onsdag den 3. august 2011

Makrelsalat og aftensol


Det er allerede varmt. Heden ligger som en bølge over morgenen og det er muligvis derfor man kalder det hedebølge. Augusta smiler som en sommerfugl. Flagrer lidt rundt i sine løse luftige sensommergevandter og sætter sig så i sofaen med sin kaffekop, så hun kan betragte mig, mens jeg sidder her og skriver. Det er for varmt at være i køkkenet. Solen står direkte ind gennem vinduet og himlen er blå. Ingen skyer. Det er sommer igen, i hvert fald for en stund, og jeg har Augusta mistænkt for at have en finger med i spillet. Måske den med den store guldring, der er formet som en slange. En solslange. Og spør mig ikke, hvordan sådan en ser ud. Brug din fantasti. For ringen ændrer sig alt efter, hvem der ser på den. Der er ikke to mennesker, som ser det samme. Det påstår Augusta i hvert fald og hun plejer ikke at lyve. Hun leger ikke engang med sandheden. Hun er en ærlig måned på en frodig måde.

Det var en god dag i går. Jeg var afsted som coach og det er som at gå ind i et andet rum. Der sker noget. Det er så naturligt for mig, at jeg tror det er løgn. Hele min krop smiler og mit hjerte går med. Mon det er sådan, når man er skabt til at gøre noget? Som nu her, hvor jeg sidder og skriver, mens morgenen den varme stiger op og gør klar til endnu en varm dag? Det føles så godt, at jeg næsten ikke har ord for det. Så er det sjovt at arbejde! Augusta gik en tur i byen, mens jeg coachede og senere var vi på café. Sad udenfor i skyggen med en god salat og smilede til de andre cafébesøgende. Det var sådan en dag. Folk smilede. Alle nød at have sandaler og sommertøj på igen, for vi mennesker vil så gerne have at vores sommer skal være sådan. Solrig. Varm. Så vi kan lufte vores bare fødder og sidde i skyggen på en café med isvand og varmetanker.

Om aftenen spiste jeg indendørs på grund af hvepsene, som jeg er allergisk overfor. Desværre. Hjemmelavet makrelsalat. Men senere rykkede jeg ud i haven og sad ved bordet i aftensolen, der stille sank ned i horisonten. Glad for at hvepse hverken drikker te eller læser bøger. Augusta og jeg sad ved hvert vores bord med hver vores bog. Vi var stille, men vi var sammen. Det er godt med venskaber, hvor man ikke behøver at sige noget hele tiden. Hvor man kan læse og indånde den samme aftenluft. Se på solen og himlen og nyde at det bliver lidt mere svalt. Ordene stod vores bøger for. Gode ord skal jeg tilføje. Og da vi havde vinket forvel til solen og sendt den luftkys hen over hækken, gik vi ind. Vi var trætte. Mætte. Glade. Tilfredse. En af de dage, jeg vil se tilbage på med et smil. Den gjorde godt!



9 kommentarer:

  1. Uuuuhhhmmmm... den slags dage gemmes i hjertet! *S*

    SvarSlet
  2. Vidunderligt! Og sikken stemning du fanger på det øverste billede.... :-)

    SvarSlet
  3. Måtte det berre vare til langt ut på hausten - kjenner at varmen virkelig gjer godt. Nydlige bilder:-))

    Klem

    SvarSlet
  4. Herlige ord og nydelige bilder.
    Og sommeren er fremdeles her i August. Det er derfor jeg alltid tar ferie på denne tiden. Og jeg fyller år på høsten, derfor er det min favoritt årstid jeg hilser velkommen i møte.
    Må du ha en nydelig dag!!! Knus

    SvarSlet
  5. Godt med mennesker man kan være sammen med uten å MÅTTE snakke. Hele tiden.

    Makrellsalat høres godt ut. Det vil jeg også prøve. Bruker du røkt makrell?

    Gleder meg til å treffe deg, Megan. Gleder meg til dager i deilige Danmark kommende uke.

    SvarSlet
  6. og stor klem til deg Lene !! kommer innom når hverdagen er på plass i gjen : )

    SvarSlet
  7. Så godt å lese at dette bel bra og det føltes helt riktig for deg Lene:))) Det betyr så mye å kjenne på den følelsen:)
    ER du allergisk mot veps må du være forsikitig ja!!
    JEg tror dine lånebarn elsker å være sammen med deg;) Du tilbyr dem det barn virkelig liker:) Og hundene er så absolutt ett pluss:))
    Hetebølge....hm...mon tro om jeg noensinne får oppleve det......17 gr og sol i dag, helt ok:)
    Klemmer til deg:)

    SvarSlet
  8. nå har jeg grinet på både norsk og dansk : )) slike deilig ord du kan trylle frem.. jeg har lest bakover og er tom og fylt på samme tid.. fra i morgen får jeg leste med.. hver dag !

    jeg hadde planer om å kontakte deg.. vi skulle jo til Kbh.. men alle hotell var fulle og vi måtte ta nattog til HJørring.. du kan tro jeg var skuffet !!

    nå ja.. det får bli en annen gang.. håper du har en fin aften !! klæm fra mæ

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.