søndag den 1. maj 2011

Scener fra en løbetur


Selvfølgelig betyder omgivelserne noget, når man løber. For det meste tager jeg bare løbetøj på og begiver mig afsted. Ud af landevejen på den samme rute som altid. Den kan varieres lidt efter lyst og behov, gøres længere, men landevej er landevej. Med biler, der suser forbi og skrånende grøftekanter, som man skal passe på, når man pludselig må kaste sig til siden, fordi en ikke særlig hensynsfuld billist kører for tæt. Når jeg løber på landevejen, slapper jeg ikke helt af. Jeg er opmærksom. Passer på. Lytter efter biler og forsøger at balancere på kanten af vejen, så jeg ikke træder ned i grøften og vrider om. Det er sket flere gange. Og det har haft katastrofale følger, for det var netop det, der var tungen på vægtskålen, da jeg fik min bækkenskade tilbage i oktober måned. Men det skal vi ikke tale om nu. Slet ikke. Vi skal tale om skønne og godtgørende løbeomgivelser.

Jeg har genfundet en løberute langs med åen. Jeg skal ikke køre ret langt, så kan jeg parkere bilen og løbe videre ned af en sti og ud på den vej, der løber langs med åen. Her kører ingen biler og man skal allerhøjst gå til side for en cyklist eller to. Passere en hund og ejer eller et ægtepar, som går tur i eftermiddagssolen, der glimter i vandet og hvor træerne spejler sig og ser ovenud tilfredse ud. Det kan jeg godt forstå, for der er dejligt langs åen. Min genfundne løberute. Jeg ved ikke hvorfor, men det er år siden jeg sidst løb dér. Nu gør jeg det igen. Meget gerne endda. For der er så smukt. En snoet vej, en sti, som løber parallelt med åen og hvor man er omgivet af træer og følges med vandet, der risler afsted. Hvor markerne bugter sig på den anden siden af stien og der dukker små bænke, som man kan hvile sig på og skue ud over herlighederne. Men det gør jeg selvfølgelig ikke. Jeg løber. I øjeblikket hedder menuen 5 kilometer, så jeg løber 2,5 ud og 2,5 tilbage. Så trapper jeg langsomt op. Jeg passer jo på. For jeg har jo ikke blot genfundet en ny og skøn løberute, jeg har også genfundet mig selv som løber og i det element, jeg holder så meget af. Med løbesko og i bevægelse. Jeg har genfundet mig selv.

Hvis du løber eller er glad for at gå tur, har du sikkert også nogle ruter, som du holder mere af end andre. Nogle, som gør godt og som du nyder, mens du går eller løber. Når man er i zen, så har man overskud til at se sig omkring og lade sig opsluge af omgivelserne. Når jeg løber langs med åen, kan jeg mærke vandets energi og jeg føler mig stærk og fri. Det gør godt og det giver glæde. Den tur er kommet for at blive og er også blevet tastet ind i min motionsdagbog og min Garmin måler op. I går slog jeg turrekorden. Jo jo, jeg er på vej og jeg knuselsker det! :)

God søndag. Nyd din dag og find en smuk vej at gå :)





8 kommentarer:

  1. Det er et smukt sted, du har fundet!
    Jeg er heldig - jeg skal bare løbe ½ km på cykelsti, så er jeg i byens grønne udkant, med anlæg og mose. Det betyder meget med smukke og rolige omgivelser.

    SvarSlet
  2. For noen herlige omgivelser Lene:) Tror vi alle har yndlingsruter å ta på vår tur:) At våren er her og at solen skinner, hjelper også:)
    Ha en fin søndag, klem fra meg:)

    SvarSlet
  3. jeg blir helt yr av å se bildene.. tenk I har sommer mens vi stadigvæk har snø på bakken rundt om..

    en deilig plass du har gjenfunnet.. må være herlig å slippe for biler og eksos når du løper : )

    rigtig god søndag til deg fra meg : )

    SvarSlet
  4. Flotte omgivelser!..og så er det så godt for bena og finne grus eller gras i stedet for asfalt. Jeg var med på en del gateløp i min tid, og det røynet på kroppen. Så hold deg til mykt underlag, det gjør godt;)
    Kos deg idag, klem fra meg i solen;)

    SvarSlet
  5. Jeg bliver nød til at dele min løbeoplevelse fra igår med dig:)
    Jeg har været plaget af en skade achillle sene i snart 6 måneder, så jeg er langsomt ved, at træne den op igen.
    Igår løb jeg 4 kilometer i en supertid, men bedst af alt oplevede jeg at finde et flow hvor det hele gik op i en højere enhed. Jeg løb med aftensolen lige i ansigtet på en skøn vej i skoven hvor duftene og naturens lyde fulgte mig på vej! Jeg var fuldstændig høj efter den oplevelse:) - og snart kan jeg sige igen, "jeg er løber".

    SvarSlet
  6. Det er vel nok smukt, Lene! Hvis jeg kunne vælge frit, tror jeg jeg ville løbe i Sophienholm-parken ved Bagsværd sø, hvor jeg lige har set grågæs og gæslinger :-)
    Ha' en dejlig aften, varme klem!

    SvarSlet
  7. Oline, det lyder simpelthen som en skøn løbetur. Det kan næsten ikke beskrives med ord, hvordan det føles at genoptræne og komme tilbage, når man har været væk fra løbet. Hold da op, hvor har det været savnet. Og så sådan en tur, som den du beskriver. Uhm. Og du er da løber! ;)

    SvarSlet
  8. Skulle ønske at eg hadde slikt eit turlandskap å gå tur i. Elskar å gå tur i slikt landskap - men eg har fine turmuligheter her og - så det er ingen unnskyldning for å komme seg ut:-))

    Ha ei fin veke
    jannetove

    SvarSlet

Ordet er dit! Og jeg bliver så glad, hvis du skriver i gæstebogen og efterlader en lille hilsen.