onsdag den 31. august 2011

Hvis bare


Hvis Augusta havde været her, havde jeg haft noget at skrive om. Så havde morgenen set helt anderledes ud. Der havde duftet af kaffe, når jeg åbnede døren til stuen. Hun ville være kommet mig i møde med en ny blomsterduft i sit kølvand. Solopgang i håret og blinkede skovsøer i øjnene. Vi ville have drukket kaffe sammen. Sagt gode ord. Og bare mærket de gode intentioner i pauserne, accepten, fornemmelsen af venskab og af sand lykke over at kunne være sammen uden partout at skulle sige noget. Jeg savner hende!

Hvis og hvis. Kender du det? Hvis bare solen havde skinnet. Hvis bare manden havde set lidt bedre ud om morgenen. Hvis bare jeg havde en million, så havde jeg sagt mit job op og taget på jordomrejse. Købt et hus i Sydfrankrig. Foræret en masse penge til gode formål. Hvis jeg havde været et bedre menneske, var jeg selv rejst til de tørkeramte områder og havde støttet op om hjælpearbejdet. Men desværre er jeg jo bare mig, som sidder her og snart skal ud af døren, på vej til et arbejde, jeg ikke altid er så glad for. Hvis bare jeg havde haft en anden chef, så havde det set helt anderledes ud. Så havde jeg sunget hele vejen til jobbet. I vilden sky!

Tænker du nogen sinde på, om du kan gøre en forskel i hverdagen? Og om livet mon kunne blive lidt sjovere? Om du kunne lære at være lidt gladere og lidt mere positiv, have lidt mere overskud til andre mennesker, børnene, dyrene og de vilde blomster? Det gjorde jeg før i tiden. Og jeg gør det skam også stadigvæk. Men heldigvis har jeg lært en ting. Det starter med mig selv. Når jeg begynder at tage ansvar for mig selv, de tanker jeg tænker og dermed de følelser, der opstår, når tankerne leget tagfat på øverste etage, så sker der noget. Tanker, tænker du måske, det er bare nogle, der er der. Dem styrer jeg ikke. De kommer og går som det passer dem, og ofte kommer de helt ubelejligt og uden at være inviteret. Midt om natten sågar. Men hvis du ikke styrer dine tanker, så styrer de dig! Jamen, det gør de. De har stor erfaring og en tendens til at tænke på nøjagtig samme måde, som de altid har gjort. Og de får dig til at gøre, som du altid har gjort. Hvilket i sidste ende betyder, at du vil få, hvad du altid har fået. Så enkelt er det. Der sker ingenting. Der er ikke noget der ændrer sig. Chefen er stadigvæk dum. Og hvis du skulle få en ny chef, er det sandsynligvis en tro kopi af samme type. Manden siger stadig de samme irriterende ting om morgenen og ser i øvrigt ikke, at du har fået ny frisure. Og så er vejret helt forfærdeligt!

På det sidste har jeg oplevet en ændring i menneskene omkring mig. Mærkeligt, tænkte jeg umiddelbart, de har forandret sig. Verden er anderledes. Hende, søsteren til min veninde, som nogen gange er på besøg, når jeg også er der, hun plejede at være temmelig tavs og indesluttet. Nu kommer hun pludselig over til mig og begynder at snakke. Hun smiler og fortæller mig om sit arbejde og sine drømme. Hun spørger til mit og hvad jeg mon mener om dette og hint. Vi har god samtale. Jeg oplever det samme andre steder. Der dukker mennesker op, som jeg aldrig før ville have talt med. Hvad skulle jeg også have sagt? Men nu. Verden er forandret, tænker jeg og synes i grunden det er ganske dejligt. Så smiler jeg lidt mere og nyder opmærksomheden. Og i øvrigt nyder jeg at fortælle om mig selv og min rejse, det er jeg på vej imod. For første gang i mit liv føler jeg ægte stolthed og glæde ved at fortælle, hvem jeg er. Også selvom jeg ikke aner, hvad der kommer til at ske. Eller hvordan. Jeg ved bare, at det bliver godt! ;)

