lørdag den 2. juli 2011

Gode bøger og regntøj


Jeg gik i seng i sommeren og er stået op i efteråret. Sådan føles det. Sådan ser det ud. Udenfor hyler vinden i træerne, regnen siler ned og det eneste tegn på, at vi ikke allerede har forladt sommerland, er at fuglene synger munter trods regn og rusk. Bliv ved med at synge, pipper de ufortrødent og opfordrer til ukuelighed. Solen kommer igen, det må den da gøre. Men når man sidder her med kaffen og skutter sig lidt i den varmere udgave af sommertøjet, så bliver man i tvivl. Kan det virkelig være sådan, at man lægger sig til at sove et sted og vågner op et helt andet? Kan man forandre sig i løbet af natten? Jeg svarer ja til begge spørgsmål. Men hvad sommeren angår, er det nok bare sådan i Danmark. Vi ved aldrig, hvad vi får. Det gælder bare om at nyde det fuldt ud, det gode vejr, når det endelig er på besøg.

I dag gad jeg godt have en lille samtale med en måned. Det havde vel været passende at tilspørge Juli, om hun var tilfreds med sådan et efterårsrusk på sin anden dag i en måned, vi alle har så sommerlige forventninger til. Om hun mon har sig en rask affære med oktober eller november eller det bare er en grille. Men hun er tavs, bor ikke her og jeg kan stille nok så mange spørgsmål, men jeg får intet svar. Det blæser bare hvileløst rundt i regnen og bliver borte med blæsten. Men hvad så med Filosoffen, tænker du måske, hvis du har læst med for måneder siden, hvor han boltrede sig på mit skrivebord. Hvorfor er han så stille nu? Jo ser du, han er her skam endnu, men han har valgt at ignorere mig. Ved et hændeligt uheld kom jeg til at vælte hans udkårne veninde Skytsenglen, så hun ramlede med et brag og hendes vinger brækkede af. Fra det sekund forsvandt Filosoffens stemme. Måske er det fordi jeg ikke har fået limet vingen på endnu. Den ligger stadig i vindueskarmen og venter på at blive til vinge igen. Måske vil han tale, når jeg får taget mig sammen og ordnet det, jeg for længst burde have ordnet. En Skytsengel uden vinge. Måske er det endda derfor, at vejret er så skidt? Ved du hvad, jeg finder lim frem i dag og får det gjort. Så kan vi måske igen høre den gode norske stemme fra den lille herre med strithår og hjerte på skulderen.

Nu sidder jeg her og får gode ideer? Regnvejrsdag. Jamen, er sådan en dag ikke perfekt til læsning? Jeg har været ret faglitterær på det sidste men har gang i to gode romaner, som jeg gerne skulle have afsluttet. Havets Katedral, den store, og en fin krimi af Tom Egeland, som hedder Pagtens Vogtere. Jeg anbefaler begge, det er god læsning. Efterfølgende venter en kø af gode bøger, som jeg gerne vil læse. Åh, der er så mange! For ikke at tale om de ord, jeg selv er ved at skrive i noget, der også gerne skulle ende som bog. Ved nærmere eftertanke har jeg slet ikke tid til at sidde her og vrøvle. Ved nærmere eftertanke vil jeg faktisk være effektiv her til formiddag, lime vinger og udføre feng-shui i klædeskab og andre gode steder. Gøre rent. For så at indtage eftermiddagen med bog, kaffe og siden hen tur med hundene (i regntøj). Og det er også løbedag i dag! Jeg har travlt.

Ha' en fin lørdag og "blæsevejr" med regnen! Så længe vi har gode bøger, regntøj og hinanden, så bliver det en god dag.

8 kommentarer:

  1. Sjovt som følelser og holdninger ændres mens ordene skrives ned.
    Jeg har en aftale om bytur og loppemarked og er faktisk en anelse fortørnet over al den regn !

    SvarSlet
  2. God tur Miri. På med det gode regntøj. Og i morgen bliver det eventyrstørvejr! ;)

    SvarSlet
  3. jeg forstår godt du reagerer på været ! her er vi vant med slike sommre.. det er sjelden vi har varme og sol i ukesvis.. akkurat nå henger tåken nedover fjellene.. det er varmt.. noe som også er uvanlig.. så her kan man gå i kjole og sandaler.. det har jeg ikke gjort før..

    Jeg tror du må få limt engelen.. filosofen er nordnorsk.. og det betyr at han har behov for å snakke.. mye !! jeg tror han kommer til å få varige mén om han ikke får komme til ordet snart ; ))

    ha en fin weekend : ) knus

    ps! jeg prøver å sykle 2-3 ganger om uken.. 7-8 km.. det har blitt lite nå.. har tankene andre steder : )

    SvarSlet
  4. Jeg har havedøren stående åben, og der er ikke en vind der rør sig her. Fuglene synger, og jeg tror, at haven er glad for en dag med regn. Og vi kan jo læse bøger og hygge os inden døre :-) Klem og god regnvejrsdag til dig!

    SvarSlet
  5. Mærkeligt med det vejr...her er der også regn og rusk.....

    SvarSlet
  6. Jeg har første feriedag og ville egentligt også gerne have sol, men sådan er Danmark jo og jeg har accepteret og vel også kapituleret. Vejret er som det nu er - og idag er det så regn.
    Jeg tror også, at det meste at dagen skal bruges indendøre om med gode bøger i reolen er der udsigt til en hyggelig dag.
    Nyd din lørdag!

    SvarSlet
  7. Her i syd har jeg sat frk. Juli i skammekrogen. På torvet i Maribo er der her i formiddag grillparty.... Det går da vist i fisk, selvom de finnede ikke er den del af menuen.
    Nå skidt, jeg er igang med Thomas Engers Skindød. Den tegner, godt og biblioteket har lige mailet, at Alt om hisorie og Illustreret Videnskab venter på mig.
    God weekend.

    SvarSlet
  8. Her jeg sitter har vi 11 grader og regn og jeg venter på den gode og blide Juli, hun har ikke vært særlig blid så langt, og Juni var også kald og fuktig, så jeg skulle ønske du tok dem under tak og ga dem noen leksjoner!!
    Nyt dagen i regntøy, klem fra meg;)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.