onsdag den 6. juli 2011

Frisør og litterære madfristelser


Solen var oppe og skinnede over mark og eng, da jeg stod op. Men pludselig er disen kommet snigende og har lagt et mælkehvidt skær over landskabet. Nu ser det halvtåget og uklart ud, som om det ikke rigtig eksisterer. Naturen har noget i ærmet. Det har jeg ikke. Men jeg har kaffe i koppen og ord i fingrene. Og andre steder. Der er altid ord. Det er bare et spørgsmål om at vælge, hvilket ord der skal ud først. De står i kø. Venter tålmodigt med længsel på, at det skal blive deres tur. Har de mon aftalt sætningerne på forhånd? Ved de, hvor vi skal hen? Jeg gør ikke, men det er jo det spændende ved processen. It's not the destination, it's the ride ...

Jeg var til frisør i går. Jeg kørte afsted til den by, hvor jeg arbejdede før, for dér bor min frisør og hende er jeg tro imod. Sådan er det med mig og frisører. Selvom jeg på andre områder elsker at eksperimentere og prøve nyt, så er jeg lidt konservativ, hvad min frisør angår. Ikke fordi hverken hår eller frisør er kedeligt, synes jeg, tværtimod, men jeg ved godt, hvordan jeg vil det have det og min frisør kender mit hår. Desuden har vi altid meget godt at snakke om. Og sådan er det vel med frisører. De kan noget med at stille spørgsmål. Måske er det en del af uddannelsen? Men jeg kender selvfølgelig også min frisør så godt, at jeg kan stille spørgsmål tilbage og således har vi en god og hyggelig dialog, mens mit hår bliver klippet. Etager. Spidser. Sådan. Nu er jeg klar til at indtage sommeren med nyklippet og sundt hår. Det føles godt!

På vej til frisøren har de placeret en stor boghandel. Det må være en del af byplanlægningen. Det er ikke tilfældigt. På vej til frisøren rundt om hjørnet skal man gå et stykke ned af hovedgaden, i hvert fald når man holder på den parkeringsplads, jeg gør. Der er mange butikker og de har fristelser sat helt derud på fortorvet, hvor man næsten falder over dem. Faktisk er det svært at komme udenom. Man skal nærmest lukke øjnene og så kan det jo nemt gå galt på andre måder. Hvis man ikke snubler i et tøjstativ, ramler man sammen med Fru Jensen eller finder sig selv liggende på fortorvet med hul på knæet. Eller det der er værre. Boghandlen har dog ikke sat bøgerne udenfor. Nej, den ligger stor og majestætisk dér og fylder med sin litterære aura. Den behøver ikke andet end sig selv og sit herlige inventar. Reoler, borde og bøger.

Jeg prøvede at komme udenom. Det gjorde jeg virkelig. Nu kigger jeg bare ligeud, tænkte jeg og gik målrettet med lange skridt forbi det sted, hvor boghandlen har slået sig ned. Og jeg var godt på vej forbi, da en stemme ramte mig som et blyhagl. Hallo! Du dér. Hvem mig? Jeg standsede op og ved ikke hvorfor. Jeg var ikke længere helt mig selv. Stemmen var fløjsblød og fristende i sit leje. Den behøvede ikke at sige mere. Nu mærkede jeg, at den havde fat i mig og mine ben adlød mig ikke længere. De vendte mig om og tog mig de tre trin op af trappen. Dér stod jeg så. I indgangen til boghandlen og så er man fortabt. Der dufter af bøger. Og ordene kommer jublende svævende, tager dig i hånden og leder dig forsigtigt derhen, hvor du aldrig helt bliver dig selv igen. Ikke før du har købt mindst en bog!

Det gjorde jeg så. Jeg købte to bøger. Kogebøger denne gang. Bøger om mad! Den ene er en bog om fantastiske curryretter fra hele verden, god vintermad med sunde ingredienser og med power på krydderierne. Ligesom jeg kan li' det. Den anden handler om at få en fladere mave. Og det vil jeg have. Det er en del af mit nye image. Nej, spøg til side, jeg har tænkt meget over kosten og har besluttet mig for at kende krop og ernæring bedre fremover, så intet er overladt til tilfældighederne. Jeg vil beholde min idealvægt og ikke nok med at jeg træner, så jeg fysisk er i form, jeg ønsker at spise tilsvarende sundt og samtidig være bevidst om det, jeg indtager og hvad det gør ved mig. Så nu kommer min rejse også til at omhandle kosten. Bogen blev købt og kom med hjem. Jeg er begyndt at læse i den. Og jeg er så småt ved at indstille mig på at rette ind. Om en uges tid. Først skal jeg i sommerhus med mor! Og dér skal vi ikke tænke på fornuftig kost og fladmavemad!