Måske har du gættet det. Det er ikke verden, der er forandret. Det er mig. Men fordi jeg er forandret, så ændrer verden sig. Aha. Det der med at feje for egen dør, er måske i grunden ikke et så skørt ordsprog alligevel? Jeg har fejet i mine tanker og ryddet ud. Smidt en masse væk. Hold da op. Og jeg er slet ikke færdig endnu. Tankernes feng-shui. Nu forsøger jeg at bibeholde dem, jeg kan bruge til noget og som gør mig glad. Modig. Stærkere. Jeg prøver. Og ved du hvad? Hvis bare vi alle prøver, øver os og bliver en lille smule bedre til at bære de positive briller hver eneste dag, så bliver de helt naturligt siddende på næsetippen en dag. Det starter med en tanke. Du bliver hvad du tænker. Og så begynder der at ske ting og sager med verden omkring dig! Er det ikke spændende? ;)

Ha' en fin dag, min ven. Ønsker dig glæde på din vej.

14 kommentarer:

  1. Et mentalt spark i tankeknolden - tak :-)
    Vil gøre mig endnu mere umage i dag !

    SvarSlet
  2. Smiler til dig Miri. Ha' en dejlig dag! :)

    SvarSlet
  3. Det sparket trengte jeg! Skjønt jeg forsøkte virkelig i går også, men jeg er ikke sikker på hvor mange timer det varte..... I dag skal jeg klare det hele dagen! Nå er de nypussede brillene på, og jeg takker deg for et utrolig klokt innlegg i verdensveven :-)
    Ha en fin dag!
    Vakre og gode tanker fra K@ri*

    SvarSlet
  4. SÅ morsomt! Vi har sendt hverandre en kommentar til samme tid :-) Det må da nesten være tankeoverføring :p

    SvarSlet
  5. Det gør nemlig en forskel at tænke anderledes. Og skulle man falde i hullet med de gamle tanker en gang i mellem, skal man ikke dunke sig selv i hovedet for det, men rose sig selv over at man opdagede det og kunne komme op derfra.
    Klem og en dejlig dag.

    SvarSlet
  6. Hvor var det smukt at læse - ja, det starter med en tanke ...
    Varme klem og ha' en dejlig dag, Megan!

    SvarSlet
  7. Jeg forstår, hvad du mener, for jeg har det lidt på samme måde. Tingene har forandret sig, og det har jeg sjovt nok også. På den gode måde - synes jeg i hvert fald selv. :-)

    SvarSlet
  8. Ja, det er du som har endret deg. HErlig å lese Lene:)
    Enn om / hvis bare, vi må slutte og tenke det og stoppe opp og tenke over alt vi har her og nå. FOr det er ikke lite.
    Ha en herlig onsdag, klem fra meg:)

    SvarSlet
  9. Sikke nogen dejlige og refleksive tanker. Det bliver man da i godt humør af at læse. Og du har så ret! :-)
    God dag til dig og knus :-)

    SvarSlet
  10. Hvis bare, hvis bare...
    Slik tenkte jeg ofte før. Ikke lenger nå.
    Min egen erfaring er at det er kun en selv kan forandre, ikke andre.
    - Sin egen adferd, holdninger, handlinger.
    Rart i grunn at jeg må leve så lenge, før det virkelig synker inn og jeg lever etter det.

    SvarSlet
  11. Om det er sjefen som er håpløs og vanskelig, så er det bare hvordan jeg selv forholder meg til det som kan endre på det.

    SvarSlet
  12. Befriende og opløftende læsning Lene, en vidunderlig rejse du er ude på, og ja tankerne tænker vi selv, hvis vi fokuserer på at chefen er dum og at vi derfor søger et andet job får vi en chef der er ligeså træls, for det var jo der vores opmærksomhed var, det var jo det vi tog med os over i det nye job.
    Tankerne der bliver til dejlige følelser, det er dem der skelner mellem succesfulde tanker/følelser, eller det modsatte.
    Dejlig læsning at du til stadighed bruger din tankemarkulator.
    I kærlige tanker, god Onsdag aften.

    SvarSlet
  13. jeg bare smiler : )) så herlig lesning !!! joda.. hvis griser kunne fly : ))

    ha en deilig aften : )

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.