by! Trafikken gjør at alt er i konstant bevegelse, på en bråkete og masete måte.
    Jeg savnet nærheten til naturen, uten tvil.

    Fin dag til deg også!

    SvarSlet
  7. Uha, din beskrivelse går lige i maven på mig. Jeg kørte også i København i weekenden og har nogenlunde cirka den samme oplevelse. Især cyklisterne er farlige. Uden at se sig tilbage svinger de ud på vejen, så man må hugge bremserne hårdt i.
    Jeg ville også være cyklist, hvis jeg boede derovre, med hjelm, cykleklokke, lys, stop og kig inden jeg krydsede noget som helst. Men, jeg bliver nu nok herovre i (det mørke) Jylland, hvor roen og freden gør mig så godt.

    Klem

    SvarSlet
  8. Vi kjøpte GPS før vi reiste til København i sommer. Den var til god hjelp når det gjald å finne frem. Men du verden, de syklistene er virkelig uforutsigbare element i trafikken. Hjelpes meg.

    Fikk se bilder og små videoklipp som sønnen hadde tatt i Kina. Bl.a. trafikken. Jeeses!!! Rene anarki. Hvor bilene "sto" på hornet og tok omtrent ikke hensyn til fotgjengere.
    Ha en god onsdag Lene :o)

    SvarSlet
  9. Jeg bor i utkanten av byen, med skog og mark som nærmeste nabo, og jeg er sjelden i bykjernen med bil. Jeg blir helt forvirret over hvor jeg kan kjøre, er det kun for taxi eller skal jeg til høyre??..og der var det sannelig blitt innkjøring forbudt:O)
    Rolige omgivelser er herlig!!
    Nyt kvelden, klem og knus;)

    SvarSlet
  10. Joda.. den kjenner vi vel til.. vi som er litt "voksen" vi som tar det litt med ro i trafikken : )) jeg gidder ikke kjøre bil lengere.. det blir som Tove sier.. plutselig endrer reglene seg : ))

    i Danmark holdt vi på å slå ihjæl flere cyklister inden vi forstod de var "hellige koer" og vi skulle holde : ))

    håper din dag har vært god : )) knus..

    SvarSlet
  11. Gruer også for, hvis jeg selv skal køre ind og især rundt i staden. For man mister rutinen og erfaringen med tiden. Der er simpelthen for meget at holde øje med! ;-) Næ, hvis det kan lade sig gøre, og det kun er mig selv, tager jeg toget og tager cyklen med. Så er det hurtigt at komme rundt derinde. :-) Og ellers overlader jeg rattet til manden. ;-)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.