tirsdag den 30. august 2011

Rollespil og reflektioner


Jeg vågnede midt om natten. Det var min første tanke, da jeg forsigtigt slog øjnene og så, at det stadig var mørkt. Jeg følte mig vågen midt i søvnsuppen og turde dårlig kigge på uret med de røde tal, der står på kærestens natbord, men nysgerrig som jeg er, gjorde jeg det alligevel. Det var ikke nat. Det var tidlig morgen. Faktisk det tidspunkt, hvor jeg tidligere stod op. Dengang livet var anderledes end nu. Nu sover jeg for det meste en times tid længere, eftersom jeg selv kan råde over min dag og lægger mit eget skema. Det er en gave. Men det er også en udfordring. Det kommer vi til senere. For det var altså morgen. Og da jeg havde set, hvad klokken var, steg min krop langsomt op af søvnens dyb, som en dykker, der glider mod overfladen. Måske havde jeg ikke mere søvnilt? Eller også var det bare fordi tankerne havde taget fat. Dagens planer. Rester fra i går. Fremtiden. Nutiden. Alt og ingenting. Det bliver en god dag, skyndte jeg mig at tænke og ledte tankerne i positiv retning. Jeg skal studere. Jeg er i gang med en ny bog om coaching og om at blive en bedre udgave af sig selv. Den bedste. Hvad skal det dog ikke ende med? Jeg kan næsten ikke vente! ;)

Der er gået mange minutter siden jeg vågnede. Jeg blev liggende lidt, men stod så op og tog hul på dagen. Det er stadig mørkt derude, skyerne ligger regntunge over landskabet og sommeren har forladt landet i selskab med Augusta, som mange af jer åbenbart savner ligeså jeg gør. Ja, hun var en skøn månedskvinde. Hun hvilede i sig selv og havde overskud til at dele ud af sin visdom. Hun var ligesom en stor tryg færge, der kan have mange passagerer om bord og stadigvæk sejle snorlige ud i horisonten uden at miste kursen. Ingen særlig søgang, kun behagelig skvulpen langs rælingen og en dejlig vuggende fornemmelse af langfart ombord. Jeg nød at være hendes passager. Åh, det gør godt at lade sig fragte engang i mellem. Nu er jeg tilbage på mit eget lille skib med redningsvest og regntøj. Sejlende direkte ind i efterårets blæsende uvished og det lyder måske farligt, men det er det ikke. Husk på, at jeg har hjertet som kompas. Der sker mig ikke noget. Ikke noget, der ikke skal ske og som ikke er nødvendigt, for jeg har jo meget at lære. Endnu. Heldigvis. Jeg er nu student, der har besluttet at lægge kursen om, ankeret ligger i skibet, det sejler, jeg sejler. Lever.

I dag skal har jeg 3 primære roller. Jeg skal være student, svømmer og coach. I den rækkefølge. Kursen er sat. Mit skib virker velvilligt og viljen er ombord. Glæden er den blæsende efterårsvind og venner, jeg er ked af at sige det, men det er altså blevet efterår. Mærk temperaturerne. Prøv at stikke næsen op i luften og snus indad. Tag den friske luft direkte ned i lungerne (hvis du altså ikke bor i storbyen!). Kan du ikke fornemme det? Og gør det noget? Er der noget så skønt som et frisk efterår med ildfarver og våde blade? Skovture og stearinlys, når man igen er indendørs. Ild i pejen, hvis man altså har en pejs. Gode bøger. Film. Hygge og samvær. Et tæppe og store uldne sokker. Vinteren er lang, siger nogen, men det er ikke vinter endnu. Altså. Vent. Stop. Nyd efteråret. Det har så meget fint at byde på. Og skulle det overraske og forelske sig hovedkulds i en omgang Indian Summer, så tager vi også det med. Med glæde. Stor glæde. Ikke sandt?

Ha' en dejlig tirsdag. Hvilken rolle har du mon i dag? Ligegyldigt hvad, så husk at den vigtigste rolle er den som dig selv. Med hud, hår og særligheder. Hyg dig! :)

5 kommentarer:

  1. din dag høres meget spennende ut ! og det må være godt å endelig være kommet i gang med det man ønsker mest : ))

    nyt dagen !! klæm fra mæ : )

    SvarSlet
  2. Høsten skal nytes, uten tvil. Den gir skarp deilig luft:)
    Jeg er oppe før 05, idag var det mørkt hos meg også.
    Svømming hørtes deilig ut...hvis det ikke er så mange mennesker i bassenget:)
    Nyt dagen din, klem fra meg:)

    SvarSlet
  3. Min rolle i dag er å være forkjølet. Hihi! Men også kakebaker, administrator, bedriftsleder og etter hvert klarinettspiller.
    Akkurat nå er jeg innom en tur hjemme for å administrere. Og blogge. ;)

    Ha en flott dag! Klem.

    SvarSlet
  4. Vi får Indian Summer sidst på ugen.
    Min rolle i dag skal være at lande og lige så stille finde mig selv i mit værksted.
    Rigtig god onsdag til dig:-)

    SvarSlet
  5. Ravheks, det lyder godt. Jeg glæder mig altså lidt til Indian Summer! ;)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.