fredag den 24. juni 2011

Jetlag eller ej


Jeg har mange gode minder fra vores uge i Barcelona, men lige nu er det faktisk svært at slå ned på en enkelt oplevelse og skrive om den. Måske er det bare for tidligt? Mit hoved og hjerte er fuld af indtryk, men de er tilsyneladende ikke helt modne til at blive beskrevet med ord. Faktisk føler jeg mig næsten jetlagagtig her til formiddag, efter dagen i går med en masse praktiske gøremål og gæster til aften. Dagen gik, jeg fik ordnet det jeg skulle, vasketøj, indkøb, forberedelser til middagen, som var enkel og god. Nye danske kartofler, en øko culotte på grillen, bernaisesauce og en god salat. Gæsterne havde italiensk rødvin med og vi sad i haven og hyggede. Fik jordbær til dessert. Tændte bål i fyrfadet. Oplevede de lyse sommernætter på nært hold, midt i dem, lige dér hvor året deler sig og igen går mod mørkere tider. Jeg elsker det tidspunkt og kunne sidde ved bålet i evigheder. Men gæsterne måtte bryde op inden midnat og køre hjem. Det er jo arbejdsdag i dag.

Jetlag. Nej, det har man vel ikke, når man har været en tur i Barcelona. Vel? Men lige nu forekommer kontrasten til det buldrende storbyliv og varmen, alle menneskerne, metro og lange gåture gennem byen med kort og guidebog, enorm. Jeg er tilbage på landet og jeg er ikke længere den bybo, jeg var engang. Jeg nød det summende byliv i fantastiske Barcelona, men jeg kan mærke, at jeg sætter stor pris på roen og den friske luft i mine nu hjemlige omgivelser. Det er lettere at falde til ro herude. Pulsen er langsommere, stilheden er godt for sjælen og jeg har brug for den ro. Men efter et stykke tid bliver jeg rastløs. Så længes jeg efter byen og det liv, jeg har forladt. København. Andre storbyer. Som Barcelona. I grunden er jeg vel bare heldig, fordi jeg har mulighed for begge dele og kan være ligeså sammensæt og speciel, som jeg har lyst til. At jeg også tager mig selv i at længes efter hav og bjerge, må jeg bare smile af lige nu. Her er hverken hav eller bjerge. Og hvor bjergene kommer ind i billedet, aner jeg ikke, men jeg elsker dem og på forunderlig vis giver synet af bjerge mig en klippefast ro i sindet.

Men altså Barcelona. Hvilken herlig by. Fuld af kontraster af nyt og gammelt. Jeg fik set Havets Katedral. Flere gange. Måske er det fordi jeg (næsten) har læst bogen, men den har en helt speciel plads i mit hjerte. Det samme har bydelen La Ribera. Inden vi tog hjem, skulle jeg lige derhen igen. Gå en tur, som vi gik flere gange, forbi en god tapasrestaurant, hvor vi spiste godt, udskænkning på det lille torv, en oase midt imellem huse, bygget så tæt at man næsten ikke kan få luft. Himlen er kun en sprække mellem tage og altaner. Og nej, jeg fandt ikke De Glemte Bøgers Kirkegård. Det glemte jeg paradoksalt nok! ;) Findes den overhovedet? I så fald må jeg jo tilbage og lede. Barcelona, jeg kommer helt sikkert igen!

Og jeg vil helt sikkert skrive meget mere om Barcelona og små gode oplevelser i kommende indlæg. Men lige nu vil jeg rejse mig og indtage dagen. Jetlag eller ej. Ha' en fin fredag og har du set vejrudsigten? Sidst på weekenden og først i næste uge bliver det virkelig sommer her til lands. Hedebølge skrives der om!

11 kommentarer:

  1. Ja, sikke et skønt vejr, DMI stiller os i udsigt - spanske temperaturer!
    Du må tilbage til dit hjertes by! Det er sådan jeg har det med London :-) Barcelona har jeg til gode.
    Klem og en go' fredag til dig!

