fredag den 1. juli 2011

Juli er ankommet


Blogger virker, konstaterer jeg og glæder mig over igen at have adgang til mit poetiske paradoks univers, mens kaffen endnu er ny og varm og knækbrødet er sprødt. Udenfor blæser vinden i træerne, det er gråt, men himlen ser alligevel ud til at kunne skifte mening og trække i det blålige sommertøj, den ser så pæn ud i. Specielt på denne årstid, jeg mener, i dag skriver vi 1. juli og så er sommeren officielt indviet. Sidste år, da jeg var pensionatejer og havde mine månedlige gæster, bød jeg Juli velkommen og vi glædede os til at rejse sammen. Dengang gik turen til både Thy og til det nordlige Norge. I år er der andre boller på suppen og glæder i støbeskeen. Men juli er ankommet og det er ganske vist.

Vi har lejet et sommerhus i Nordsjælland, min mor og jeg. Traditionen tro tager vi en uge sammen i det danske sommerland, mens kæresten går i gang med høsten. For ham er juli og august, selveste sommeren, den travleste måned på året. Men du skal ikke have ondt af ham. Han nyder det! ;) Det kan være hårde og lange dage, men det hans liv og det, han har valgt og den dag i dag er han stadig glad og tilfreds for at det erhverv, han har. Han lever af det, han brænder for og elsker at gøre. Sådan vil jeg også have det fremover! Det skal der ikke herske nogen tvivl om og jeg tænker meget på det lige nu, hvor valg skal træffes og en vis utålmodig rastløshed puster mig i nakken. Jeg vil leve af det, som jeg kan lide, som jeg er god til og som gør mig glad.

Men altså sommerhuset. Det ligger i Nordsjælland. Og hvorfor vi har valgt at leje sommerhus her på øen, hvor vi i forvejen har sommerhus, kan måske undre dig, men dette hus ligger i en anden del af magiske Nordsjælland. Vi faldt for beskrivelsen af huset og billederne. Og resten er som sædvanlig en overraskelse! Men det er forholdsvist stort, der er en stor lukket naturgrund og det ligger tæt på vandet. Jeg ser frem til at undgå den lange køretur til det nordlige Jylland og i stedet udforske andre områder af landet. Udgangspunktet er nyt og den står på hyggelig afslapning med gode bøger, spil, samtaler, ture med hundene, udflugter, løbeture, havbade og hvad der ellers måtte byde sig til. Jeg glæder mig.

Dagen er ny og det er juli også. Det bliver en praktisk dag for mig, lidt af det, der nu skal ordnes, skal ordnes i dag og så er resten op til mig. Sidst på eftermiddagen står der svømning på programmet. Min træning er blevet til et smukt trekløver bestående af løb, svømning og cykling og i det er det altså svømningens tur. Min krop beder om balance og variation og jeg må konstatere, at den jo faktisk taler fornuft. Altid den gode balance!

Ha' en fin fredag og nyd den første dag i juli 2011. Den kommer aldrig igen, men i dag er den din til udforskning, glæde og nydelse. Gør den til en fin dag og skab gode minder. :)

14 kommentarer:

  1. Dejligt at have dig tilbage :-)
    At skabe gode minder..
    Ups, tak for den reminder !

    SvarSlet
  2. De allerbedste dage i min sommerhustid som barn, var næsten dem med lidt regn og indendørs hygge...læse-puslespil eller bare dase i køjerne og vel nok være lidt utidige...god tur!

    SvarSlet
  3. Nøj, det kan være I har lejet sommerhus her i Liseleje! Jeg elskede som barn at være i sommerhus hos venner og familie - det var tit i Rørvig.
    Ha' en dejlig dag, Megan, klem!

    SvarSlet
  4. Godmorgen Lene!
    Som altid dejligt at læse dine fine indlæg :-)
    Hav en dejlig fredag.
    Knus.

    SvarSlet
  5. Det ser dejligt ud - og sørme en dejlig tradition, at bruge en uge med mor. Vi har lige haft pigetur for første gang i mange, mange år, min mor, min moster, den ene af pigerne og jeg. Ud over al forventning super hyggeligt! Og tak for reminderen om at dagen ikke kommer igen ;o)

    SvarSlet
  6. Madame, det er nu i Odsherred, MEN jeg elsker det område, du nævner (dit sted), så det må blive næste gang! ;)

    SvarSlet
  7. Det lyder rigtig hyggeligt. Synes også, at det er herligt, at du og din mor har den tradition at tilbringe en uges ferie sammen. Man skal nyde den tid, man har sammen. Hvis man ka' ;-)
    En god dag til dig.
    Knus

    SvarSlet
  8. Det så herlig ut der Lene....ønsker deg gode dager med din mor:) Og det høres virkelig ut som kjæresten nyter sommeren på sin måte:)
    Ha en fin fredag og helg, klem fra meg:)

    SvarSlet
  9. Lyder dejligt med det sommerhus Lene, spændende at se hvad du beslutter dig for af levevej, balance i kroppen er et must.
    I kærlige tanker, god weekend.

    SvarSlet
  10. jeg har aldri fått utforsket Sjælland.. det har jeg tilgode.. men jeg har hørt fantastisk ting om sommerbyene der..

    jovisst trenger vi balanse.. uten den vil ikke kroppen fungere.. jeg er på vei.. jeg har funnet litt av den.. men når Eirin kommer hjem.. skal jeg nok finne resten av den : ))

    takk for varme ord Lene !! de løfter meg opp !! stor knus

    SvarSlet
  11. God helg, Lene. Må du nyte den i deres sommerhus.
    Klem

    SvarSlet
  12. Heisan. Nyt dagene , livet,bonden, sommeren og mor di !! Høyrest godt ut. God sommer !!

    SvarSlet
  13. Der ser skønt ud :) Håber i får nogle skønne dage i sommerhuset :) Knus

    SvarSlet
  14. Hurra for juli, min måned :o)
    Hurra for sommerhus!
    Hurra for nordisk sommer!!

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.