To gode bøger. Så slap den taget i mig, boghandlen. Jeg kom fri og lettere fortumlet kunne jeg gå det sidste stykke ned af gaden og rundt om hjørnet, for at blive modtaget af min gode frisør, hårvask og kaffe. Det frisørbesøg blev lidt dyrere end planlagt. Men sådan kan det gå, når man er en sjæl, der let lader sig friste af det, der fylder i hjertet. Ord. Bøger. Mad.

Billedet er lånt på wonderandwellness.com

11 kommentarer:

  1. Ja, finner du ut hvordan vi får flatere mage, håper jeg det kommer et eget blogginlegg om det...min har løsnet fra skjellettet...og lever sitt eget liv.....:)
    Frisører er man tro mot ja, helt enig. Snakke gjør de, tenk alt de vet om oss alle:))
    Helgrått med tåke her også i dag..jeg venter på sola...
    Nyt dagen Lene, klem fra meg:)

    SvarSlet
  2. En boghandel (og biblioteket) er et fantastisk sted! Drømmeverdner og virkelige verdner og længsler og smukke billeder...*Suk*

    SvarSlet
  3. jeg har samme problem som Havfruen.. jeg har fått beskjed om trening.. akkurat nå frister det ikke.. dessuten tankene er plassert på bakerste vogn.. jeg når de ikke.. : )

    frisører.. jeg har forsøkt utallige.. det er kun en som duger ! kokebøker har jeg mange av.. de står og støver ned...

    nyt dagen : )

    SvarSlet
  4. Ahhh, en boghandel.....de er helt umulige at overse eller ignorere!! Og hvis de har brugte bøger med sjæl - så går det da helt galt!

    SvarSlet
  5. Oh ja, frisørloyalitet... lige meget hvor jeg har boet, selv på Nørrebro, hvor der ret-meget-langt til Thy, har jeg beholdt både min frisør og tandlæge heroppe. For fem år siden købte vi hus i Thy, max femhundrede meter fra både frisør og tandlæge, høhø... :O)
    De gik jo nærmest hen og blev nogle mine forankringspunkter i min rastløse ungdom.

    Ord, bøger, mad... ja, så sandt som det er sagt: Det fylder hjertet! Hav en rigtig dejlig dag! :-)

    SvarSlet
  6. Åh ja,boghandler er svære at komme uden om.Selvom man prøver og prøver...:-)
    Glæder mig til forløbet om fladere mave, måske et par fif falder af...:-)
    Knus

    SvarSlet
  7. Eldstetøtta mi har flytta hjem for noen måneder, og hun er frisør ;-) Nå blir det snerten frisyre all over :-))

    Kos deg - klem Siv

    SvarSlet
  8. Frisøren har alt å si! jeg har både verv og krøller, og nåde den som ikke kjenner på håret mitt før de klipper!
    Jeg har blitt enig med meg selv om å ha kort hår fremover, og det er bare deilig!!!
    Det er så spennende med bokhandlere. Jeg kan bli derinne i times-vis, jeg også....og jeg er også svak for mat-bøker.
    Flat mage!!! Bring it to me!!! Min skulle også bli gjort noe med. Du får gi oss noen tips underveis. men kanskje du skal prøve dem først, og se om det virker!!!
    Nå skal jeg på konsert med en venninne. Og der skal jeg ta meg et stort glass vin, skål!

    SvarSlet
  9. Boghandlens magnetiske tiltrækken....den er svær at komme forbi. Kender den godt. Dejligt med sundt sommerhår. Fik også lige frisket mit op hos min LOKALE ;-) frisør. Nej, jeg kan virkelig godt forstå den der loyalitet i forhold til frisøren. Den har jeg også,om jeg så skulle flytte til Nordjylland - tror jeg :o)) Go' aften!

    SvarSlet
  10. Får vi se bilde av den nye sommersveisen tro?

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.