søndag den 26. juni 2011

Tapas og tilfældigheder


Man kan få god tapas i Barcelona, men dette indlæg handler måske i højere grad om tilfældigheder. For vores kulinariske udfoldelser på rejsen var nærmest helt tilfældige. Og her sidder jeg en søndag morgen efter løbetur og bad og nyder min kaffe og mit knækbrød med mere og priser mig lykkelig over, at jeg kan tanke ordentlig op efter turen og gøre klar til den næste. Så jeg har god energi. Brændstof. Jeg er glad for knækbrød med ost som en del af mit morgenmåltid. Det ligger godt i maven uden at den begynder at rumle eller jeg føler mig oppustet. Og så bliver jeg mæt på den gode måde.

Desværre have jeg ikke noget knækbrød i Barcelona, var jeg nær ved at skrive, for det havde gjort underværker. Og hvordan kan jeg dog tænkte på noget så nordisk som knækbrød, spørger du måske, når jeg er på rejse i selveste Catalonien og har alverdens spanske kulinariske herligheder til rådighed. Det var bare at gå ombord! Jeg kan godt forstå dit spørgsmål og kunne selv finde på at stille det, men nu var det altså sådan at der var morgenmad på hotellet, en såkaldt catalonsk morgenbuffet som vi havde betalt for og som vi med glædelig forventning skulle indtage den første morgen. Umiddelbart så den dejlig ud, fristende med farver og der var tilsyneladende lidt af hvert, lidt for enhver smag. Tilsyneladende. Og så er det at tilfældighederne kommer ind i billedet.

De lune retter som bacon, pølser og spejlæg på toast var halvkolde. Spejlægget var afgået ved døden på det tørre ristede brød og lå under en lyslampe uden håb tilbage. Frugten havde kendt bedre dage, men der var da kogt skinke (hvorfor ikke den gode spanske skinke?), noget ost og en tvivlsom rød spegepølse, som ville have gjort den 3-stjernede misundelig. Men kager. Der var kager! Flotte kager i alverdens farver og som ville friste på ethvert tebord ud på eftermiddagen, men ikke morgenen, når man skal tanke op til en dag i Barcelona på gåben. Når man skal udforske, opleve og være frisk  hele vejen, energi til seværdigheder og alt det, der bare dukker op til nydelse for sanserne. I øvrigt er jeg i forvejen ikke den store kagespiser, så jeg gik langt udenom det, der var mest af. Kager. Hvad de lavede på en morgenbuffet må guderne vide, jeg ved det ikke. Jeg spurgte heller ikke. Men kaffen var god! Det skal de have på hotellet, de lavede god kaffe.

Hvad spiste jeg så? Jeg spiste lidt af det brød, der trods alt var til rådighed, hvidt brød, som jeg normalt ikke rører. Det gør ikke noget godt for mig. Det vokser i maven for en stund og giver mæthed, men det er en oppustet mæthed, som ikke varer længe. Til gengæld føler man sig tung. Jeg forsøgte mig med osten, nippede til frugt på trods af det kedelige udseende, en yogurt, lidt bacon. Tilfældigheder. Og ved du hvad? Det kunne mærkes på energien, at vi ikke fik et ordentligt morgenmåltid. Det er simpelthen alfa omega at man tanker ordenligt op. Jeg forsøgte faktisk at finde knækbrød i nogle af de supermarkeder, vi kom forbi, men det lykkedes mig ikke. De gjorde det ikke i crisp bread og det mørke af slagsne. Havde det været et bedre hotel, kunne vi have spist omelet, men den måtte vi indtage på andre tider af døgnet andre steder på vores vej.

Men vi fik god tapas i Barcelona! Måske var det tilfældigt, hvilke tapassteder vi faldt over, men det vi smagte, var utrolig godt. Og vi endte faktisk med at have en yndlingstapasrestaurant i La Ribera, hvor vi spiste 2-3 gange. Jeg prøvede i øvrigt også deres paella og den var guf.

Ha' en dejlig søndag. Om lidt drager hundepigerne og jeg i sommerhus. Nu har jeg løbet tur og tanket op med et godt morgenmåltid, så jeg er klar til dagen og vejen. Håber det samme for dig. Nyd turen og søndagen! :)



6 kommentarer:

  1. Mad er brændstof.
    Mad er glæde.
    Nyd din Søndag :-)

    SvarSlet
  2. Uhm - lækre billeder! Drømmer om calamares a la plancha, pan con tomate, tortilla de patatas, jamon serrano og andet lækkert fra Barcelona!!!

    Men det morgenmadsudvalg lader noget tilbage at ønske - forstår godt, at I var lidt flade med det i tanken.

    SvarSlet
  3. Frokosten er det viktigste måltidet vi tar. Hvitt brød spiser ikke jeg heller, det er ikke bra for oss. Det er som lim.....
    Løpetur hørtes godt ut:) Min tur igår var medisin for ryggen, mye bedre i dag:)
    Ha en fin søndag Lene, klem fra meg:)

    SvarSlet
  4. Jeg er vild med min egen "danske" morgenmad og det er faktisk en udfordring, at finde noget der kan matche den på rejser. Jo, jeg er også vild med en dejlig morgen buffet, men ofte er det der serveres for fedt og tungt og jeg ender med en fornemmelse af at være en ballon!
    Næhn, havregryn med skummetmælk og frisk frugt, det ved man hvad er. Og det giver energi til formiddagens udfordringer:)

    SvarSlet
  5. Ha' en dejlig dag i sommerhuset, Megan - ja, jeg giver dig ret, vores morgenmåltid er utroligt vigtigt.
    Klem!

    SvarSlet
  6. de spanjoler vi ble kjent med spiste sødt til frokost.. de sa det var fra gammel tid.. da araberne invaderte Andalucia.. svart kaffe og søte kaker.. mange av de er bakt på dadler.. de smaker pyton ! de går i barer å spiser inden de tar til arbejde..

    det fanden meg for dårlig den morgenmad I fik servert !! jeg ville klaget !! man skal da slet ikke betale for slikt !!

    Tapas kan jeg godt leve med.. helst med variasjoner som de pleide tidligere i Spania.. vi gikk til den samme bar hver dag i 15 dager.. vi fik aldri det samme servert : ))

    du skal gjøre som vi nordmenn når du reiser.. vi tar med morgenmad : ))

    ha en fin ny uke !

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.