mandag den 18. juli 2011

Feng-shui ferie




Mandag morgen. Endnu en uges ferie ligger for mine fødder. Det er en rød løber, jeg kan træde ud på og begynde at gå. Det er en ferie uden egentlige planer, en uge, som jeg kan forme, tegne og tilrettelægge, som jeg har lyst. I går traf jeg en beslutning. Jeg så mig omkring i huset og blev lettere frusteret over den sparsomme plads og alle de ting, der hober sig op. Og selvom jeg ved, at vi flytter inden årets udgang, så kan jeg ikke længere vente på at den dag kommer. Ikke uden at gøre noget. Nu. I denne uge. Jeg har lyst til at ændre. Rydde op. Skabe lidt rum og lidt plads. Spørgsmålet er, om jeg kan skabe et nyt udtryk med de sparsomme midler jeg har og den begrænsede plads, der er til rådighed. Jeg har nogle retningslinjer. Der skal ikke skiftes møbler ud. Ikke nu. Men jeg må gerne flytte lidt rundt. Lægge tæpper over de efterhånden slidte sofaer, som ikke er mine og som jeg aldrig har været stor fan af. Jeg har bare levet med dem. Den evne har jeg. Jeg ændrer mit fokus og ser det ikke. Jeg accepterer. Det er vel i grunden en styrke, men nu skal der ske noget. Nu!

Her sidder jeg og kigger ud over landskabet fra køkkenvinduet. Drikker den sidste kaffe og gør klar til morgentur med hundene. Klokken nærmer sig 8 og dagen er ny og frisk. Skyer på himlen, skyer med regn i. Meteologerne beklager vejret, men de kan ikke love os sol og sommer i den kommende uge. Den bliver ustadig. Glem alt om planer, der handler om solbadning i have og på strand eller om at sidde ude ved bålstedet til langt ud på aftenen. Du skal i hvert fald ikke blive skuffet, hvis det ikke lader sig gøre. Bliv hellere glædelig overrasket hvis det kan. Jeg har ikke tænkt mig at beklage mig over vejret. Ikke mere. Jeg har en uges ferie og den skal bruges, så min sjæl synger og jeg bliver glad og tilfreds. Der er mange ting, man kan gøre. En af dem er en omgang feng-shui. Og jeg skal være færdig fredag aften, hvor en kær veninde ankommer med toget og skal tilbringe weekenden her på matriklen.

Flytter du nogle gange om i dine stuer? Laver du om på indretningen og ændrer på opstillingen, så det ser anderledes ud. Køber nye ting og smider gamle ud? Det er vigtigt at lade noget gå, så der bliver plads til det nye. Både udenpå og indeni. I denne uge starter jeg processen. Den kommer til at omhandle det ydre. I næste uge går jeg så videre og kigger indad. Feng-shuier mig vej til nye landskaber.

Og så skal jeg naturligvis også skrive ... ;)

Billedet er lånt på boligoasen.dk

12 kommentarer:

  1. Så sent som i går gik jeg rundt og tog lidt bestik af indenfor-situationen her på matriklen. For den har også fået lov til at leve sit eget liv og er ikke blevet passet og set efter i lang tid. Jeg har også lyst til at flytte rundt, lave om og optimere. Det sidste fordi vi er mange på få m2 og mangler "Abstellraum". Så der skal også gøres noget her i ferien.
    Og den indre? Det synes jeg tit kommer, når der er ro og ryddeligt. Vi får se. :-)
    Knus og god dag

    SvarSlet
  2. Jeg gjør det ikke ofte, men av og til forandrer jeg på ting, på plassen den står, og det kan endre en hel stue!!!
    Vi skal snart begynne å pusse opp et helt rom til, i kjelleren, et flerbruksrom, til ungene, til oss, til overnattingsgjester. Jeg har allerede innredet rommet (i hodet mitt) Men jeg vet at det blir annerledes når det står der, og ting skal få sin plass. Det er noe med "flowen" i rommet som betsemmer da.
    Må du ha en fin ferie-uke, sol eller ei. Jeg håper på en god dag selv. Knus.

