torsdag den 7. juli 2011

Barcelonas balkoner


Har du noget bestemt, du kigger efter, når du er på ferie? Og her mener jeg ikke en strandferie på Kreta, men når du besøger en europæisk storby eller måske en by i en anden del af verdenen. Da vi var i Barcelona, mindede jeg mig selv om at kigge op. Ikke bare gå i gadeniveau og kigge ligefrem, selvom der også var meget at se på, men bøje hovedet bagover og kigge op af husmure og lade blikket hvile på tagrygge og hvad det ellers kunne hvile sig på. Jeg havde i forvejen læst om Barcelona og dets arkitektur, som jo i allerhøjeste grad er præget af den gode Gaudi. Ham har du sikkert hørt om. Jeg tænker, at jeg i et andet indlæg kan fortælle lidt om ham og vise nogle af de billeder, jeg tog af hans vidunderlige eventyrlige bygninger, hvor intet er overladt til tilfældighederne. Fantastisk. Men altså. I Barcelona kiggede jeg ofte op og jeg blev næsten svimmel ved at stå sådan så længe og beundre de mange balkoner og altaner.

Findes der i Barcelona overhovedet lejligheder uden tilhørende altan eller balkon? Jeg tror det næppe. I hvert fald synes størstedelen af husene at være udstyret med balkon om det så er en helt lille en, hvor der dårligt kan stå en klapstol og en potteplante. Det gjorde der nu alligevel, for indbyggerne har det med at udsmykke deres små udestuer. Og det så hyggeligt ud. Jeg blev forelsket i Barcelonas balkoner og snart blev det et lille projekt at finde skønne altaner og balkoner og forevige dem.

I øvrigt kom der mange historier løbende og præsenterede sig, når jeg stod der med kamera og glanede op af husmurene. Kun fantasien satte grænser, for hvem mon ejede lige netop den altan? Eller den? Hvem har plantet lyserøde blomster og stillet et lille bord med tilsvarende stol ud på de få kvadratmeter, der var til rådighed? Hvem sidder dér, når mørket sænker sig over Barcelona og kigger ned på gaden eller over på husmuren overfor, for i de gamle dele af byen var der ikke langt mellem husene. De ligger så tæt at himlen dårligt kunne kigge ned. Der er kun en lille sprække mellem himmel og jord. Og hvem sover bag det blafrende gardin, mens byen ånder videre og nat bliver til dag?






12 kommentarer:

  1. Sikke en dejlig tur til Barcelonas "opland" hihi. Det er nemlig rigtigt, at man skal huske at kigge opad; sådan er det i de fleste byer - også København, hvor man kan se en masse sjovt, hvis man kigger efter. Gaudi er fantastisk spændende og meget underlig på en god måde. Jeg kan godt lide den slags fantasifuldheder.

    Det er rart at høre, at jeg ikke er alene om bogbutikkers tiltrækningskraft. Jeg elsker at gå og kigge og kan gøre det i timevis, hvis jeg er oplagt, men jeg er priviligeret, for jeg kan gøre det i England, hvor jeg egentlig helst vil kigge. Det sjove er bare, at jeg foretrækker de mindre boghandlere - det er, som om de kæmpestore tager pusten helt fra mig, og jeg ved ikke, hvor jeg skal starte. De små, derimod, hvor udvalget er nøje gennemtænkt, og hvor man kan finde de gode perler - det er dem, jeg holder allermest af... :-)

    SvarSlet
  2. Jeg er enig med dig, Mia. De mindre boghandler er små perler, hvor man virkelig kan koncentrere sig om udvalget, der ikke er tilfældigt. Desværre er de sjældne efterhånden. Måske er der flere i England?

    Nyd det derovre. :)

    SvarSlet
  3. Jeg vil frygtelig gerne opleve Gaudi Museet i Barcelona. Han minder mig lidt om Hundertwasser - de havde en frodig fantasi.
    Åh ja, du har ret, man skal huske at kigge op, når man er i fremmede byer - sikke nogle fine billeder!
    Klem og ha' en rigtig god dag, Megan!

    SvarSlet
  4. jeg har alltid knekk på nakken.. asfalt interesserer meg ikke.. derimot balkonger, fasader og takspir.. de gir meg hjerteklapp..

    de flinke med balkonger der sør.. i alle middelhavsland.. de er som smykker.. den ene vil overgå den andre : ))

    det som facinerer meg mest.. er alle blomsterkrukker de får plass til på de små balkongene.. de klamrer seg liksom fast mellom sprinklene..

    jeg har alltid drømt om å bo der.. i en leilihghet med skodder foran vinduene.. der tøjvask henger på snorer mellom husene.. og blomsterkrukkene klamrer seg fast på balkongen : ))

    ha en deilig dag og takk for turen : ))

    SvarSlet
  5. Dejlige billeder. Har ikke været på stor by rejser, men en del forskellige steder i Grækenland. osse på små øerne. Her er kirkerne det jeg bemærker, små og store. Kan være så kæmpe, og enorme og tage pusten fra en, og samtidig så små, og bære præg af små midler. Kontrasterne springer i øjnene.
    Da jeg boede i KBH tog vi tit cyklerne op ad strandvejen, ud til de "rige" og så på facaderne, bilerne og talte om og gættede :-) os til hvem der kunne have råd til de store kasser...En sjov ting..:-)
    God dag, opg Knus
    Tina

    SvarSlet
  6. Artig å se bilder fra Barcelona! Det du skrev om at "alle" har balkonger, det fikk meg til å tenke på at vi mennesker kanskje har et innebygd behov for å se himmelen, for å kjenne frisk luft i nesen og for å omgi oss med levende vekster?

    Å ha en balkong utgjør uten tvil en stor faktor for trivselen!

    Klem!

    SvarSlet
  7. Ih, det er lige billeder for mig. Jeg elsker også at kigge opad - og se på arkitekturen.

    SvarSlet
  8. Herlige balkongbilder :-) Jeg er ganske opptatt av dører, og laget en dørserie etter Romaferien i fjor ;-)

    Ha en fin dag - klem Siv

    SvarSlet
  9. Kom pludselig til at tænke på åbningshistorien i "Verden ifølge Garp" - var det ikke noget med en handske, der falder ned fra en balkon? Der er så mange historier... Skriv dem, Lene! ;o)

    SvarSlet
  10. Smukke ord og billeder fra og om Barcelonas balkoner. Men m.h.t. Kreta var det nu dér, jeg i sin tid selv blev optaget af balkoner ;-) Balkoner der hang på gamle faldefærdige huse, som jeg måtte fotografere og senere bruge som motiver til malerier. Dejlig torsdag til dig. Knus

    SvarSlet
  11. Hei :)

    Fine bilder. Kjenner meg igjen ,går og kikker opp på alle bygningene,og kommenterer flotte balkonger og fasader...og farvene husene er malt i. Får nesten kink i nakken av å bare gå og titte opp :)

    Ha en fortsatt fin dag. :)

    SvarSlet
  12. Man kan undres, for dette er virkelig et søreuropeisk trekk, kanskje har det med små utearealer i en by, så dette er stedet hvor man nyter kveldslufta:)
    Nydelig er de ihvertfall.
    Kos deg i sommerhuset; jeg skal ha med datter og prinser til hytta imorgen;)
    klem fra meg;)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.