mandag den 1. august 2011

Augusta


August! Jeg troede ikke mine egne øjne, da jeg kom ned af trappen en halv time tidligere end jeg normalt står op, og så August sidde i sofaen med benene trukket op under sig. En kop med dampende væske stod på bordet og der duftede af kaffe og sensommer i hele stuen. Solen strømmede gennem køkkenvinduet og ramte hendes rødgyldne hår, så det glimtede som guld. Det smil. Jeg kender det. Hun rejste sig, blinkede til mig og tog mig i sine arme, et favntag af høst og tidlig morgen.

'Hvad laver du dog her', fik jeg fremstammet, da jeg endelig kom fri af hendes moderlige omfavnelse. Sådan er hun, August. Frodighed. Og hun hedder jo egentlig Augusta, men det er en helt anden historie, og så vidt jeg husker fik vi den sidste år ved samme tid. Dengang jeg have et pensionat. Men mange dage er gået siden og dage blev til uger, måneder, år. 1 år! Tiden. Hvor blev den af? Og hvor blev August af? Hvor har hun været lige siden og hvorfor sidder hun nu i min stue som det naturligste i verden?

'Jeg er kommet for at besøge dig", svarede hun og nippede til sin kaffe. Gjorde tegn til, at jeg også skulle snuppe mig en kop, men jeg rystede bare på hovedet. Jeg skulle ud og løbe. Morgentur. Det er så varmt og fugtigt i øjeblikket, at selv mine formiddagsture har været som en tur gennem ørkenen. Eller måske nærmere regnskoven. Alting damper af fugt og væske, regnen i juli har tynget landskabet og det benytter enhver lejlighed til at fordampe. Vi sveder. Huset her er som en sauna og nattesøvnen lider derunder. Men jeg klager ikke. Jeg står bare lidt tidligere op nu og løber min tur inden dagen for alvor bliver hed. Nu har jeg løbet og sidder her med min kaffe. Morgenen er ny og det er måneden også. August. Sensommer. Og en gæst.

August forklarer mig med begejstring i stemmen at hun er den udvalgte. Månederne holder øje med mig, siger hun, selvom jeg ikke mærker det. De ved, hvordan jeg har det. Det kan godt være, at jeg tror jeg er alene med mine tanker og mine udfoldelser, men. August ler. Det er jeg ikke. De passer på mig, mens året går sin gang og nu er hun kommet, selveste August, for at se hvordan det går. For at høre det fra mig selv. Hvor langt er jeg kommet? Hvad har jeg lært? Og kan det virkelig passe, at der kommer mange flere kløfter på min vej, bjerge jeg skal bestige, floder jeg skal krydse og tårer jeg skal græde, inden jeg kan sætte mig ned og ånde lettet op? August nikker. Ja da. Sådan er livet. Man ånder lettet op og så tager man turen en gang til! Hun kommer over og kysser mig på panden og puffer blidt til mig med sin sensommerfinger. 'Og du ønsker det jo heller ikke anderledes!'

'Jamen August', siger jeg så, 'betyder det at du har tænkt dig at blive hele din måned? Her hos mig? Så vi kan få os nogle snakke om rejsen og få opsummeret lidt? Måske kan du endda hjælpe mig lidt? Coache mig måske?' Nu ler hun, så hendes smil forsegler hele morgenen med et guldkys og alting bliver til et paradis på jord. En ven. En ven, som har lyst til at lytte? Tænk hvis hun bliver. Jeg kan pludselig mærket savnet, længslen efter at dele min daglige rejse med nogen og trangen til at blive ledt lidt på vej. Vi kan alle have brug for en stjerne og jeg er ingen undtagelse. En ledestjerne. En stjerne blandt de mange på himlen, der lyser hver eneste nat og som man i august kan nyde godt af. Nu længes jeg pludselig efter stranden på Mols og efter at stå dér og kigge op på nattehimlen og ind i evigheden. Men for at gøre en kort historie lang. Eller omvendt. August bliver. En hel måned. Og hun er helt klar over, at det her ikke er et pensionat, men et sted i rivende udvikling. Et sted, hvor der grædes og grines til den helt store guldmedalje. Og hvor der i denne måned skal sættes nogle mål. Tages nogle skridt.

Hvor er jeg egentlig glad for, at jeg ikke skal gøre det hele alene. At Augusta den frodige er kommet for at lede mig på vej. Augusta, min helt personlige coach! ;)

7 kommentarer:

  1. Varme netter høres deilig ut for hos meg er det 11 gr.....kanskje august kan gi oss litt sommer?
    Ha en fin dag, augustdag, klem fra meg:)

    SvarSlet
  2. Ja, hvor er det dog fugtigvarmt i disse dag - det er næsten for meget. Man orker ikke at bevæge sig ret meget midt på dagen og timerne derefter. Det gælder om at udnytte morgentimerne!
    Varme klem og ha' en dejlig dag, Megan!

    SvarSlet
  3. Dejligt med selskab....i dag får vi regn, tror jeg :-)

    SvarSlet
  4. Hun lyder som en dejlig dame. Her er solen ved at bryde igennem, så det bliver en dejlig dag :)

    SvarSlet
  5. Håper August er i det gode lune, for nå er jeg så lei av ikke å se solen og kjenne de varme gradene, at jeg trenger snart ferie fra ferien:O)
    Men det er godt malingsvær, så jeg maler og maler, men det tørker så sent.
    Nyt dagen med August, klem fra meg;)

    SvarSlet
  6. Jeg ser henne for meg, frodige Augusta som tar seg til rette i stua di. Blir spennende å høre hva hun har å si til prosjekt coaching. ;)

    Klem.

    SvarSlet
  7. Hej Lene!
    Du skriver så smukt, at jeg bliver helt glad :-)Velkommen til Augusta hun lyder til at være en dejlig kvinde.
    Knus.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.