tirsdag den 14. juni 2011

Gamle skatte og en gudegave


Sørg for at dit liv er usædvanligt underholdende. Du behøver ikke være smuk, rig eller smart - bare meget entusiastisk! Sådan siger Bette Midler og jeg kunne ikke være mere enig. Entusiasme er en gudegave! Jeg har skrevet om det før og i går mindede Bettes ord mig om styrken i det at kunne begejstres. At kunne blive noget så tændt over en ide, noget man oplever, tænker eller ser. Hvad som helst. Det er en gnist af glæde, der umiddelbart tændes, en sprudlende begejstring over de muligheder og det potentiale, der ligger i det, man ser eller tænker på. Den slags kan få mig til at hoppe på stedet og fægte med armene. Og jeg er efterhånden helt klar over, at det er en styrke og noget, jeg skal være glad for at have fået i fødselsgave.

For entusiasme er en gudegave. Gud er det så! Hvorfor skal vi altid være så afmålte i vores begejstring? Hvorfor har vi lært at tage det hele med et gran salat og spise brød til? Og hvad har brød i øvrigt med umiddelbar glæde og begejstring at gøre? Når man spiser brød til, så ligger det i kortene at man overdriver. At man er for meget. Så skal man spise brød til og dermed dæmpe den gode smag af glæde. Dulme entusiasmens ild, så den ikke brænder så voldsomt. Har du nogensinde fået at vide, at du er for meget? Det har jeg og det sørgelige er, at jeg i mange år troede på det. Jeg lagde låg på. Jeg havde ikke lyst til at skille mig ud. Men det har jeg nu. Og jeg synes at alle mennesker burde skille sig ud! Være særlige. Unikke. Begejstrede for det, der gør dem glad og som rummer muligheder. Ikke mindst alt det, andre siger ikke kan lade sig gøre. Jeg har besluttet for at leve resten af mit liv i begejstring, hvor det overhovedet er muligt. Og eftersom jeg er ved at finde en sti, som ser meget lovende ud og som giver mig lyst til at gå videre, så er det ikke spor svært. Glæden sprudler under overfladen. For når man følger sit hjerte og det kompas, som fører en derhen, hvor man er helt sig selv, så bliver man glad. Helt automatisk.

Apropos entusiastisk, så er vores kommende hjem, det hus, vi er ved at sætte i stand, fyldt med gamle skatte. Se nu bare kisten på billedet og de gamle lygter. Er de ikke skønne? De har boet i huset siden ruder konge og har fået lov til at overleve. Godt nok er de støvede og beskidte, men når de har fået en lille make-over, så er de klar til at blive boende. Jeg tænker, at de skal være med til at give huset sjæl, et levn fra den tid, hvor huset var ungt og der var andre beboere. Hvad mon kisten kan fortælle? Hvad mon den har gemt på og hvem har åbnet og lukket den? Måske endda låst den, fordi den rummede så store hemmeligheder. Og hvem har holdt de lygter og vandret gennem mørke gange eller udenfor, mens efterårsstormene rasede og lyset i lygten næsten blæste ud? Og den gamle tingest, som man brugte til at rulle tøj på? Hvad mon den kan berette af gode historier og hengemte hemmeligheder?

De gamle ting er fuld af historier og det gør mig glad. Det gør mig også nysgerrig og jeg tænker, at de måske vil fortælle deres hemmeligheder, når vi engang bor dér i huset sammen. Måske vil de inspirere mig til nogle af de historier, jeg selv skriver. Digte med deres tavse stemmer. Og måske er de slet ikke tavse, men vil begynde at tale, når de først får tillid til mig. I hvert fald skal de have lov at blive og jeg kan finde på masser af ting, som kunne ligge i den kiste. Lige nu står den i køkkenet, hvor der ikke arbejdes p.t. Men snart skal den udenfor og gøres ren. Det glæder jeg mig til! Meget! :)


13 kommentarer:

  1. Sikke nogle skønne gamle ting du viser her!
    Jeg tror, at det at kunne begejstres er noget, man er født med - jeg har også fået evnen, men kender flere der ikke er lette at begejstres. Den gamle kiste øverst er helt vidunderlig. Min mormor havde sådan én :-)
    Klem og en dejlig tirsdag til dig!

