fredag den 15. juli 2011

Regnblomster, havet og rolighed


Måske klarer det op her til eftermiddag. Lyset ændrer sig en lille smule derude. Himlen har afsløret et stykke med blåt. Et par skyer deler sig og noget, der kunne ligne en solstråle, trænger igennem skydækket. Det har regnet i tre dage nu. Ikke et ondt ord om sommerregn, men når man har lejet sommerhus, så er det fordi man er håbefuld. Optimistisk endda. Naiv ville nogen måske sige. Men det gør man altså. Man håber. Håber på solskin og blå himmel, varme dage på terrassen, stranden, ture i shorts og ærmeløse toppe, kold hvidvin og sene lyse sommernætter, hvor man kan sidde ude til dagen vender. Uden at fryse. Uden at blive våd.

Det er vores sidste dag i sommerhus. I morgen tidlig pakker vi sammen, gør rent, rydder op, pakker bil og forlader sommerland. Vi har ikke været heldige med vejret, siger mor og ryster på hovedet. Næh, svarer jeg, det har vi vel ikke. Vi begik jo den fejl, som alle vi forventningsfulde feriegæster begår. Det er en klassisker. Vi pakker kufferten med sommertøj. Vi ser pølser på grillen, bål i fyrfadet, bikini og solhat allerede før vi er ankommet. Nå ja, måske har vi puttet regntøj og de der gummistøvler nederst i tasken, bare for en sikkerheds skyld, men vi regner ikke med at komme til at bruge det. Selvfølgelig ikke! Det bliver jo godt vejr. Og forventningen, håbet og den lidt naive tilgang til sommervejret i Danmark hører ligesom med. Det er adgangsbilletten for at blive lukket ind i sommerland. Om det så holder stik eller ej.

Mens jeg sidder her ved bordet med min kaffe og eftermiddagen tramper i pedalerne, bliver solen pludselig mere synlig. Om lidt går vi en tur med hundene. Ned til vandet igen. Tidligere på dagen løb jeg tur dernede, helt ud til kanten, over broen, ud i klitterne og jo, der er skam små klitter her i det nordvestsjællandske. Jeg løb i sandet og knoklede lidt i det ujævne terræn, men nød den lidt vilde tur og vinden, der sled i løbejakken. Da jeg nåede helt ud til vandkanten, standsede jeg og stirrede ud over vandet. Så bliver jeg rolig. Lige med det samme. Jeg har noget med havet. Og havet har noget med mig. Det gør noget ved mig. Noget med ro. Når jeg står dér og stirrer ud over havet, giver ALT mening. Jeg stod dér alene. Fordelen ved regnvejr er, at at stranden ofte ligger øde hen. Ikke et øje, bare en masse sand, sten og så en løber. Mig.

Der er i øvrigt noget meget smukt ved regnvejr, hvis man kigger godt efter. Læg mærke til blomsterne. Har du set, hvordan de suger vandet til sig? Bader i det. Tager dråberne på som en fornem frakke, mens de knejser med nakken og stolte soler sig i skydækket.

Blomsten på billedet står nede i plantagen, hvor vi har gået mange ture med hundene.

6 kommentarer:

  1. Da skal du hjem igjen..jeg drar til sommerhuset på søndag for 4 uker;)
    Havet virker søvndyssende og beroligende på meg..har det samme med flammer i ovnen:O)..ild og vann!
    Nyt siste rest av oppholdet, klem fra meg;)

    SvarSlet
  2. Jeg skal på tur i neste uke og jeg skal helt klart pakke med meg regnklær.....bukse og jakke:) Dere har nok kosa dere til tross for regnvær... Men det er godt å kunne sitte ute uten å fryse... Vi har hatt så mye vind fra nord i sommer, så vi har måttet kle oss.
    God tur hjem imorgen, kjør pent!
    Klem fra meg:)

    SvarSlet
  3. Du sier det som er sant, Lene. Alle drømmene vi har for sommerferien, og så blir det ikke som vi hadde tenkt SOMMER= SOLSKINN, men slik er det jo ikke alltid. Og som vi Nordmenn sier det: Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær! men hvem ønsker å ikle seg støvler og regnjakke i ferien???
    Min ferie starter om en uke, men uten planer. Jeg tror kanskje det blir SKAGEN, men da MÅ det være fint vær. Skagen er nydelig i solskinn......og da vil jeg ta mine malersaker med........
    God tur hjem fra ferie! Knus

    SvarSlet
  4. Synd med været, Lene, men du beskriver det så vakkert og optimistisk likevel; så godt at du har evne til å se med et positivet blikk på selv en regnfull uke i leid somerhus; og sommerregn er jo poetisk, ja tilogmed romantisk... ikke sant...?!

    God tur hjem. Håper på bedre værutsikter.
    Klem

    SvarSlet
  5. Åh ja, havet, løbetur ved havet...det er velgørende, ikke mindst når man kan have det for sig selv. Vejret er jo som det er, men det gør himmel til forskel, om vi lader os styre af det eller vi styrer det på vores egen lille måde. Herligt at læse, hvordan du styrer det i dine løbesko ensom på stranden i pagt med det hele.

    SvarSlet
  6. I er vel i gang med at pakke sammen og gøre rent her lørdag morgen. Her hos mig skinner solen i dag, selvom det er lidt køligt i luften.
    Du har ret mht det vi pakker til ferien. Det fik mig til at tænke på vores campingtur i Sverige for et par år siden. Det var 28 gr. herhjemme og hedebølge. Så vi pakkede derefter. Men vejret i Sverige var lidt anderledes. Vi startede med køligt vejr og regn. I 4 dage. Massiv regn. Til sidst sov vi i vores cowboybukser og fleecetrøjer! Det endte dog godt. :-)
    God lørdag til dig.
    Knus :-)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.