    SvarSlet
  3. Vi bor meget småt, så der er ikke så mange muligheder for rykke rundt på møblerne. Men jeg holder meget af at skifte enkelte ting ud - og også af at rydde op og skabe ro og luft rundt om og indeni. Klem og en god dag til dig :-)

    SvarSlet
  4. Du må hygge deg med ommøbleringen, og med livet og dagen, sånn ellers også.
    Og hvem vet. Vi har kanskje mange positive overraskelser som ligger der på lur, og venter. På oss alle sammen. En fin tanke, det! :)

    Jeg ommøblerer av og til,
    men kjøper sjelden noe nytt til huset.
    Da kjøper jeg heller en del til hagen.
    På denne tiden av året, i alle fall.

    Vi har til og med malt om igjen gamle furuhyller og skap fra tidlig på 90-tallet.
    Det ble fint!
    Jeg planlegger forøvrig kjøp av et nytt bokskap i nærmeste fremtid. Leter...

    God dag! :)

    SvarSlet
  5. Jeg er i grunnen ikke så veldig flink til å flytte om så ofte, men det kommer vel mest av at jeg liker det som det er - jeg tenker ganske nøye over det FØR jeg plasserer noe, og så er det der jeg vil ha det :-) Og så er jeg så glad i det jeg/vi har, at jeg har ikke lyst til å bytte ut så mye heller :-D I dag skal jeg rydde klesskap jeg, for DER er det trangt der :-P

    Ha ei flott uke, Lene - klem Siv

    SvarSlet
  6. Endring er viktig, tenker jeg... Ommøblering i sitt indre - og i det fysiske rundt seg. Ofte henger det sammen for meg. Når jeg er i mental endring, må jeg ofte ommøblere,male eller kaste en masse... ting henger sammen...
    Takk for herlige ord hos meg! Ja, Kreta inspirerte stort - og gav meg mye energi! Nyt den siste ferieuken! Jeg har fire uker til, og de skal nytes til fulle! Klem!

    SvarSlet
  7. Den evne du har til aksept og tilfredshet med nuet, med tingenes tilstand og det som er, er beundringsverdig, Lene. Men som du sier, endring kan også være av det gode. Lykke til med dine feng=shui-planer.

    Jeg endrer veeeldig sjelden de ytre ting i huset, ommøblerer så og si aldri, og kjøper sjeldent nye ting. Men i helga ommøblerte vi på galleriet, noe jeg har planlagt lenge, men ikke orket. Det ble kjempefint, og vi er strålende fornøyde, og dette har ført til at jeg sitter der oppe mye mer nu enn før. Herlig!

    Ha ei fin siste ferieuke, Lene.
    Klem

    SvarSlet
  8. Iiiihhh - en Feng Shui uge! Hvor skønt! Mit arbejds-mikroskopiske-område trænger gevaldigt til at blive til et sted, hvor jeg elsker at arbejde fra. Glæder mig til at høre om dine tryllerier;0)

    SvarSlet
  9. JA jeg flytter om, flytter på nips og indretter i et væk! Jeg elsker det og bliver aldrig færdig. Dog har jeg igennem årene fået købt mig nogle gode klassike møbler og lidt kunst som nu danner rammen for min indretning. Det flyttes der ikke rundt med, men der tilføjes jævnligt nips og lign:)

    SvarSlet
  10. Blir en mindre omkalfatring i heimen i høst. Samboeren flytter ut til uka, og badet skal renoveres. Helt. Og siden samboerens soverom blir ledig flytter minstemann inn dit, noe som gjør at stua kan ommøbleres. Seng med hev/senkmekanisme er praktisk når man har en pleiepasient på 14 som må stelle flere ganger om dagen, men den tar plass. Så da drar skuvsenga i samme slengen som spisebordet byttes fra rektangulært til rundt og det blir ny seng med sofafunksjon (eller var det omvendt?). Feng Shui følger gjerne med, har noe med trivselen å gjøre.

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, nå om Snare turer

    SvarSlet
  11. Jeg ommøblerer ikke ofte. Jeg tenker at jeg skal gjøre det, men gjør det ikke. Men syns det er moro de gangene jeg gjør det. Spesielt etterpå. Veien fra tanke til handlig hos meg kan være lang. Iallefall når det gjelder ommøblering.

    Så deilig at du har energi til å gjøre slike grep hjemme. Viser du før og etter bilder kanskje?

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.