torsdag den 14. juli 2011

Hårdtslående regn


I dag er sommerland for alvor blevet til vandland. Jeg vågnede ved lyden af regn. Og ikke bare hvilken som helst regn, nej den slags der virkelig giver sig til kende. Trommer mod taget. Pisker mod ruden. Og får vinden til at blæse i træer og buske, så det rasler. Lyden af tunge dryp mod terrassen. Når man er i sommerhus, så mærker man virkelig regnen. For pludselig er det ikke bare regn som så ofte før. Nej, det er en decideret afbrydelse af den idyl, man havde bygget op udenfor og indeni. Sommer er da ensbetydende med sol og varme. Blå himmel så langt øjet rækker og ture til stranden, bade i havet og pjaske så meget, man har lyst. I dag kan man pjaske i vandpytter. Med gummistøvler på!

På en måde er det jo meget hyggeligt. Man kan sidde indenfor og se ud på det regnvåde sommerland i frodige grønne farver. Se regnen drive afsted på træterrassen, så det mest af alt ligner et arrangeret og veltilrettelagt springvand med flod. Parasollen, som ikke gør meget nytte mod alt det vand, der render i kaskader fra den hvide sejldug og ned på bord og bænk. Men teen er varm og der er brænde til at tænde op i brændeovnen, hvis det skulle være. God litteratur. Jeg er i gang med en rigtig sommerkrimi, som jeg nyder. Helt perfekt til dage som disse. Judaskysset af Anne Grue. Har du læst den? Hvis ikke, og hvis du er til skandinaviske krimier, anbefaler jeg den. Velskrevet og underholdende. Og spørger du mig om jeg skal læse i dag, er svaret nok ja. Der bliver ikke meget sightseeing i sommerland på den 14. dag i juli. Som i øvrigt også er mors fødselsdag. Og hvad hun ikke ved, er, at der kommer besøg i aften. Overraskelse. Min bror og svigerinde dukker op. Kæresten kommer såmænd også, for hvem kan høste i silende regn?

I går var vi lidt omkring. Besøgte blandt andet Hempels Glasmuseum helt ud til vandet, hvor man på en tørvejrsdag kan sidde bænket med fabelagtig udsigt over kysten, havet og himlen og et dannebrogsflag, der vejrer i vinden. Men ikke i går. Der regnede det nemlig også! Men vi fik set glas og museum. En fin samling. Den emsige herre med knytnæven mødte jeg i parken, der omkranser museet. Hit med solen eller jeg slår, syntes han at sige. Men jeg havde desværre ingen sol. Bare et kamera og så skyndte jeg mig at tage et billede af ham og smuttede igen, inden jeg fik hans propre næve at smage.

Ha' en fin regnvejrsdag og husk: Der findes ikke dårligt vejr kun forkert påklædning! ;)

Du danske sommer, jeg elsker dig, skønt du så ofte har svigtet mig

7 kommentarer:

  1. Flere av mine danske bloggvenner har skrevet om regn idag....og endelig har vi en dag med oppholds og 15 gr:) Legger jeg godviljen til, kan jeg skimte solen også:)
    Høres ut som dere har det trivelig til tross for regn da. Besøk av familie og ikke minst kjæresten, blir bra. REgnet kan man kle ut, kos dere på tur:)
    Klem fra meg:)

    SvarSlet
  2. Underlig hvordan flere blogger handler om været i dag! Det viser at vi er opptatt av været, særlig nå i ferien. :)
    Det handler vel mest, som du sier, om å ta været slik det er. For vi vet jo at det blir sol igjen!

    Danmark høres ut som et deilig ferieland. Har vært der to-tre ganger, og kommer garantert igjen. Til Irish Coffee på en fortauspub i København, mens skumringen legger seg og trafikken durer forbi...

    Ha en fin dag!

    SvarSlet
  3. Jeg blev også vækket at den trommende regn på ovenlys vinduet i soveværelset. Det er helt okay, vi har ferie og god tid til, at lave ingenting inden døre.
    God dag til dig og forøvrigt tillykke med din mor!

    SvarSlet
  4. Ikke farlig med en regnværsdag, bare de ikke varer evig, slik det kan føles her oppe, men som du sier; det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær:O)
    Nyt dagen, klem fra meg som har fått en kald solskinnsdag;)

    SvarSlet
  5. Noen ganger liker jeg veldig godt lyden av regn mot ruta og/eller taket - spesielt når jeg er på landstedet, for der er det ingen andre forstyrrende lyder :-) Her skinner sola i dag, og det er helt herlig - har fått meg en lang tur i skogen i dag sammen med litjtupp og mammaen min :-D

    Ha en herlig dag i regnet - klem Siv

    SvarSlet
  6. Det lyder spændende med Hempels Glasmuseum! Det har jeg hørt om før.
    Her øsregnede det hele dagen i går, men jeg synes egentlig, det er hyggeligt med dage ind imellem, hvor man er mest indendørs. Jeg fik set en film, læst i Giganternes fald og bagt boller :-)
    Klem og en dejlig dag til dig!

    SvarSlet
  7. Det stod også ned i tove her i Karlebo. Hele dagen indtil kl. 17. Men så fik vi også puttet Lillepigen og hendes veninde i noget tøj og cykelhjelm og kom en lang tur i skoven med hunden. Det var herligt forfriskende. Omend lidt fugtigt.
    Har ellers fået læst en masse bøger i sommerhus. Det bliver jo ikke helt til så meget, når man først er kommet hjem.
    Knus og god dag

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.