fredag den 8. juli 2011

Sommerhus og våde uhyrligheder


Jeg hørte det straks, da jeg vågnede. Eller måske var det endda den, som vækkede mig. Regnen. Den har overtaget landskabet, himlen er under dens administration og skyerne har fået fast arbejde. I hvert fald for i dag. Lyden af regn mod rude og vindueskarm, duften af våde blade og græs, der er vokset i løbet af natten og som grådigt drikker hver eneste dråbe, der kommer faldende fra himlen. Vand. Kæresten ømmede sig da han vågnede. Regnen kommer ubelejligt for høsten er i gang og den giver kun forsinkelse af frøhøsten. Men vejret er ligeglad med både høst og det faktum, at jeg i dag pakker bilen og drager i sommerhus. Først det ene og så det andet. I dag går turen op til min mor i sommerhuset og i morgen finder vi ved fælles hjælp (og GPS) frem til det hus, vi har lejet.

Apropos vand, så var jeg i svømmehallen i går. Fordi det er sommerferie, har svømmehallen udvidet deres åbningstid for svømmere. Det fik jeg at vide, at jeg svømmede i sidste uge og det glædede jeg mig faktisk til. Nu behøver jeg ikke at vente til sen eftermiddag med at svømme mine 1000 meter. Nej, jeg kan møde op kl. 10 om formiddagen og tage mine turkisblå baner og så være frisk og klar til resten af dagen. I går stod jeg foran svømmehallens dør, da klokken slog 10. Forventningsfuld. Glad fordi jeg gør det, svømmer, selvom jeg altid lige skal tage mig sammen. Når jeg først er der, kan jeg jo godt lide det. Når jeg tager de første svømmetag og lader mig glide afsted i vandet, ned og op, ned og op. Specielt når lyset rammer vandet gennem de store vinduer og tager mig med på en fantasisvømmetur, hvor jeg ikke længere er i en provinsby på Sjælland, men svømmer i selveste Det Røde Hav. Snorkler. Koralrev. Fantastiske farver. Så koncentrerer jeg mig om min vejrtrækning og lyden af bobler og tryk mod badehætten. Forsøger at ignorere lyden fra de skrigende børn, der boltrer sig i vandlandsbassinet ved siden af.

Apropos børn, så er det jo fordi skolerne nu holder sommerferie, at svømmehallen kan tilbyde udvidet åbningstid. Dejligt for os, som gerne vil dyrke svømnng som motion. Normalt har vi jo kun nogle få aftentimer til den sport og kun tirsdag og fredag, vel at mærke, for ellers er det skoler og svømmeklubber som har førsteret. Jeg nød tanken om en svømmetur klokken ti om formiddagen og fik den skam også. Men jeg fik også en overraskelse. Og et chok! For da jeg trådte ind i svømmehallen, klar til at indtage vand og bane nummer 7, blev jeg mødt af en kæmpemæssig dinosaurus rex, der boltrede dér, hvor der normalt er svømmebaner. Hvor var bane 8, 9 og 10 blevet af? Det store grønne dyr havde ædt dem. Og omkring det svømmede en masse børn i badebukser og med armringe, slaver af det uhyre, der havde indtaget bassinet. Og skrigene var om muligt højere end normalt. Svømmehallen var forvandlet til et vådt inferno af børneskrig og brølene fra et fortidsuhyre.

Der var to baner tilbage til os svømmere. To baner. Jeg spurgte høflligt en livredder om det kunne være rigtigt. At sommerferie betyder reducering af svømmebaner for motionssvømmere, så der kan plaskes og leges i svømmebassinet også på trods af, at der faktisk findes et stort bassin med rutschebane og andre remedier lige ved siden af. Ja, det var rigtigt, svarede hun. Det er jo børnenes skolesommerferie! Men hvad så om aftenen? Der er der vel flere baner til rådighed for os motionssvømmere, som ligefrem har fået ordineret svømning som genoptræning, styrke, en sund form for motion. Svøm, siger de allesammen. Fysioterapeuten. Kiropraktoren. Lægen. Men hvor skal vi svømme henne? To baner var alt, hvad der var tilbage. Så jeg måtte pænt lægge mig ind bag de andre svømmere med fare for at blive ædt af Rex, den uhyggelige dinosaurus, der herskede på bane 8, 9 og 10.

