lørdag den 11. juni 2011

Min yndlingsbuket


Det ser ud til at blive en fin dag. Pinselørdag. Solen skinner fra morgenstunden og himlen er blå. Jeg har sovet godt og længe og nyder nu at sidde over kaffen med ord, juice og knækbrød. Stikkelsbærmarmelade fra Irma. Den økologiske. Har du prøvet den? Og nu reklamerer jeg og det var egentlig ikke meningen, men pyt. Den er nemlig det værd. Jeg vil gerne sætte mit navn på. Jeg elsker stikkelsbær og de minder mig om min barndom. Sommerdage og stikkelsbærgrød. De sure bær, som bliver gjort en smule sødere i marmelade og grød, men stadig så de har deres sprøde syrlighed i behold. Uhm. Den smag holder jeg meget af.

Noget andet, jeg holder utrolig meget af er at betragte de vilde blomster på brakmarker og i grøftekanter. De dukker op alle vegne i øjeblikket. De er mine yndlingsblomster, de er ukuelige og smukke, som de klarer sig selv og forplanter sig i underskønne kombinationer. Tilfældigt ser det ud, som de har placeret sig, men tror du det er det? Eller har de på forhånd aftalt, hvordan de skal stå, så de tager sig bedst ud?

Jeg har længe gået og beundret dem og smilet over synet, når jeg gik tur med hundene. Tænkt, at jeg var en heldig kvinde, som fik lov til at nyde synet af deres vilde, farvestrålende skønhed. Nok se og ikke røre. Jeg har ikke plukket nogen. Jeg har overvejet det ja, men jeg kan alligevel ikke få mig selv til det. Og jeg blev lidt harm, da jeg så en ung pige smide sin cykel i grøftekanten for at kaste sig ind på marken, i blomsterne, og bryde dem fra deres stilk og snuppe dem med sig for synet af deres venner. Lad dem være, tænkte jeg, kan du ikke se, at de udgør et fantastisk maleri, noget af det smukkeste, naturen har skabt? Hvorfor skal vi altid have det med os? Hvorfor skal vi altid eje i stedet for bare at nyde, dér, hvor det er? Men jeg ved jo godt at piger plukker blomster. Og damer ligeså. Jeg bliver bare så ambivalent, når det gælder mine vilde blomstervenner. Så jeg tilgav på stedet den unge pige og håber, at hendes fine buket har bragt glæde.

Jeg gjorde noget andet. Jeg tog mit kamera med i går og så gik Josie og jeg tur på marken. Hun fandt gode fjer fra fasanerne. Dem kan hun ikke stå for, og eftersom de alligevel havde smidt dem fra sig, så tog hun en med hjem. Jeg tog blomster med hjem, men det var i mit kamera. Jeg vil så gerne vise jer min yndlingsbuket. Noget så fantastisk må man bare dele. Give videre. Det er hermed gjort.

Ha' den dejligste pinselørdag. Må solen skinne på dig! :)






Og her er Josie med sin fjer :)

11 kommentarer:

  1. Dejlige blomster - og stikkelsbær er også en af mine favoritter...

    SvarSlet
  2. Slike blomsterenger er et syn! Finnes ikke vakrere blomster enn de som (helt sikkert avtalt) kommer opp rundt omkring:O)
    Nyt lørdagen, sett fjæren i hatten og kos deg; klem fra meg;)

    SvarSlet
  3. Blomstereng er så vakkert og det er fristende å ta med heim. Min erfaring er allikevel at når de kommer inn i vase så henger de med hode med en gang. Nei helt enig i at de likegodt kan stå der de er og vere til glede for alle:-))

    Ha en nydlig pinsehelg og kos deg masse:-)

    jannetove

    SvarSlet
  4. Tak solen skinner...dejligt hele dagen igennem har den været så venlig. Jeg holder også meget af de vilde blomster og planter. Et foto er jo også en måde at tage dem med hjem på. Stikkelbærmarmeladen fra Irma...kender jeg godt...uhm :-) Fortsat god pinse!

    SvarSlet
  5. Skønne blomster og fin fjer Josie har fundet. God søndag til jer.

    SvarSlet
  6. Fantastisk innlegg som jeg kjente meg veldig igjen i! Stikkelsbær er også noe jeg forbinder sterkt med min barndom... og blomsterenger er vakre malerier...og som du selv beskriver det så flott... De burde få lov til å stå i fred, men det er ikke alltid lett å la være.. Det er fantastisk å kunne få lov til å "fråtse" i blomsterbuketter fra vår frie natur... Og jaaaa, jeg nyter alt som skjer rundt meg om dagen, Megan!! Utrolig moro! - og tusen takk for dine gode ord! Ha en fortsatt strålende pinse! Klem

    SvarSlet
  7. Markblomster er de vakreste.

    Når vi nå var i Italia blomstret det så vakkert langs grøftekantene. Spesielt valmuene syntes godt. Og en fantastisk duftende vindel som var blekrosa, og kornblomster og ...og...

    God pinsesøndag fortsatt, Megan :o)

    SvarSlet
  8. for en deilig bukett : )))) nei, jeg plukker heller ikke med hjem.. synes de skal få stå der så alle kan nyte de.. plukker også sjelden fra egen hage.. hva skal jeg da se på når jeg er ute : ))

    ha en fortsatt deilig pinsesøndag : ) knus

    SvarSlet
  9. Sidder selv med mine sene morgenkaffe. Det bliver vel mere en formiddagskaffe. Selvom jeg næsten lige har slået et par trætte øjne op og forsøgt at få gang i kroppen. Nyder en tur her hos dig, læser lidt her og der, for det er et stykke tid siden jeg har været i Bloglandsbyen. Meget andet har taget min tid.
    Tak for pinsebuket. Og nyd selv solen her mandag.
    Knus til dig :-)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.