mandag den 8. august 2011

Orange loppefund og gode drømme


Morgenmad med Augusta. Jeg havde ikke lyst til at blive liggende i sengen, men stod straks op da klokken var tid. Mon hun var kommet tilbage, min sensommergæst? Jeg må indrømme, har jeg har tænkt mit, for hendes besøg var jo helt uventet og slet ikke noget, jeg havde drømt om. Det havde ikke strejfet mine tanker. Men da hun stod dér i sit sensommerskrud og tog mig i sine arme, var det sket. Jeg kunne mærke, at jeg havde savnet hende. Mærke at jeg i grunden havde lyst til besøg og ikke mindst af en, som vil hjælpe mig godt på vej ind i efteråret. Læse tanker og coache. Sige gode ord og være stille på de rigtige tidspunkter. Så da jeg slog øjnene op og havde ligget et par minutter, steg jeg resolut ud i morgenen og skyndte mig ned af trappen for se efter. Var hun mon kommet tilbage i augustnatten, mens jeg sov og blev stukket af flere sultne myg?

Der duftede af kaffe. Der duftede af anemoner og stjerneskud. Og hun kyssede mig på kinden, rakte mig en kaffekop og satte sig godt til rette i sofaen. Stak mig kassen med ord, som jeg åbner hver eneste morgen. Her sidder vi atter og kigger ud på den nye dag. Ordene springer ud af kassen og kaffen er god. Akkurat som dagen i går, hvor Josie, mor og jeg sidst på formiddagen kørte mod landsbyen, hvor stokroserne blomster. Hver eneste gang jeg nærmer mig den lille by, føler jeg, at jeg kører direkte ind i et afsnit af Miss Marple eller Barneby. I går var det helt klart Barneby, for der var marked i byen. Loppemarked. Hver eneste matrikel med respekt for sig selv havde fundet gode ting og sager frem og sat dem til salg og skue. Vi var inviteret til frokost hos en af beboerne, men det blev en slags løbende-til-og-fra frokost, for der var gang i besøgene og salget. Det strømmede ind. Jeg måtte såmænd ud og hjælpe lidt med at lange ting over stokroserne og solgte flere tallerkener og en kop. Ja, selv solen kiggede forbi og det var en uventet glæde efter nattens regn og de tvivlsomme skyer, der sejlede forbi og kiggede ned. Heldigvis blev de ikke fristet af luksuslopperne. Det gjorde jeg derimod.

Man tror ikke, at man mangler noget. Jeg skal bare kigge, tænkte jeg, men vidste jo godt, at jeg havde vores kommende hjem, huset, i tankerne. Måske kunne jeg finde lidt gode ting. Og det kunne jeg! Jeg fandt små ting, som var perfekte til min orange feng-shui fase og som helt klart skulle være mine. 4 tallerkener med orange kant. En lille afrikansk skål. Et magisk spejl. Og da Josie, mor og jeg senere gik en tur gennem landsbyen for at kigge på de andres boder, kom jeg til at købe tre gode bøger. Nej, tænkte jeg, da jeg så, at den gård, jeg var gået ind på solgte bøger, det skal jeg altså ikke have, ikke bøger. Men det skulle jeg så. De var billige. Og gode. Noget i mig må drømme om eget bibliotek. Og man skal ikke slukke drømme. Man skal følge dem, som man følger sit hjerte og give dem næring. Sådan tænkte jeg, da manden puttede bøgerne i posen og jeg smilede glad. Gode bøger kan man altid bruge!

Nu er vi klar til mandagen og den nye uge. Jeg har mange gode planer. I dag skal jeg igen ud og coache og jeg glæder mig. Der skal også skrives lidt. Læses. Og løbes! Min drøm er, at jeg fremover vil stå glad og frisk op om mandagen og glæde mig til dagen og ugen. Til mit arbejde, opgaver og de ting, jeg skal skabe i løbet af ugedagene. Til udfordringerne, som jeg har valgt fra mit hjertes menukort. Og dem, som man ikke selv vælger, men som kommer, fordi man har noget, man skal lære. Se det er en god rejse. Og det bliver en god mandag! :)


Aftenhimlen er også en ildsjæl

6 kommentarer:

  1. høres ut som en deilig søndag du har hatt : )) jeg er også til orange i øyeblikket.. jeg gir meg litt kick : ))

    nyt mandagen ! knus

    SvarSlet
  2. ÆldsteDatter sad i går og savlede over SAXO´udvalg af bøger:-)
    Bøger kan man aldrig få for mange af !
    Synes jeg :-)
    Og du skal da have et bibliotek!
    Dit nye hus kan rumme det.
    Kast dig ud i din Mandag :-)

    SvarSlet
  3. Jeg bliver altid så glad og inspireret af at læse din blog.
    Nyd din gode mandag.
    Knus.

    SvarSlet
  4. Hvor lyder det dejligt med loppemarkedet - jeg ville gerne have været hos jer. Smukke ting du fik med hjem! Jeg kender det med bøger, man synes, man har nok, men fristes igen og igen ;-))
    Klem og go' mandag til dig!

    SvarSlet
  5. Jeg har også en drøm om et bibliotek! Kan blive helt salig bare ved tanken :-)
    ... og fantastisk spejl! Dét kan je godt forstå skulle med dig hjem!

    SvarSlet
  6. Jeg har vært på mange markeder når jeg har vært på ferier i danmark, og man finner alltids noe man trenger.
    I dag er det atter tilbake på jobb igjen. Jeg har kledd meg i sort, for jeg er ligsom ikke klar. 2 ukers ferie var ikke nok.
    Men alt blir nok fint når mine faste kunder kommer inn døren og ønsker meg velkommen tilbake, og vi tar en prat over kaffekoppen blandt alle garnfargene i "min" avdeling. Ja, så blir det nok en fin dag, alikevel.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.