    SvarSlet
  2. Sikke skatte....oh lá lá...har også sådan en rulle - i butikken, men den fungerer fint og med alle de hørduge, jeg efterhånden har raget til mig...er den god at have! Så værn om din.

    SvarSlet
  3. Sikke nogen skønne gamle skatte :)


    Hilsen

    Palle
    http://weekendopholdikøbenhavn.dk/

    SvarSlet
  4. Ja de gamle sager er fulde af historier. Dem holder jeg også af. Kan især godt li' dem sat op mod det nye og moderne, så kommer de ligesom til at stå endnu stærkere med deres historier. Plads til begejstring - jep - det er slut med at tro på dem, der synes, vi kan være for meget. SLUT! Go' dag, Lene :-)

    SvarSlet
  5. nei for pokker om jeg legger lokk på min begeistring !! den er min.. så får de andre tro hva de vil.. sådan er det med den sagen : ))

    gamle skatte.. jeg elsker de !! jeg har en sådan kiste efter min morfar.. der gjemmer jeg mine skatter : )) garnnøster : ))))

    ha en strålende dag.. her er så varm at jeg ikke magter å sitte udenfor..

    SvarSlet
  6. Vi skulle alle vere meir oss sjølv - tørre å skille oss ut - la vere å bry oss om kva andre seier. Her i Norge har vi "bygdedyret" som ofte meiner noko om korleis vi skal oppføre oss. For egen del er bygdedyret gravlagt og eg gjer det eg kan for å vere meg sjølv og la meg begeistre.

    Tenk om kista kunne snakke - det ville vere spennande:-)

    Ha ein begeistra dag - klem jannetove

    SvarSlet
  7. Heisan ! Så mange fine gamle saker du viser i dag. Og for eit spennande hus-prosjekt de skal til med. Å få gamle ting til å passe inn i mitt hus skaper begeistring hos meg !! Ha ein god dag!

    SvarSlet
  8. Oj, her var det mye å vise begeistring for! ..den flotte klesrulla!
    Så artig å la dette leve videre i huset ditt!
    Jeg har lett for å bli entusiastisk, takk og lov!!
    Ha en entusiastisk dag videre!!..klem fra meg;)

    SvarSlet
  9. Ja gamle ting har sjæl og historie, elsker dem.
    Dejligt med sådan et hus fuld af skatte.
    Ha en god dag.
    Knus

    SvarSlet
  10. Jeg bliver helt begejstret ved at læse med her Lene, for du har så evig ret, kræng alle de negative bedømmelser fra fortiden af dig, og få kontrol med dit unikke indre, det er ligeså godt som dine omgivelsers, og spring så ud i alt det du tidligere fornægtede dig selv.
    Spændende ting det gamle hus gemte.
    I kærlige tanker, god Tirsdag.

    SvarSlet
  11. Åh....jeg blir meget lett entusiastisk, takk og pris...for ikke å snakke om evnen til å glede meg over små ting:) Til min store glede hadde min nyplantede klematis, klepet seg fast i portalen den er plantet ved, nå i helga:) Skal ikke mye til for å glede denne damen;) ER det ikke herlig? Nydelige skatter fra huset:) Dette er spennende skatter ja:)
    Nyt kvelden Lene, klem fra meg:)

    SvarSlet
  12. Heftig og begeistret! Det blir jeg når jeg for eksempel ser slike skatter som de du her viser. Fra fordumss tider, hemmelighetsfulle, rugende på, hegnende om...

    Heldige er de som havnet hos deg som vet å verdsette dem!

    Klem

    SvarSlet
  13. Vidunderlige smukke gamle ting. De kan fortælle mangen en god historie - det er bare at lytte.
    Jeg er blevet helt inspireret af dit indlæg om glæde og entusiasme til at fortælle om en bestemt oplevelse, hvor min egen glæde og store entusiasme kom i vildt udbrud til et indlæg på min egen blog.
    Jeg er meget nem at begejstre :-)
    Nyd de sidste rester af en skøn aften.
    Klem

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.