torsdag den 21. juli 2011

Tanker om en træmand


Hvem mon bor bag den grønne dør i det gule hus? Hvem har stillet træmanden på dørtrinet foran døren? Det var ham, jeg først fik øje på, træmanden. Jeg gik forbi med Keeva og gummistøvler, da jeg så ham ud af øjenkrogen. Mit kamera lå i lommen. Det gør det ofte, når jeg går tur i nye områder og det her område var i Ellinge Lyng, hvor vi havde lejet sommerhus i sidste uge. Det var regnvejr. Eftermiddagen var tung af vand og vi traskede afsted gennem vandpytter på grusveje. Så dukkede han pludselig op. Træmanden foran det gule hus med den grønne dør. Og jeg stoppede op og fiskede mit kamera ud af lommen. Fangede ham, som han stod der og spejdede ud i sommeregnen fra sin udkigspost på trappen. Måske bød han mig indenfor uden at sige noget. Måske så han mig og prøvede at signalere, at jeg skulle komme nærmere, men jeg så det ikke. Jeg skyndte mig bare at tage et par billeder og gik videre.

Det var et af de huse, som jeg falder for. Måske fordi det var gult. Men det lå så fint dér mellem træerne og lignede ikke et sommerhus, selvom det egentlig ligger i et sommerhusområde. Måske bor husets beboere der hele året. Jeg tænker altid på, hvordan sommerhusområderne er om efteråret og vinteren, når feriegæsterne drager hjem. Til byen eller det land, hvor de nu kommer fra. Jeg mødte både svenskere, tyskere og nordmænd i Ellinge Lyng. Et norsk par var kørt hele vejen fra Norge og til Danmark uden de papirer, de skulle bruge for at få udleveret nøglen til det hus, de havde lejet. Lejebeviset. Jeg stod i køen bagved dem, mens de beklagede og talte for deres syge moster på norsk. Forvirring under pakning. Forglemsel. Selvom udlejningsdamen rystede på hovedet og proklamerede, at det var ikke smart og selvom den norske dame med ærbødighed i stemmen gav hende ret, så fandt computeren frem til hendes navn. Den var god nok. Der var et hus til hende også. Det endte lykkeligt.

Sommerhusområder om efteråret. Vinteren. De ligger øde hen. Nogle enkelte ejere kommer hele året rundt, tænder op i brændeovnen om fredagen og nyder den ødeliggende stilhed. Regnen. Sneen sågar. Men der er meget stille. De små lokale butikker lukker om vinteren og restauranterne laver ikke mad. Der er slet ikke nogen. Det bliver næsten til spøgelsesland. Jeg kan godt lide at komme om efteråret, når sæsonen er slut. Gå på stranden med hundene uden at møde en sjæl. Mærke havgusen og vinterluften komme mig i møde, friskhed og skumsprøjt. Og jeg tænker at jeg måske vil leje det gule hus i Ellinge Lyng igen til efteråret. Det er billigere udenfor sæsonen. Tænde op i brændeovnen og gå lange ture i det smukke område gennem plantagen og ud til vandet. Stearinlys og en god bog. Dampende varm te.

Mon træmanden står der om vinteren om også? Vil han se mig, når jeg igen kommer forbi og kan jeg overhovedet huske, hvor han stod. Vil jeg kunne finde vejen igen og vil det gule hus med den grønne dør dukke op, som den gjorde i sidste uge?

5 kommentarer:

  1. Det er spændende at forestille sig livet inde bag de døre, vi møder på vores vej.
    Ja, sommerhusområder er meget anderledes om vinteren, men mon ikke, de lokale nyder stilheden?
    Klem og ha' en dejlig dag, Megan!

    SvarSlet
  2. Sommerhuse har deres charme til hver en årstid! Men, men, men sol og sommer har vi altså brug for for at komme igennem vinteren. Mon træmanden står der - året rundt? ;o)

    SvarSlet
  3. Akkurat det der har jeg tenkt på jeg også - hvordan det er med de danske sommerhusene utenfor sesong. Vi leide et hus på Bornholm en gang, og vi har så lyst til å dra dit på vinteren - kunne tenkt meg å sitte der og skue utover havet og se når det er det spesielle vinterlys...

    Ha en fin dag - klem Siv

    SvarSlet
  4. Tremannen ser ut som han vil be deg inn. Han ser vennlig ut. Han ønsker seg nok noen blomster i de tomme pottene, og kanskje en blomsterkrans rundt halsen?

    Alle årstider har sin sjarm og sitt vesen, og jeg setter pris på den evige forandringen. Å bo i et sommerhus på høsten/vinteren må jo være fantastisk!

    SvarSlet
  5. Kanskje er det AnneKath Vestly's "Knerten"

    http://www.filmweb.no/film/article174811.ece

    som er på sommerhusferie på Sjælland? He he..

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.