mandag den 15. august 2011

Forelsket i regnvejr?


Hun kom tilbage sidst på aftenen. Det var skybrud udenfor og jeg sad i sofaen med stearinlys og så engelsk krimi. Det blev sent. Augusta var drivvåd og måtte en tur under den varme bruser for at blive sensommervarm igen. Så drak vi te og så resten af krimien sammen. Kæresten var gået i seng. Stearinlysene blafrede og regnen trommede mod tag og ruder. Vejene blev til floder. Og selvom det efter kalenderen var fuldmåne, kunne vi ikke se hende deroppe. Regntunge skyer havde dækket nattehimlen og selv stjernerne var skjult. Sommeren er i færd med at regne væk og der er intet vi kan gøre. Bare håbe på snarligt opholdsvejr og sol, for kæresten og co. vil så gerne høste. Det skulle have været nu. For længst. Men regnen hører ikke høstbønnerne. Til gengæld er der indensdørs hygge for alle pengene. Og en smilende Augusta med regnvådt hår og strålende øjne. Når man er forelsket, lægger man knap nok mærke til vejret.

Det med forelskelsen står for egen regning. Augusta har ikke sagt noget. Hun ryster bare på hovedet, når jeg spørger til hendes weekend. Fortæl mig hellere om din weekend, siger hun indsmigrende og rykker nærmere, så hun rigtig kan høre, hvad jeg har at fortælle. Hvordan var fødselsdagen? Fik du løbet tur? Har din forkølelse det bedre, tilføjer hun og jeg aner ikke, hvordan hun kan vide, at jeg var lettere snotskvattet i går, for hun var her jo ikke. Men det var jeg og det er en den. Forkølelsen har det vist bedre. Og ja, jeg løb tur i øsende regnvejr i håb om at give dårligdommen baghjul. Jeg blev drivvåd, men jeg frøs ikke og et varmt bad og en stor kop grøn te med ingefær og citron gjorde godt. 

Historien melder ikke noget om Augustas udskejelser. Og måske ville jeg blive skuffet, hvis jeg kendte sandheden. Den hemmelig elsker, forelskelsen og sommerfuglene i maven er mine ord. Jeg har en god fantasi og forestiller mig en drømmeweekend. Hvem mon han er? Eller hun? For kærlighed har jo ingen alder og intet køn. Det giver hun mig ret i, Augusta, og så drikker hun mere kaffe og ser egentlig lidt træt ud. Vi kunne godt trænge til lidt sol på snudeskaftet, tænker jeg og kigger ud af vinduet, hvor skyerne synger om mere regn. Kærsten ser endnu engang på vejrudsigten og ryster på hovedet. Nej. Heller ikke i dag. Eller i morgen. Alt er vådt. Jeg krymper lidt, men kvinder mig så op. Vi må holde hovedet koldt og have fokus på glæderne. Det positive. Hjertet er varmt og det er kaffen også. Nemlig! Om få dage bliver det varmere. Så kommer solen. Det tørrer og der bliver høstet. Kæresten vil være glad og træt. Lettet over, at det alligevel lykkedes.

Augusta nikker. Op med humøret. Det kan erstatte selv den bedste sol på himlen. Og den er der jo i grunden altid, solen. Oppe over skyerne. Tag skyerne væk, så ser du den. Strålende! Ha' en fin mandag! :)

6 kommentarer:

  1. Godmorgen Lene!
    Ikke just forelsket i regnvejr :-)
    Pudsigt vi begge har valgt en sommerfugl uafhængigt af hinanden, jeg blev vældig overrasket da jeg åbnede dit indlæg.
    God mandag til dig også.

    SvarSlet
  2. Ja, så har deres ruskevær kommet opp hit, mens det fine været har dradd sin vei, lenger opp mot Nord. Ja, så er deres tur til å ha det fine været litt.
    Men synd for din kjære, som vil høste inn.
    Denne uken begynner ungene på nytt skoleår. Sophia skal på ungdommskolen, og Aron på videregående skole, 2 året. Snart så har de flyttet ut begge to.......da blir det stille her. Men det blir noen år til, håper jeg.
    Må du ha en deilig dag, og god bedring til deg også. Jeg fikk noen urtedrops i går, og føler de har hjulpet meg litt.....atsjhoooo!!!

    SvarSlet
  3. Jeg har også taget blomsterdråber, Sylvia, og jeg synes bestemt de hjælper! Jeg supplerer med en lille løbetur igen i dag og den gode te med ingefær og citron. Så er jeg så god som ny! :)

    SvarSlet
  4. Ja, sikke et vejr vi har haft i de senere dage - uha, der er forhåbentlig ikke sket skader hos jer i skybruddet! Jeg håber, vi snart får tørring i luften, så landmanden kan høste! Vi bor højt, så regnen laver ikke ravage her.
    Ha' en dejlig mandag, Megan, klem!

    SvarSlet
  5. Apropos alt for meget regn:
    Bliver det ved rykker vi teltpælene op og flytter til Sigte.
    ???????????????
    Jo for metrologerne siger tit: "Der er godt vejr i sigte!"

    SvarSlet
  6. Ja sikke et regnvejr! Synes godt nok ikke vi har mærket meget til sommeren i år. Hav en skøn dag. Knus

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.