    SvarSlet
  2. Uuuhmm, Barcelona.
    Er vild med den by - glæder mig til at læse mere om dine indtryk.
    Nyden dagen - god skrivelyst, hvis det er det, du skal? ;-)
    Knus fra Istanbul!

    SvarSlet
  3. Dejligt at du havde en fantastisk tur til Barcelona ;-) Selv er jeg stadig hovedkuls forelsket i byen og bliver her derfor ;-)

    Santa Maria del Mar (Havets Katedral) har også en helt specielt plads i mit hjerte... og ja det er kun forstærket af også at have læst bogen.

    ...Desværre findes "de glemte bøgers kirkegård" ikke i virkeligheden. Men gaden hvor den i bogen er placeret findes...

    SvarSlet
  4. Annette, jeg kan sørme godt forstå du bor i Barcelona! :) Og tak fordi du kastede lys over "De Glemte Bøgers Kirkegård". Så må jeg jo bare lede efter gaden næsten gang ... måske efter et insider tips fra dig! ;)

    SvarSlet
  5. Det er rart korleis vi endrer oss - før var alt så spennende med storbyen sjønt eg har aldri budd i ein. No får eg nesten angst når eg har vore i byen ei stund......kan det vere alderen;)

    Pakker her no - skal til "ekstremsportveko" på Voss - ei veke med festival og all verdens ekstremsport. Gubben hopper fallskjerm så det blir nok litt tid på et fallskjermfelt for meg - men ei god bok og et strikketøy i bagasjen - ja så koser eg meg.

    Ha ei fortreffeleg helg og nyt varmen når den kjem.....på Voss er det meldt dårlig veir så send gjerne litt godveir nordover om du kan;-))))

    Klem

    SvarSlet
  6. Heisann :)

    Barcelona høres flott ut :)
    Jeg venter fortsatt på at solen skal dukke opp på himmelen,men den kommer vel:)
    Dagen i dag er god, så da er alt vell :)
    Ha en superfin helg.

    klem :)

    SvarSlet
  7. jeg forstår godt den følelse du har.. jeg kan også godt lige storbyer.. det pulserende livet.. der mennesker møtes i en smeltedigel.. jeg liker larmen.. og jeg kan godt finne stilheten.. midt der i storbyen.. man skal bare vite hvor : ))

    ha en dejlig weekend : ) knus

    SvarSlet
  8. Hetebølge hadde vært noe; jeg tror jeg er moden for det:O)
    jeg kan nyte både det pulserende liv og bølgene som slår mot land, men i hverdagen foretrekker jeg det stille...men kan godt sitte på en fortausrestaurant og nyte en slags stillhet;)
    God weekend til deg, klem;)

    SvarSlet
  9. tenk, du ahr vært i fantastiske Barcelona....det har ejg enda tilgode, gleder meg når det engang blir....

    synd "de glemte bøkers bakgård" ikke finnes men der finnes jo så masse annet ;) klem klem til deg og håper virkelig den hetebølgen når helt hit opp, er klar for litt sommer nå ja!!!!!



    GundaM (som ikke får til kommentere med google...)

    SvarSlet
  10. Jetlag...det kanman altså godt ha' selv om man "bare" har været i Barcelona. Jeg skal bare en tur til Jylland, så har jeg jetlag...griner. Nej det har jeg selvfølgelig ikke. Men det handler jo også om at omstille et sensitivt og kunstnerisk sind :-) Dejlige Barcelona og Havets Katekral...jeg var vild med bogen, vild med Santa Maria del Mar og kvarteret omnkring.åber, du får en dejlig weekend. Knus

    SvarSlet
  11. Jeg har aldrig haft jetlag (mest fordi jeg kun har fløjet en gang og ikke mindes det), men mange indtryk kan vel også give sådan en indre summen, ligesom træthed.
    Rigtig god weekend her fra ☺

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.