mandag den 4. juli 2011

Tanker om vand

Ikke et ord om oversvømmelserne i København, mange ord! ;) Der er stadig meget vand i København. Flere motorveje er lukkede. Togene kører med forsinkelser og aflysninger. Der står vand i kældre og andre steder, hvor det egentlig ikke har noget gøre.Vandet. Det er vildt, så meget der er faldet. Min gode by er blevet et nordisk Venedig uden gondoler. Klimaforandringer. Måske skal den slags voldsomme regnskyl, oversvømmelser og hvad dertil hører ikke komme bag på os i fremtiden og måske skal København virkelig begynde at tænke i gondoler og anden form for vandtransport. Tankevækkende!

Men her sidder jeg på den 4. dag i juli. En uge til sommerferie. Og i år er det anderledes end tidligere år, fordi min situation er en anden. Der er ikke samme store behov for ferie og for at lægge arbejdslivet bag mig i et par uger, faktisk overvejer jeg at have en intensiv skriveplan for juli måned. Der er noget, som jeg gerne vil komme meget længere i løbet af de næste par måneder. Et projekt. En historie. Jeg har ikke været så flittig med skriverierne på det sidste, ikke dem, der gerne skulle føre mig videre af min vej. Men der er omveje og veje, jeg må gå og sideløbende skal jeg finde min fremtidige levevej. Jeg kan vel ikke tage for givet, at jeg skriver en bestseller og kan leve af det, vel? Og i øvrigt har jeg fundet ud af, at jeg er så sammensat, at jeg samtidig er nødt til at komme ud blandt mennesker og mænge mig. Jeg kan godt gå solo, men jeg er også en teamplayer. Og jeg er coach. Jeg skal certificeres. Finde en retning. Og midler. Penge, du ved ... ;)

Der er mange tanker i disse dage. Det er nok det tidspunkt på forandringens vej, hvor der tilsyneladende ikke sker så meget. Nogle gange mærker jeg utålmodigheden blusse op som et bål midt i natten. Rastløs vågner jeg og stirrer ud i horisonten efter land, efter et tegn. Og når havet vokser og bølgerne går højt, bliver jeg søsyg og tænker, at jeg aldrig helt vænner mig til at være ombord på skibet. Mit skib. Men måske er det bare sådan. Samtidig nyder jeg rejsen. Forsøger at lære noget hver eneste dag. Noget nyt. Noget gammelt, som jeg genopdager og ser på med nye øjne. For selvom der tilsyneladende ikke sker noget, så er noget forandret. Jeg er forandret!

Juli. Skriverier. Sommerhus. Og i aften skal vi have gæster, så jeg skal sørge for lidt godt at spise og drikke. Vi satser på godt vejr. Det uden regn. Måske lidt sol. Bål i fyrfadet. Hygge mens de lyse sommernætter endnu er nutid. Og det er jo i grunden alt, vi har. Nutiden. Mandagen. Så nyd dagen ... og vejen! Jeg fristes til at skrive søvejen, både med tanke på min elskede by København og min egen rejse, men det gør jeg selvfølgelig ikke. Jeg lader bare tankerne spejle sig i vandet.

11 kommentarer:

  1. " Lad dit livs båd være let, kun lastet med hvad du behøver-
    Et hyggeligt hjem og enkle glæder, én eller to venner, der fortjener at kaldes venner, én at elske og som elsker dig, en kat, en hund, en pibe eller to, nok at spise og nok at tage på kroppen, og lidt mere end nok at drikke, for tørst er en farlig ting"

    Skrevet af Jerome Klapka Jerome.

    SvarSlet
  2. huff.. jeg håper regnet gir seg nå..

    jeg synes du er tøff (sej) som har tatt det valg.. nei.. alle kan ikke skrive en bestseller.. men man må iallefall forsøge : )

    sikkert ikke enkelt (nemt) å konsentrere seg.. sitte stille.. finne på ord.. det er kanskje en treningssak ??

    ønsker deg en hyggelig aften med venner.. klæm fra mæ ; )

    SvarSlet
  3. God mandag til dig, Megan - det lyder hyggeligt med gæster i den lune sommeraftenen, hvis bare regnen holder sig på måtten. Ja, det er forfærdeligt med følgerne af skybruddet! Vi mærkede intet til det her i Nordsjælland. Klem!

    SvarSlet
  4. Det lyder som om du står ved en skillevej på din rejse og lige nu forsøger, at træffe nogle beslutninger om hvilke vej du skal vælge?
    Jeg håber du får en dejlig aften med dine gæster og at i kan nyde den danske sommernat!

    SvarSlet
  5. Skillevejene er dem vi skal møde for at udvikle os,vælge stierne og så kan vi nogen gange opleve utålmodigheden. Det med at skrive, pyha er osse gået lidt i stå,er i tænke boksen...Står nemlig osse ved skille vejen,og tænker "de der penge"....Hvor skal de lige komme fra, når jeg nu godt ved hvad jeg vil..:-)
    Knus og god aften til dig og dine..

    SvarSlet
  6. Alt vannet i København er forferdelig, så får håpe dere for sol og litt tørrvær.
    Du er flink som klarer og strukturere deg til skriving når sikkert andre gjøremål også dukker opp..og en bestseller unner jeg deg;)
    Nyt aftenen med venner, klem fra meg;)

    SvarSlet
  7. "Å våge er å miste seg selv en stund.
    Å ikke våge er å miste seg selv."

    SvarSlet
  8. Det lyder som en rar aften, du lægger an til! Det du skrev til mig og det, du skriver her om veje fik mig til at tænke på den keltiske velsignelse:
    "Må din vej gå dig i møde, må vinden være i din ryg. Må regnen falde mildt på dine marker og solen skinne varmt på dit ansigt."

    SvarSlet
  9. Hvor er det spændende at se hvad din fremtid bringer :) Håber i får en skøn aften med gæsterne :) Knus

    SvarSlet
  10. Triste greier med alt vannet i København :-( Håper det raskt blir bedre. Jeg er sikker på at du kommer i mål med dine drømmer :-)

    Ha det fint, Lene - klem Siv

    SvarSlet
  11. Hvad siger din mavefornemmelse Lene?

    I må have en rigtig god fornøjelse iaften med forhåbentligt tørvejr.

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.