lørdag den 25. juni 2011

Gràcia på en søndag


Det handler om at omstille et sensitivt og kunstnerisk sind, skrev Charlotte i sin kommentar til mig, da jeg undrede mig lidt over følelsen af jetlag i går. Jetlag efter en uge i Barcelona. Jamen i så fald, så var det det, jeg gjorde! Så jetlag kan man altså godt have, selvom man kun har været en tur til en europæiske storby. Og ikke hvilken som helst storby vel at mærke. Men nu er jeg landet og sidder her i tvivlsomt dansk sommervejr en morgen sidst i juni. Jeg er tilbage på landet og lyden kommer fra fuglene udenfor og hundene, som leger på gulvet i stuen. De hygger sig med hinanden om morgenen, laver små lyde, mens de tumler lidt. Søde er de og jeg savnede dem faktisk i Barcelona. Men jeg så på andre hunde. Og mennesker.

Sådan er det med mig. Jeg oplever i flere lag. Der er alle turistattraktionerne, det man skal se. Det, man kan finde på et kort og i turguiden. Så er der alt det andet. Det, jeg får øje på. Pludselig ser ud af øjenkrogen. Falder i staver over. Det kan være grafitti på en husmur. Eller en farve i et butiksvindue. Et glimt af noget, som rører mig uden at jeg umiddelbart kan sætte ord på. Det kan også være hunde og mennesker. Synet af kærlighed, omfavnelser, ægte følelser udspillet på et fortorv eller en plads. En mand med sine hunde, som leger med en plastikflaske, der kastes hen over pladsen. En altan med blomster. Et ansigt i et vindue og en historie, som pludselig dukker op i mine tanker. Jeg falder i staver. Jeg fantaserer. Og så er der alt det, det gør ved mig. Tankerne, følelserne, noget jeg genkender, som minder mig om noget eller bare rører mig uden at jeg nødvendigvis kan sige hvorfor. Sådan er det bare.

Nu kan jeg mærke Barcelona i min sjæl. Alt det, jeg så og oplevede. De mange lag, der nu kan bearbejdes og tages frem. Bruges. Nydes. Fortælles videre. Og jeg kan konstatere at jeg er ret vild med Barcelona. Jeg ville bare have ønsket, at jeg kunne spansk, for så kunne jeg have kommunikeret lidt mere med de lokale. Men måske næste gang. I hvert fald har Barcelona givet mig stof til eftertanke, til historier og i det hele taget. Jeg er berørt. Der er noget ved den by. Det, der ikke altid er tilgengængeligt for det blotte øje. Og det, der er. Hvis man ser. Bare sidder og lader sig opsluge af byen og bliver en del af det, der udspiller sig på en søndag i Barcelona.

Billederne er fra Gràcia, et kvarter i Barcelona. Det skulle efter sigende være et af Barcelonas mest lokalpatriotiske kvarterer og den dag i dag er kvarteret stadig et yndet boligområde for gamle 68'ere, kunstnertyper og studenter. Måske var det derfor, jeg befandt mig så godt dér? ;) Pladsen hedder Placa del Sol.





7 kommentarer:

  1. Har faktisk spekuleret på et lille trip derned...men hundene...nu er Sønnen der ikke mere til at passe. Det er dejlige billeder af en stemning.

    SvarSlet
  2. Dejlig beskrivelse af det at rejse. For mig er det også, at få alle oplevelserne med. Både dem der er lige til, at få øje på, men også dem der opleves igennem sanserne. Og så er det, at rejse også at komme hjem og "fordøje" oplevelserne.
    God lørdag til dig!

    SvarSlet
  3. Jeg får lyst til at pakke tasken !
    dejlige billeder og gode ord.

    SvarSlet
  4. jeg får også lyst å pakke tasken å rejse ! jeg er vild med historie.. jeg elsker de gamle byggverk.. kunst som er skapt av menneskehender for flere hundre år siden.. jeg blir aldri mett..

    jeg har opplevet Roma.. dit vil jeg igjen.. det er så megtig.. intrykkene sitter fast selv etter 6 år..

    jeg ser en fontene her som minner om den ved spansketrappen i Roma.. Bellini tror jeg.. jeg er ikke så god på de navne : ))

    ha en fantastisk lørdag.. knus : )

    SvarSlet
  5. Det er jo nettopp disse små inntrykkene som man husker og som gir byen sjel...ikke de store severdigheter;)
    Nyt dagen, klem fra meg;)

    SvarSlet
  6. Hvor er det dejligt at læse at du har alle sanserne åbne Lene, det er så vigtigt for at kan leve i nuet, være opmærksom på duftene og de visuelle indtryk der foregår omkring een, dejligt.
    Velkommen hjem igen, jeg glæder mig til at læse mere om Barcelona.
    I kærlige tanker, god Lørdag.

    SvarSlet
  7. Herlig beskrivelse og fine bilder :)
    Jeg har aldri vært i Barcelona, men ønsker å dra dit en dag. Gleder meg til å høre mer om dine opplevelser :)

    Fortsatt god helg til deg, Lene.
    Klem :)

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.