fredag den 26. august 2011

Drømmefanger


Det er fredag. Augusta summer omkring som en humlebi på en sommerdag. Hun er i strålende humør og jeg har hende mistænkt for at have tankerne et helt andet sted end her i vores morgenstue. Godt nok har hun lavet kaffe, men der er noget uhåndgribeligt over hende. Hun er ikke rigtig til stede. Hendes blik er fjernt og drømmende og hendes parfume er ny og efterlader et frisk pust af noget, jeg ikke helt kan genkende. Jeg står stille og snuser ind, forsøger at fange duften og fremkalde et genkendeligt billede, men det lykkes mig ikke. Jeg prøver at nå hende, at lægge en hånd på hendes arm for at fange hendes blik, men hun er som en sommerfugl. Samtidig nænner jeg ikke at hive hende ud af dagdrømmen, den gode. Den, der gør hendes øjne milde, strålende og nærmest umodståelige. Jeg får lyst til at bade i hendes blågrønne hav og lade mig indhylle i samme spindelvæv af lykke. Drømmefanger. Ordet dukker op i mit hoved som en trold af en æske. Hun har fanget en drøm. Forsigtigt går jeg tilbage til PC og kaffe og lader hende være. Hun er allerede på vej ud. Det er jo ved at være weekend.

Jeg sidder lidt alene og lytter til lyden af mine fingre på tastaturet. Det er ikke som en gammeldags skrivemaskine, der havde en helt markant tone, men der er alligevel musik i fingerspidserne. Selvom jeg er træt. Jeg var vågen tidligt, hørte tiden skifte, dagen kyssede natten farvel og tog over. Natten listede ud i horisonten og blev opslugt af det allerførste dagslys. Så sov jeg lidt igen. Drømmeløs. Og det gjorde mig i grunden en smule trist, for jeg havde sådan håbet på en god drøm, inden kærestens vækkeur højlydt skreg godmorgen. Den drøm jeg havde tidligere på natten, var vist ikke så god. Et slags mareridt. Jeg vågnede badet i sved, det var noget med et indbrud, et mord, min hund. Nej! Jeg skulle måske lade være med at se så mange krimier. Og nu smiler jeg. Det er normalt ikke noget, der påvirker mig og min nattesøvn.

Ved du forresten, at drømme har magiske egenskaber? De kan ændre menneskers livsforløb. Det ved indianerne. Nætterne er fyldt med både gode og dårlige drømme og derfor hænger indianerne en drømmefanger i boligen, så alle kan få nytte af den. Drømmefangerens net filtrerer nattens drømme og lader kun de gode glide igennem hullet i midten. De glider forsigtigt ned af den bløde fjer til drømmeren, som sover nedenunder. De dårlige drømme derimod, som det mareridt jeg havde i nat, kender ikke den gode vej og bliver viklet ind i nettet, hvor de kan sidde og ærge sig for at blive opløst af dagens første lys. Drømmefangeren beholder man hele livet og man kan øge den gode kraft med personlige ejendele og gode symboler, som man hænger på den.

Er det ikke smukt? Hvis jeg havde haft en drømmefanger, havde jeg ikke haft mareridt i nat. Måske havde jeg endda sovet bedre. Var blevet kønnere, fordi de gode drømme havde vasket mit hår og gjort det blødt. Med et forstår jeg, at det må være sådan Augusta gør. Hun har en drømmefanger på sit værelse over sengen., så kun de gode drømme når hende. Derfor dufter hendes hår så vidunderligt hver eneste morgen. Ofte en ny duft. Spændende. Eksotisk. Forførende endda. Jeg smiler for mig selv og træffer et valg. Jeg vil have mig en drømmefanger! Fra nu af vil jeg også dufte af nattens gode drømme og lade dem føre mig ud i dagen med fornyet kraft og glæde. Hvorfor ikke?

Augusta kysser mig farvel og forlader huset med et smil om læberne. Jeg har stadig ikke fundet ud af, hvor hun tager hen. Vil hun mon afsløre sin hemmelighed, inden måneden rinder ud? Vi må se. Sådan er livet så spændende og uforudsigeligt. Men en ting er sikkert. Dagen er ny. Grib den. Fang den som drømmefangeren fanger de gode drømme og efterlader en underskøn duft. God fredag! :)

4 kommentarer:

  1. vi burde alle ha en drømmefanger.. som gir oss kun de gode drømmene..

    jeg drømte meget mere tidligere.. i min ungdom.. der var alltid noget der skulle fange meg.. jeg forsøkte å flyve fra det men klarte ikke å stige højt nog.. de fanget alltid mitt ben.. jeg hadde den samme drøm.. år etter år..

    ha en rigtig god dag : ) knus

    SvarSlet
  2. Det er så dejligt at tænke lidt indiansk - jeg er sikker på, de gamle indianere har forstået noget, der ikke er helt klart for de fleste af os blegansigter. Jeg har en bog, hvor en gammel indianer fortæller, men lige nu har jeg glemt titlen ...
    Klem og ha' en dejlig dag, Lene!

    SvarSlet
  3. Jeg har det som deg, for tiden. I natt var den 3 natten jeg hadde dårlig søvn. det er så irriterende, for jeg er trett når jeg legger meg.
    Vet du, Lene, jeg hadde en drømmefanger i mange år, like over sengen, der vi bodde i fjor.
    Men da vi skulle flytte, kastet jeg den, for jeg ville ha minst mulig med, og den manglet flere fjær. Kanskje jeg skulle beholdt den?
    eg håper hver kveld, på en god natts søvn. Får håpe "Jon Blund" kommer innom meg i natt.
    Ha en god weekend, Lene.

    SvarSlet
  4. Jeg skulle hatt en drømmefanger som hadde fanget opp mine gode drømmer slik at jeg kunne huske dem :-)

    God helg - klem Siv

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.