lørdag den 20. august 2011

Efterårshus


Hundene og jeg tager i sommerhus om nogle timer. Solen er stået op og har tænkt sig at tage med. Himlen er blå og træerne danser kælent i vinden grønt mod blåt. Det ustadige vejr ligger over landet som det efterhånden har gjort længe, men i dag er vejrguderne vist i godt humør. Godt som i "nu sender vi jer lidt solskin". Og vi takker ydmygt, for en ting har jeg lært: Tag ikke vejret for givet. Lad være med på forhånd at forestille dig, hvordan sommeren skal være og hvad der er det perfekte vejr. Du bliver så nemt skuffet. Og hvorfor lade sig skuffe og ødelægge god stemning og godt humør, når man kan tage det som det kommer? Hvornår har vi nogensinde kunne regne med den danske sommer? Helt ærligt venner. Men en ting skal vi huske at rose os selv for: Vi bliver ved med at tro på det. Det gode vejr. Vi tror og håber og gør det umulige muligt, når vi i tankerne forestiller os endeløse søde sommerdage med høje temperaturer, solskin og skyfri himmel. Sådan er sommeren sjældent i Danmark, men det er det, vi husker. Længes efter og drømmer om. Bliv ved med at drømme. For Guds skyld! Men tillad dig selv at elske al slags vejr! ;)

Augusta nikker anerkendende til mig. Hun er selv på vej ud af døren til sit sædvanlige weekendmøde, som hun holder hemmeligt og som jeg kun kan gætte om. Det vil jeg lade være med i dette indlæg. Brug din egen fantasti og giv mig gerne et bud på, hvor Augusta mon tager hen? Hvad tror du? Dit gæt er ligeså godt som mit, for hendes mund er lukket med 7 smukke sejl. Eller segl. Det bestemmer du også. Og nu kysser hun mig blidt på panden, klapper mig på kinden og ønsker god weekend, mens hun i en duft af appelsinblomst og valmue forsvinder ud af døren. Vi ses igen på mandag.

Kæresten håber på at kunne høste i weekenden. Vi krydser fingre, mens vi pakker taske og bil og gør klar til at drage afsted. Sommerhus, sagde kæresten i går aftes og rystede på hovedet. Det er der ikke noget, der hedder. Eftersom vi ingen sommer har, er det ikke noget som hedder sommerhus. Han er lidt bitter på vejret. Det bliver landmænd, når det ikke makker ret. Det har jeg vænnet mig til. Men selvom det er trist, at høsten ikke kører på skinner og regnen ødelægger mere end den gavner, så nægter jeg at lade det påvirke mit humør. Hvis mit humør skal afhænge af vejret, så er min glade dage talte. Helt ærligt. Det bør være andre ting, som styrer min glæde. Blandt andet tanken om en tur i sommerhus. Og hvis det er efterår nu, så kalder vi det da bare efterårshus! Jeg glæder mig. Hundene, mor og jeg skal gå tur på stranden, Keeva skal løbe løs og jage måger og andre fugle i strandkanten og hun skal endda have sig et bad og en svømmetur, hvis det er det, hun har lyst til. Det gode ved denne slags vejr er jo, at der med garanti ingen badegæster er! Jeg glæder mig til vandet. Til at lade mig blæse igennem med udsigt til fjord og hav. Sand zenenergi.

Efterårshus. Jeg er på vej!

11 kommentarer:

  1. Rigtig god tur !
    Om solen kigger forbi og vinden lægger sig..
    Skidt med det !
    :-)

    SvarSlet
  2. Dejligt med en weekend i sommerhus med hundene. Jeg har hørt at solen vil kigge forbi i denne weekend, så vi kan jo håbe på lidt sommerstemning. Det kunne også være det ville gøre landmændene godt? Min far var fisker og jeg er vokset op med stor fokus på vejret og på, at det var bestemmende for hvornår han var på arbejde weekend eller hverdag det var ikke vigtigt. Jeg kan forestille mig, at det er på samme måde med landmændene, de må arbejde når vejret passer?
    God lørdag til dig.

    SvarSlet
  3. Dejlig læsning ikke at lade sig gå på af ydre omstændigheder du ikke kan ændre på alligevel Lene, find andre værdier at glædes over, eller skab dem selv, mulighederne er uendelige når vi tror på dem, og det gør jeg, min hverdag er blevet meget mere spændende.
    I kærlige tanker, god weekend i efterårshuset.

    SvarSlet
  4. Åh ja, - det lyder som ren zenenergi. Kunne godt lige trænge til at blive blæst igennem :-)
    (Måske jeg skulle tage en lille tur ned til Bosporus - selvom jeg nu godt kunne tænke mig sand mellem tæerne...)

    God skrivelyst og hygge. Det lyder skønt med en tur i sommer-efterårs-hus ;)

    SvarSlet
  5. Det lyder skønt :) Håber du får en dejlig weekend i efterårshuset ;) Knus

    SvarSlet
  6. Kloke ord! Er man for opptatt av været er det fort gjort å bli skuffet! Tar man det mer som det kommer, slipper man mange skuffelser!

    Håper dere får det koselig i "høsthuset"!

    Her er det faktisk sol idag...men jeg er syk, og må holde meg mest mulig inne - typisk!

    Klem Einy

    SvarSlet
  7. Augusta mødtes med Oktanus og Septimus i deres lille skovhus ,der lå gemt dybt inde i skoven og igen dybt inde i den hemmelig dal hvor enhjørningen råder. Augusta har en stille flirt med Oktanus som hun synes er blevet meget distingveret i hans sensommer dage. De taler sammen om de kommende dage og om hvad de skal gøre med Vindens fader (Nordenvinden), som er blevet lidt affældig på sine gamle dage.

    Håber du virkelig nyder Indiansummer nu - Bare så skønt med et sommerhus!!

    SvarSlet
  8. Her var vejret smukt igår - og her til morgen. Jeg håber at høsten kom i hus! Og at sommerhus nydes - i den sidste rest af (noget der ligner) sommer ;o)

    SvarSlet
  9. Mariane, tusind tak for det bud på historien. Det er spændende hvor Augusta tager hen og jeg kan mærke, at jeg hælder til din version. Der er noget om snakken. Men lad os nu se! ;)

    SvarSlet
  10. Det der med bønder og deres forhold til været er spesielt.
    Jeg husker når jeg ble kjent med familien til mannen min for 28 år siden, syns jeg det var så mye snakk om været. (Begge hans foreldre er fra bondeslekt.) Husker jeg tenkte: været er bare noe som er. Er det så mye å bekymre seg for, og være opptatt av liksom?
    Har senere forstått at bønders forhold til været er en vesentlig faktor.

    God efterårs/sommerferie til deg, Lene :o)

    SvarSlet
  11. La deg fylle til randen av ren energi, og ha en herlig søndag i sommerhuset!

    Klem fra Lill-Karin.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.