fredag den 19. august 2011

København retur


Weekenden og jeg er ankommet. Vi kom med toget fra København for en times tid siden. En smule forsinkede, fordi der var tumult i toget. Vi holdt stille på Roskilde Station og efter et stykke tid annoncerede togmanden, at en flok unge havde svinet togpersonalet til og sagt grimme ting. Politiet var tilkaldt. Den slags finder man sig ikke i hos DSB. Så må ordensmagten træde til. Vi blev forsinkede og det forårsagede så, at vi alle blev sat af i Borup, som praktisk talt bare er et trinbræt. Så kan I stå her og vente i en halv times tid, sagde togmanden i højtaleren, for forsinkelsen har gjort, at toget nu ikke længere går til Ringsted. Og vi stakkels mennesker blev hældt ud på trinbrættet, hvor vi forsøgte at holde balancen. Spøg til side. Et intercity tog på vej mod Jylland forbarmerede sig over os. Vi blev samlet op og pænt sat af i Ringted. Tak for det. Det er altid spændende at køre med tog! ;)

Jeg elsker at komme til staden. København er min by. Det er som at komme hjem og jeg bliver med det samme en del af gadebilledet og nyder de mange mennesker, lydene og den summende fornemmelse af storby. Jeg var til mit møde og senere mødtes jeg med en tidligere kollega. Se det var hyggeligt. Vi spiste god frokost på Atlas Bar i stræderne og fik snakket godt og grundigt. Hvor gør det dog godt at sidde på en café med masser af liv og forskellige sprog i øregangen. Ved siden af vores bord sad et norsk par. Jeg hørte også engelsk. Og ham jeg spiste frokost med er i øvrigt hollænder, men det er en helt anden historie.

Når jeg har været hjemme, har jeg det godt. Så kan jeg tage hjem igen. Og det lyder måske som noget vrøvl, men det er det ikke. København vil altid være hjem for mig, men nu bor jeg jo altså her på landet. Når jeg så stiger af toget igen, mæt af byen og godt selskab, er det dejligt at finde tilbage til roen. Det giver ligesom balance. Jeg er heldig, at jeg har begge dele og ikke skal vælge. Det passer mig fint. For jeg kan ikke vælge. Jeg elsker København. Og jeg elsker at bo på landet, naturen, roen og den friske luft.

Nu er det weekend! :)

5 kommentarer:

  1. Ja, det er så dejligt at mærke byens puls ind imellem! Men sikke noget at I blev hældt af toget i Borup. Ind imellem kan man have sit hyr, når man bor langt væk fra København - her er der en time mellem togene, så hvis ét falder ud, er det ikke sjovt. Det var dejligt at læse om din dag!
    Klem og ha' en rigtig god weekend, Lene.

    SvarSlet
  2. København er en deilig by! Skulle tatt turen snart igjen.
    Du er heldig som har byen kun en togtur unna.

    God fredagskveld, Lene :o)

    SvarSlet
  3. Eg er oppvokst på landet og syns vel egentlig at det er stressande med storbyen. Bor berre vel ein time med tog frå Oslo, men det blir sjelden eg tek turen - men - muligheita er der:-)) Eg likar også København godt til tross for at eg ikkje har vore der så mykje. Det mykje med Danmark som fasinerer meg - likar gjerne å sei at eg egentlig skulle vore født dansk:-)) Planlegg stadig en lengre tur med bil i det blide land... så får vi sjå når det blir tid.

    Ha ei fin helg og klem

    SvarSlet
  4. da er vi to.. som elsker København : ) skulle bare ønske jeg bodde litt nærmere : ) og så gik det plutselig opp for meg at jeg har passeret Ringsted mange ganger uten at vide at du bor der : ))
    god lørdag til deg : )

    SvarSlet
  5. Ja, så var du i Atlas Bar/Flyvefisken, som er vår favorittsted å spise på i København!!!
    Jeg drar dit om noen uker, da jeg skal til min venninne Marianne, og hvor vi videre skal på Strikkefestival på Fanø, sammen med vår felles venninne Anne (begge er bloggere) Det skal bli godt å se dem igjen, og jeg vil hygge, og ha "sommerferie". For det blir min sommerferie i år!!!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.