tirsdag den 12. juli 2011

Sommerlandets landevej


Så er der gået et par dage. Solen skinner stadigvæk her et sted i sommerlandet. Vi slapper af og læser. Går tur. Løber tur. Keeva og jeg startede morgenen i går med en løbetur ned gennem plantagen og ud til vandet. Skøn måde at starte dagen på. Hjem til morgenmad ved bænk og bord i den første sol, der rammer terrassen. Ingen planer. Ikke i går. Vi var bare ude og købe ind, ellers nød vi livet i og omkring sommerhuset.

Tæt ved vores hus ligger sommerlandets landevej. De lokale har slået sig ned med mere eller mindre lovende butikker, små caféer og restauranter, steder, hvor der sælges brugskunst og så det, der bestemt ikke kan kaldes kunst. Men det kan sikkert bruges. Af en eller anden vildfaren turist med lyst til at afprøve de danske kroner. Mor og jeg fandt en lille butik ejet af en dame, der tilsyneladende havde travlt med sine butik og alle tingene, selvom der ingen kunder var. Hun gik og nussede omkring. Selvom der egentlig lugtede lidt hengemt i butikken, var der mange spændende ting, tøj, smykker, små dimser og dingenoter. Noget for enhver smag og ikke så dyrt. Jeg købte et par øreringe. Det var sikkert hendes indtjening den dag.

Hvem er hun, den dame, tænkte jeg, da vi igen gik ud af butikken og ud på sommerlandets landevej for at spise os en is. Hvordan er hun havnet her? Er butikken blot hendes sommerhobby eller håber hun at kunne leve af den? Jeg tror det næppe. Det var sådan en lille hyggebutik. Her slår jeg mig ned, har hun måske tænkt. I min farmors gamle hus. Så fylder jeg det op med farverige klædestykke, lidt smykker og andet fristende for feriefolket. Her kan jeg lide at være. Jeg kan lide mine ting og hvis nogen har lyst til at købe dem, skal de være så hjertelig velkommen. Og velkommen står der på skiltet udenfor butikken ved vejen. Åben.

Der er mange andre små steder langs sommerlandets landevej, som vi vil udforske i de kommende dage. Og så skal vi også ud og smage på de lokale sightseeing specialiteter. Men lige nu vil vi dase lidt i sol og stol med en god bog. Kaffen er klar. Kigger du forbi? :)

9 kommentarer:

  1. Sannelig skal jeg ta en tur, for her så det riktig så trivelig ut!..slike små hus hvor de selger alt mulig er virkelig sjarmerende, og hvis sola skinner også, ja da er dette stedet:O)
    Nyt dagen, klem fra meg;)

    SvarSlet
  2. Kommer!!!! Ikke har jeg en så koselig butikk og ikke har jeg sol og varme grader.....her er det nemlig 10 gr og iskald vind fra nord....
    Nyt sommerdagen, klem fra meg:)

    SvarSlet
  3. Ja!! jeg har netopp inntatt morgenmaten, og en kaffe ville smakt vidunderlig hos deg!
    Jeg misunner deg din ferie, for jeg har hatt mange deilige ferier i Danmark, i sommerhus.
    Vi har fremdeles ingen planer om hva vår ferie vil bringe om ca 2 uker, men kanskje en tur med cruise til Kiel? Eller en London weekend? Vi får se........
    Innen da nyter vi det fine været som er i dag, og du må endelig nyte ferien din. Knus

    SvarSlet
  4. Ah, det lyder dejligt!!
    Håber at vejret bliver ved med at opføre sig ordentligt.
    Nyd det og gem lidt solskin til mig i den næste uge hvor jeg er i Dk.

    SvarSlet
  5. Jepp, kommer straks innom på kaffe. DET hadde vært koselig det.

    SvarSlet
  6. Kommer gjerne på en kopp te :-D Jeg elsker sånne små butikker :-)) Jeg er ingen shopper av dimensjoner, men når jeg har ferie er det godt å finne slike små kuriose butikker :-)

    Ha en fin kveld - klem Siv

    SvarSlet
  7. kommer søndag ; )

    ja, slike butikker finnes det mange av i Nordjylland.. hver gang jeg tok bilen og kjørte, traff jeg på nye.. antik stod det alltid.. jeg fant sjelden antik, bare høye priser : ))

    håper dere nyter oppholdet i sommerhuset.. jeg passerer Kbh søndag.. hvor vi ender vet vi ikke nå.. knus : ))

    SvarSlet
  8. Det lyder som om i rigtigt hygger jer Lene, skønt med sådan en butik med allanskens ragelse.
    I kærlige tanker, god Onsdag aften.

    SvarSlet
  9. Hvor lyder det dejligt og meget sommerferieagtigt - jeg gad godt en kop kaffe... ;-)

    Jeg har så tit mødt kvinder, der har butikker som den, du beskriver. På en eller anden måde virker det utroligt hyggeligt og meget tillokkende, hvis man kunne leve sådan ganske enkelt - hvis man havde sat sin levefod ud fra den minimale indtjening på salg af et par ørenringe. Men så skulle man nok være en anden type end mig, der hopper ud i alle mulige tiltag, der kræver penge. Mon jeg nogensinde bliver klogere?? ;-)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.