søndag den 14. august 2011

Søndagshemmelighed



Der er tomt uden Augusta. Hun siger ikke, hvor hun tager hen, men hver weekend smutter hun ud af døren med sin orangerøde kuffert og en dristig hat på hovedet. Hendes smil er ikke til at tage fejl af. Hun har gode planer. Men det er ikke alt, jeg skal vide, siger hun og forsvinder ud af flisegangen. Havelågen smækker efter hende og vinden tager hende med. Jeg er så nysgerrig. Det er en af mine topstyrker, og det har jeg prøvet at forklare hende, men hun påstår hårdnakket, at nysgerrighed muligvis er en dyd, men kan også være det modsatte. Nu skal du ikke ødelægge illusionen, siger jeg til hende. Jeg har fået at vide, at min nysgerrighed er en styrkende drivkraft og at mine spørgsmål og min lyst til at vide og lære er noget, jeg skal være stolt af og værne om. En styrke, jeg kan bruge i mit virke. Nu og senere. Forfatter og coach, kom ikke her. Man skal da være nysgerrig. Og jeg tænker, at Augustas hemmelige weekendmøder kunne være stof til en god historie. Hun smiler bare og øjnene funkler som morgensol på havet. Men hun siger ikke noget. Afslører ingenting. Digt selv en historie, ler hun og kan se, hvordan jeg brænder efter at få mere at vide. Bare lidt. Et par små detaljer, som kan stille mig tilfreds. Så kan jeg selv skrive resten.

Eftersom Augusta er ude og føjte, lavede jeg selv kaffen her til morgen. Vi kom sent i seng, kæresten og jeg. Først efter midnat kørte vi op foran havelågen og var hjemme igen. Vi var til fødselsdagsfest nord for København. God mad, vin og hyggelig snak. Mennesker omkring bordet. Skål og tillykke. Det var en god aften, hvor maden og selskabet var i centrum. Samtale. Der blev grillet lækkert kød og brød, men vi spiste selvfølgelig indendørs. Det er jo efterår. Regnen bliver ved med at falde, vinden danser i træerne og temperaturerne ligger stadig et sted, hvor man ikke normalt finder dem om sommeren. Kan det virkelig være rigtigt, at sommeren er forsvundet ligeså hurtigt som den kom? Var det det? Ikke mere sol og bare fødder i sandaler? Nej, tænker jeg og drikker mere kaffe, jeg gider ikke skrive om vejret! Ikke et ord. Vi sad inde og spiste i går og det var hyggeligt. Stearinlysene funklede og det gjorde godt med en let cardigan over tunikaen. Sådan en pynter jo. Sætter prikken over i'et. Det var ikke fordi jeg frøs. Nej da.

Søndag. Nu er det søndag. Og faktisk skinner solen lidt derude, den er en smule bleg, men ikke desto mindre. Jeg undlader at kigge på himlen. Så ser jeg ikke skyerne og det tunge grå tæppe vævet af regndråber og æblemost. Det sidste var bare noget jeg fandt på. Jeg synes det lyder så smukt. Måske aner du, at jeg er en smule træt her til morgen. Jeg satser på at kaffen snart virker. Så går vi tur med hundene. Senere skal vi ud i huset, som håndværkerne har arbejdet på sommeren igennem og som snart er klart til indflytning. Vi mangler en elektriker. En VVS-mand. Ja, badeværelset skal installeres, men det får vi folk til, når vi har valgt. Det er peanuts og pebernødder. Snart, til efteråret, som jo er nu, måske skulle jeg kalde det til vinter, men det nægter jeg. Efter høsten og når kæresten er færdig med at så. Måske trækker det ud. På grund af vejret. Billeder følger. Jeg tager kameraet med i dag.

I aften kommer Augusta hjem igen. Så vil jeg skænke et godt glas rødvin til hende, placere hende i yndlingssofaen og på bedste og snedigste detektivvis forsøge at få at vide, hvad hun dog laver hver eneste weekend. Hvem hun møder? Forsættelse følger, håber jeg, men indtil da: Ha' en dejlig afslappende søndag! :)

10 kommentarer:

  1. Hun er vist en anelse drille syg, hende Augusta :-)
    Jeg gider heller ikke tale om vejret.....Men kan ikke lade være !!!!!
    Det er for meget!
    Det er koldt og mørkt og regnvejr- hele tiden!
    Jeg har da for søren SOMMER ferie !
    Nyd din Søndag :-)

    SvarSlet
  2. Jeg gider heller ikke tale om vejret! Men det er altså for meget! I dag bliver det OGSÅ heldagsregn, ser det ud til.

    Nå, men for at tale om noget helt andet: Så er det i dag en dejlig søndag, og vi sidder her med lækker morgenmad, friskpresset juice og kaffe. Der skal gode sager til for at holde sommerhumøret oppe... ;-)

    SvarSlet
  3. ....jeg gad godt at vide, hvor hun tager hen. Misundelse er en grim ting, men jeg indrømmer lige på stedet, at jeg misundelig på dem, hun beriger med sit besøg:0)
    God søndag herfra...

    SvarSlet
  4. Hmmm... Du beskriver det hele så utrolig godt, Megan! I dag truer skyene på himmelen her - men vi har hatt meget gode dager! Jeg oversender solen til deg, som jeg lovet! God søndag! Klem fra meg.

    SvarSlet
  5. Gleder meg til å høre videre om Augustas hemmelige weekend-liv, samt etterhvert se bilder av ny'huset.

    Good søndag ønskes deg :o)

    SvarSlet
  6. Da jeg kender dit umådelige umættelige nysgerrighedsgen, kan jeg ikke lade være med at drille dig lidt. Når du indflutter i huset, har jeg en hemmelig gave, som lige er blevet færdig, og nej Lene, det er ikke det billede, du bad mig om at lave.. Og kan du huske byen? Det var Fredericia.

    SvarSlet
  7. Man kan jo bli nysgjerrig av mindre:)
    Her skinner solen og det er godt og varmt; sommerferien er over for denne gang, men greit å dra hjem i solskinn;)
    Ha en god dag, klem;)

    SvarSlet
  8. Å, jeg gleder meg til å se huset, ferdig!
    Vi venter også på en rørlegger og en elktriker, for å få det ferdig i kjelleren. Så skal det møbleres........
    I går var det et fantastisk vær her. Det kan du se i innlegget mitt. I dag er det meldt overskyet og regn. Helt perfekt til innendørssysler. God Søndag, Lene.

    SvarSlet
  9. Glæder mig til at se billeder af huset, som jeg synes er så smukt, så smukt.

    SvarSlet
  10. Augusta er nok på vift (date) ja:)) Gi henne vin, så begynner hun vel og fortelle:)
    Åja...ta bilder fra huset....det er jo et slott:) Gleder meg til se. Vi drar på hytta ikveld......Gubbeh har med pc, ikke jeg.
    Sommer og sol her idag også...4 dager på rad nå:) WOW:)
    Klem til deg Lene:)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.