fredag den 22. juli 2011

Rejsen til Indien - Orange


Det drypper fra himlen og lyden fra de tunge plask blandede sig med vækkeurets "god morgen" og min drøm. Jeg var tilbage i Glasgow, hvor jeg boede for mange år siden. Jeg prøvede at finde ud af, hvor det egentlig var jeg boede. Der var en anden person med mig. St. George's Cross sagde jeg og vedkommende søgte med sin hvide finger på et kort fuld af farver. Veje. Metrostationer. Vi går denne vej, sagde jeg, men i det samme hørte jeg regnen og musikken fra kærestens clockradio. Væk var drømmen, borte var Glasgow og min vej tilbage til fortiden. Jeg blev lidt vemodig. Hvorfor vågne nu, hvor drømmen var god, rejsen tilbage til Glasgow spændende og det alligevel står ned i stænger udenfor? Det er vådt og gråt og jeg sov så godt. Men måske er det fordi jeg ikke skal kigge mig tilbage. Jeg skal jo alligevel ikke den vej. Jeg skal videre.

Rejsen til Indien. De ord har jeg tænkt mange gange i denne uge. Rejsen til Indien. Og jeg har aldrig været i Indien og har heller ikke umiddelbart planer om at komme dertil. Men jeg kan godt lide Indien. Navnet. Farverne, der uvilkårligt opstår for mit indre, når jeg tænker på det store land. Rødlige farver. Brændte farver. Orange. Og rejsen til Indien har nok påvirket i mit farvevalg i denne uge, hvor jeg har lavet lidt om i det lille hus på marken. De gamle sofaer har fået nye tæpper. Der er blevet ryddet ud og smidt væk. Der er kommet en smule mere luft. Mit arbejdsrum er ligesom blevet større. De vigtigste bøger står nu i den lille reol i det skab, der gemmer små vidunderlige hemmeligheder. Små skatte.

Det varede ikke længe, mens jeg stod i rodet, gjorde rent og forsøgte at få noget nogenlunde hæderligt ud af resterne af det liv, der har været her, også længe før jeg kom til, at jeg mærkede farven orange. Mærkede at den manglede. Orange. Jeg vidste ikke hvorfor, kunne bare mærke at det skulle være sådan. At der skulle ligge et orange tæppe på stuegulvet, som er mørkt og slidt og at jeg skulle have lidt orange ornamenter i form af stearinlys og et par stager. Ikke for meget. Bare nok til at jeg kan mærke den energi, der er i farven orange. De sidste par dage har jeg været på jagt efter det orange tæppe og i går fandt jeg det. I et  møbelhus, hvor tæppet lå en stak af meget blandede farver og kvaliteter. Jeg så det straks. Mit tæppe. Mit orange tæppe med striber. Det tog medarbejderen i butikken lidt tid at få tæppet ud fra de andre, men jeg ventede gerne. Og nu ligger det her på gulvet, det orange tæppe. Jeg fandt også de ønskede stearinlys, stagerne og ovenikøbet en orange opbevaringskasse.

I feng-shui hører farven orange ind under rød og er knyttet til elementet ild og retningen syd. Det handler blandt andet om energi, succes og lidenskab! Når jeg læser om det nu, ved jeg lige præcis hvorfor jeg søgte den farve. Hvorfor den talte til mig. Og hvorfor jeg nu tænker på dette stadie af min rejse som "Rejsen til Indien". Men mere senere. Jeg er ikke helt færdig med mine gøremål og i aften kommer der en gæst med toget. Jeg håber at hun kan mærke den orange energi. Og jeg håber den vil give mig det, jeg manglede, for at komme videre på min forunderlige rejse.

God fredag! :)

8 kommentarer:

  1. Forandringer er godt - nødvendige for at booste energien! Det er god inspiration - tak! Hav en hyggelig weekend i skønt selskab ;0)

    SvarSlet
  2. DEt kan hun helt sikkert, selv om hun vist mest er til grønt :-) Det orange er flot, flot - en farve, jeg ifører mig på dage med stort overskud!

    SvarSlet
  3. Forandring fryder! :)

    Ha fine og fargerike dager, der du er,
    og god helg!

    SvarSlet
  4. Orange er varme og energi. Og inspirasjon. Takk for det.

    Har planer om tur til København uke 32. Har gjort avtale om å treffe Madame på et lite miniblogtreff ons 10/8. Det hadde vært hyggelig om du også hadde hatt anledning til å komme?

    SvarSlet
  5. Onsdag d. 10. august. Det tror jeg faktisk godt, jeg kan. Hvor skal det være henne? I København? Så hyggeligt, hvis vi kunne få det til! :))

    SvarSlet
  6. Hej Lene, ja, Elisabeth og jeg har aftalt at mødes i Nyhavn ved mindeankeret d 10/8 kl. 13. Det kunne være rigtig hyggeligt, hvis du har tid til at være med!
    Klem

    SvarSlet
  7. Så hyggelig at det passer for begge to.
    Da har vi en avtale om det.

    Jeg gleder meg til å møte dere. Litt spent også.
    Første gang for meg, det å møte bloggbekjentskaper.

    SvarSlet
  8. Din Feng Shui-oprydning har vist været succesfuld. Og dine tanker flyver af sted, godt hjulpet på vej af en drøm med gode minder. :-)
    Nu mangler vi bare lidt sol og ophold i regnvejret.
    God søndag til dig.
    Knus :-)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.