onsdag den 27. juli 2011

Solmorgen og mindedag


Jeg vågnede tidligt og det var det. Ikke mere søvn på min konto. Morgenen var frisk og dugvåd, disen lå som et næsten gennemsigtigt hvidt tæppe over landskabet og solen stod forsigtigt op i horisonten. Lidt ubeslutsomt kiggede hun gennem morgendisen, mens hun strakte sin krop. Måske var hun ligesom jeg i tvivl om, om hun skulle stå op eller blive liggende. Nogle gange kommer søvnen igen. Hvis man bare ligger helt stille, venter og prøver at stille de tanker, der allerede trænger sig på, på stand-by. Nogle gange får man uventede søvnressourcer, som kommer listende og tager en med tilbage til drømmeland. Men eftersom solen vidste, at vi er mange, der venter på hende og har ventet forgæves det meste af juli, tog hun en beslutning. Hun stod op. Og eftersom jeg vidste, at kæresten vækkeur alligevel ville spille morgenmusik om en halv times tid, tog jeg samme beslutning som solen. Jeg stod op. Nu skinner vi om kap, solen og jeg.

Det er godt at se hende igen, solen. Godt at se, at himlen stadig kan være blå. Livet går videre og vi skal med, os som er tilbage. Vi har en rejse at foretage. Med i bagagen har vi noget, vi aldrig vil glemme. Men vi skylder de unge mennesker og de andre, som døde på i Oslo og på Utøya at leve videre og kæmpe for det, vi har kært. Deres minde. Friheden. Demokratiet. Og kærligheden. I dag er det officiel mindedag i Danmark. Flagene går på halv i Københavns Domkirke, Vor Frue Kirke, og Dronningen deltager blandt andet. Vi viser vores sympati med vores broderfolk i nord og det er jeg glad for. Vi skal stå sammen. Allesammen. Æret være deres minde. De smukke unge mennesker. Vi glemmer jer aldrig!

Jeg skal også rejse videre. Jeg hænger lidt i bremsen i disse dage. Indrømmet. Jeg har svært ved at tage mig sammen. Jeg drømmer og tænker gode tanker, men jeg er ikke rigtig i praktikermode. Der skal lægges planer og skridt skal tages. Om det så bare er små skridt, for der hersker jo sommerferie i det ganske land, men officielt har jeg ikke længere ferie. Ikke desto mindre skal denne tid nydes og værnes om, for den kommer aldrig tilbage. Det er nu, jeg planter frø. Og kan se de grønne spirer fra de frø, jeg lagde i jorden tidligere på året.

Små skridt. Store tanker. Gode drømme. Jeg ønsker dig en dejlig dag.

9 kommentarer:

  1. En solskinsdag til dig - bare nyd at den endelig er her. Praktikermode't må vige for nydelse af en rigtig sommerdag! ;o)

    SvarSlet
  2. Også en dejlig dag til dig....og tak for dine ord om at kæmpe for det, vi har kært...frihed, demokrati og kærlighed. Tænk at det kan være så svært at respektere disse værdier.

    SvarSlet
  3. Danmarks deltagelse, og din - er rørende å se. Det varmer veldig med det internasjonale samhold som har oppstått etter skytetragedien, som om verdens empati på et vis har våknet på nytt.

    SvarSlet
  4. I lige måde, Megan - jeg ønsker dig en dejlig dag med gode drømme. Vejret er smukt, og vi må ikke glemme skønheden midt i vores sorg over det forfærdelige, der er sket.
    Klem!

    SvarSlet
  5. Jeg ønsker deg av hele mitt hjerte også deg en deilig dag, Lene. Måtte den bringe skjønnhet, varme, sol og lys, og ikke minst massevis av kjærlighet tilbake til deg, ikke minst fordi det er det du selv viser i dine innlegg i dette og de nedenfor om tragedien i Norge, at det er det DU selv representerer,; kjjælighet, varme, empati... og det er det vi alle trenger i disse dager.

    Takk! På vegne av meg selv og mitt land, mitt lille land...

    Klem

    SvarSlet
  6. Det lykkedes, Lene - jeg fik bogen i Kvickly til dig :-)

    SvarSlet
  7. Jeg synes også, at jeg er lidt i stilstand i øjeblikket, og det burde jeg slet ikke være. Måske er det sommerferiestemningen, der smitter? Eller også er jeg bare drømmende som du, for jeg har så meget, jeg gerne vil, og jeg kan ikke komme videre. Ikke endnu. Og jeg er frygtelig utålmodig... ;-)

    SvarSlet
  8. Tiden går med hverdagsting såsom arbejde, rengøring og indkøb men alligevel er man lidt forandret. Ikke helt den samme som for en uge siden. Det er en forfærdelig tragedie der er svær at glemme. Det skal man nok heller ikke.

    Jeg håber du har haft en god dag. Knus

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.