Jeg siger ikke mere. Jeg tænker bare mit. Jeg fik jo svømmet, jeg overlevede, og nu går turen ud i sommerlandet. Måske kan jeg få mig en svømmetur i selveste havet. Hvem ved. Jeg glæder mig i hvert fald til at komme afsted. Nu skal der pakkes og gøres klar og sidst på formiddagen begiver vi os mod nord. Keeva, Aimee, James og jeg. Og ved du hvad? Jeg har jo taget konsekvensen at at være en moderne kvinde, så det dér mobile bredbånd kommer med på ferie. Ikke at jeg vil logge mig på i tide og utide, men jeg drypper nok et par friskbagte indlæg fra den danske sommer i løbet af ugen, så kig forbi. Hvis du har tid og lyst og ikke er blevet ædt af et fortidsuhyre i svømmehallen. Må jeg anbefale en løbetur? ;)

14 kommentarer:

  1. Hej Megan. Er sikker på du kommer til at hygge dig rigtig med sammen med din mor og hundetøserne. Det plejer at være sådan nogle skønne ferier i har sammen. Jeg er ikke helt opdateret ... hvem er James??? Hundenes bamse??
    De kærligste ferieønsker til dig og dine

    SvarSlet
  2. Tove, James er bilen. Min trofaste sorte Toyota! ;) Knus til dig.

    SvarSlet
  3. God tur til sommerlandet, Megan - det bliver dejligt at omme lidt væk og se noget andet.Jeg håber, havet er varmt nok til at du kan bade, eller at der er en svømmehal i nærheden, som du kan bruge.
    Klem og en fin regnvejrsdag til dig!

    SvarSlet
  4. Også her hælder himlen vand ud af ørene - meget - Man kan da sige, at du har været godt ude at svømme ;-D

    SvarSlet
  5. God ferie og nyd din tid i sommerhuset - og jeg håber du får svømmet i havet, det er noget helt andet. Ville heller ikke have nydt den svømme oplevelse du havde....
    Knus til dig og hundene :-)

    SvarSlet
  6. 1 ferieuke i sommerhus i vakre Danmark høres deilig ut! Håper dere får fine dager, både du, mor og bikkjene.
    Hunden Riga er ikke vår. Den bor på gården vi drar på ferie, og vi låner den med på tur.

    Riga er svært veloppdragen og lydig labrador. Ben skulle egentlig vært førerhund for blinde. Var til slik opplæring ett år, og kom til et blindt ektepar. Men det gikk ikke å ha den der, for Riga er et matvrak. Hun stjal nemlig maten fra de blinde. Derfor kom hun tilbake til gården, som hadde vært forverter for henne hele det første leveåret hennes. Gjett om folket på gården var lykkelig da!

    SvarSlet
  7. Jeg vil ønske dig en herlig ferie sammen med din mor og hundetøserne.
    Løbeture og svømning - guf for din sjæl :-)

    SvarSlet
  8. Må nesten le litt:))) Synes jeg ser dinosaurer og hylende unger som plasker:) Ikke akkurat det man ønsker når man skal svømme for å trene!!!!! Jeg burde faktisk brukt svømming som trening selv!
    Sommerhusferie høres helt nydelig ut:) Så håper jeg kjæresten får det været som er bra for avling:)
    Riktig god tur, kjør forsiktig:)
    Klemmer fra meg:)

    SvarSlet
  9. Rigtig god ferie, søde du :-)

    SvarSlet
  10. Skjønner godt at svømmehallen ikke akkurat oppfyller dine ønsker om dagen, men utsiktene til en svømmetur i havet er vel ikke å forakte ;-)

    Kos deg på ferie med din mor og dine hunder - klem Siv

    SvarSlet
  11. Så kjedelig med en sånn overraskelse i svømmehallen! Du var flink som bet tennene sammen og fikk tatt svømmeturen din likevel :).

    God tur til sommerhuset!
    Håper du får en herlig uke!

    Jeg begynte ferien idag og vi drar på hyttetur imorgen - gleder meg!
    Klem Einy

    SvarSlet
  12. En løbetur i sommerregn er herlig og en svømmetur i solskinsvejr umanerlig. Må du få masser af sol og havbade i din sommerferie ved vandet. God ferie :-)

    SvarSlet
  13. Hi hi, håper du slipper å oppleve flere dinosauruser i løpet av ferien! God tur!

    SvarSlet
  14. 1000 m ?? hold da op !! du er dygtig !! dinosaurer og børn hører hjemme i badeland.. ikke i bassenget..

    håper du har funnet sommehuset : ) knus

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.