fredag den 3. juni 2011

Aristoteles og overspring


Endnu en fin sommerdag er ankommet. Fuglesang, himmelblå og en lidt kølig sommervind, som jeg tænker bare vil være en fordel senere, hvor det for alvor bliver varmt. Jeg har brug for den varme. Jeg må ud og læse, tænker jeg, jeg kan ikke sidde herinde i det lidt mørke hus og forsøge at være student, når lyde og dufte lokker derude. Jeg må forbinde det hele. Trække tråde og binde sløjfer, så det hele går op i en højere enhed. Selv min sommersnue, som også steg af toget som en ubudne gæst, må jeg byde velkommen og sige, tja. Pyt. En blind passager, som ikke behøvede billet for at indtage mit legeme. Jeg var et let offer. Kom, må jeg have sagt uden at vide det. Nu er jeg sårbar. Lige nu. Der har været gennemtræk i både klasselokale og i mig selv. Sårbarhed og styrke går hånd i hånd.

Men hvor er dagen dog smuk. Mit yndlingstidspunkt på året, sommeren, jeg elsker den, de lette klæder, som danser i sommervinden, smyger sig, de lyse farver, det bløde stof mod huden som et kærtegn. Elsk mig, råber jeg og stiller mig midt i vinden, mærker solen, varmen og det kølige strejf af tvivl, som vinden kan give. Er det virkelig sommer? Eller vil skyerne komme rumlende som et gammelt tog på skinner, der ikke desto mindre kommer frem og blander sig, hvis de har lyst. Har de lyst? Jeg har ikke, men hvem bryder sig om det? Byd dem velkommen, hvisker en stemme i mig, byd det hele velkommen. Lad livet være liv og lev det. Elsk det!

Jeg burde vel stå i badet lige nu. Gøre mig ren og lækker, vaske hår, lade det dufte og lade vinden tørre det. Sidde derude med dagens anden kop kaffe, fylde mælk i og fylde lærdom i mit hoved og legeme. Pensum. Men burde kan jeg ikke bruge til noget og jeg er langsom. Jeg lader mig ikke skynde på. Sådan må det være. Lige om lidt, tænker jeg, og lader bloggen være en slags overspringshandling, noget jeg nyder. Lade ordene flyde som honning, som vand gennem fingre, fra små kilder til vandløb og ud i floder. Ord. Talent. De er en del af mit talent, de ord.

Dér hvor dit talent og verdens behov møder hinanden, ligger dit kald, sagde den gamle filosof Aristoteles. Og det havde han ret i. Er det ikke smukt sagt? Og så sandt. Jeg sender ham en kærlig tanke og tænker, at nu går den ikke længere. Og det er jo også spændende, mit pensum. Sommeren venter på mig, et bad, kaffe og så sidde ved havebordet, læse, tænke, eftertanke, terpe, forstå, forundres.

God dag til dig! Følg dit kald og brug dine talenter. Verden venter på dig. Og på mig! :)

Megans Engel er malet af min gode gamle og yderst talentfulde veninde Sidse.

5 kommentarer:

  1. Sommer er en dejlig tid, med alt hvad det indebære. Skal nydes. Nu har vi ventet så længe..
    Smukke og så sande ord, dem finder du og giver dem videre tak for det :-)
    Må du få en fantastisk dag, med alle dine gøremål..
    Knus

    SvarSlet
  2. Et dejligt livgivende indlæg Lene, sikke en masse positive ting det indlæg indeholder, sanserne på dejligt overarbejde alt imens du skynder dig langsomt med noget der gør dig glad, du har lige skabt fundamentet til en dejlig dag for dig selv og for os andre, nyd den i fulde drag, dage der er gået godt kommer ikke dårlige tilbage, tværtimod kan de bruges som positive minder senere.
    I kærlige tanker, god Fredag.

    SvarSlet
  3. Så sant som det - du - har sagt det, Lene. Positive innfallsvinkler til livets trivialiteter, det være seg en kjølig sommervind, eller annet rusk i livets maskineri, gir perspektiv og bringer gleden med seg. Det er vi selv som velger...!

    Og jeg velger meg en god helg, trass i dårlig værmelding, store regninger og andre vidervordigheter!

    God fredag videre ønskes deg, Lene,

    Klem

    SvarSlet
  4. Jeg har selv malt på lerret idag, men skal ikke si jeg brukte mine talenter, men gleden over å leke med farger:O)
    Ha en god fredag videre, klem fra meg som drømmer om sommer;)

    SvarSlet
  5. akk, hvor jeg længes til den sommer du taler om : )) håber vi får litt sol og varme snart : ))

    ha en god weekend : ) knus

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.