torsdag den 26. maj 2011

Sommerlyde


Det slog mig, da jeg trådte ud af døren for at gå tur med hundene. Sommeren snakker. Vinteren er ofte stille, begravet i sne og hvis der er lyde, er det af regn, blæst og hvad deraf måtte komme. Men sommeren? Fra lyset står op tidligt på morgenen (om natten), går lydene i gang. Først en fugl. Så den næste. Og til sidst et helt kor af fugle. Nogle synger smukt og andre råber nærmest. Nogle lyder glade, andre vrede. Fasaner skræpper, når de flyver forskrækkede ud af træerne eller blivet nødt til at gå på vingeren. Og jo mere sommer det bliver, desto flere lyde. Insekter summer. Frøer kvækker. Fårekyllinger ... ja hvad gør de. Lyden kender jeg i hvert fald.

Lige nu er der en helt speciel fuglelyd fra forsommerfuglen af dem alle. Gøgen. Morgen og aften lyder den som et bornholmerur, der har glemt, hvad klokken er og bliver ved med at kukke for en sikkerheds skyld. Det er vel i grunden ikke alle af den slags ure, som har en fugl gemt bag en lille låge i toppen, som fortæller om tidens gang, men det har ikke betydning. Og gøgen er vist ligeglad med klokken som sådan, men den er ekstra aktiv morgen og aften. Indtil Sankt Hans. Så tier den stille. Nu kan sommeren kan træde i karakter.

Indleder den mon sommeren ? Gør den klar til at det for alvor kan blive den årstid, de fleste af os altid drømmer om og længtes efter? Dér, hvor det forhåbentlig er varmt og godt og hvor tiden går i stå, badet i solens stråler under blå himmel. Den indleder forberedelserne her i maj måned og det sker ved kontinuerligt kukkeri. Hyggeligt er det i hvert fald.

God torsdag. Jeg må afsted til København og kursus!

8 kommentarer:

  1. Sommermusik.
    Når jeg vågner åbner jeg vinduet på vid gab, og lader musikken klinge til mine øjne er vågne friske og klare til en ny dag.
    God fornøjelse med kurset.

    SvarSlet
  2. Jeg nyder også fuglesangen - det er dejligt at høre gøgen og solsorten, der afmærker sit territorium. Elsker også at høre fuglene tidligt om morgenen :-)
    Ha' en god dag, Megan, klem!

    SvarSlet
  3. Ja, gøgen og den fjerntliggende kirkeklokke høres tydelig klokken 7 hver morgen ...

    SvarSlet
  4. nå hyler jeg av latter : ))) skal fortelle det på FB heller : ))

    SvarSlet
  5. Berit, jeg har lige slået ordet kuk op. Har en norsk/dansk ordbog. Ja, nu ved jeg jo godt, hvorfor du griner! ;)) Hvor er det irriterende med de dér "farlige" ord ...

    Eirin og jeg stødte også på et, da jeg var i Spanien. Ih altså! Men ha ha ha ...

    SvarSlet
  6. Husker fra jeg var barn, fikk vi ikke lov av foreldrene våre å bade i sjøene før gjøken hadde galt ko-ko.

    Jeg elsker svart-trosten og nattergalens vakre lyder/sang. Sistnevnte hørte jeg første gang i påsken. Den er fascinerende. Den setter meg inn i en egen sinnstemning.

    SvarSlet
  7. Jeg hørte også gjøken her forleden, og tenkte at nå kommer sommeren..men jeg tror den var like optimistisk som meg;O)

    SvarSlet
  8. Sommarens lyder er fantastiske og fuglesongen om morgonen er verdens beste kor å vakne til. Men det er ein fugl som har en sang som høyrest ut akkurat som dørklokka - det høyrest ut som om nokon ringer på døra i eit sett, som om nokon på død og liv må få tak i meg. Og når eg høyrer den blir eg bråvåken og litt engstelig for at noko vondt har skjedd - heilt til eg sjønar at det berre er ein uskuldig fugl....Rart - men eg går fem på kvar gang:-))
    Ha ein vakker kveld og kos deg med gode sommarlyder - klem jannetove

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.